kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Ogromna simbolička težina ležala je na plećima poslednjeg
filma o Džejmsu Bondu naslova ,,No Time to Die“. Iz više razloga, kako interno
filmskih, tako i produkcijskih, ali i onih posve eksternih.
Na planu filmskog narativa, prethodni film ,,Spectre“ (2015)
bi komotno mogao predstavljati kraj jedne epohe: stara M (Džudi Denč) je
upokojena, novi M, Melori (Ralf Fajns) je zauzeo i konsolidovao se na poziciji,
organizacija Spektra je obezglavljena jer je Ernst Stavro Blomfeld (Kristof
Volc) završio u zatvoru... A Bond (Danijel Krejg) se u svom antiknom Aston
Martinu odvezao u „zalazak sunca“ sa najnovijom dragom, doktorkom Medlin Svon
(Lea Sejdu), što bi bio savršeni „hepiend“ jedne karijere.
U produkcijskom smislu, ,,Spectre“ je kompletirao duo
Bond-filmova u režiji Sema Mendesa, započet sa filmom-blizancem ,,,Skyfall“
(2012), a i na Danijelu Krejgu su se pomalo već videli znaci starenja, možda i
zasićenja ulogom Bonda. Po medijima, posebno britanskim, se ,,Spectre“ već
uzimao kao kraj jedne epohe, a špekulisalo se ko će naslediti Krejga u ulozi
Bonda i kako će novi serijal biti zasnovan. Krejg se ipak još jednom vratio iz
„Bond-penzije“ za veliko finale serijala.
Treći splet razloga simboličke težine filma ,,No Time to
Die“ ima veze sa našim svetom. Najavljen za proleće 2020, ,,No Time to Die“ je
bio jedan od prvih naslova čiju je premijeru pandemija serijski odlagala dok je
na kraju nije odložila prvo za jesen, a onda usled drugog talasa i na
neodređeno. Posebno osetljivo u pandemijskoj situaciji bilo je i to da se u
centru najnovijeg Bond-filma nalazi zavera sa biohemijskim oružjem koje može
uništiti svet. Pa nekako i ne čudi toliko da su se produkcijske kuće Eon,
Universal i MGM odlučile da pričekaju da se bura oko virusa koji hara svetom, a
možda je pobegao iz kineske laboratorije, stiša u stvarnom svetu. U jesen 2021.
očito više nije bilo vremena za čekanje, pa je uz jaku kampanju ,,No Time to
Die“ konačno pristao na bioskopske repertoare širom sveta.
Pošto su nas distributeri zamolili da se suzdržimo od
„spoilera“, radnju ćemo prepričati samo u kratkim crtama. ,,No Time to Di“e se
otvara prologom koji dopunjuje biografiju dokrotke Svon. Naime, ona se u
detinjstvu našla na putu osvetničkog pohoda maskiranog muškarca za koga ćemo
posle otkriti da se zove Lucifer Safin (Rami Malek), a kojem je njen otac,
Spektrin agent, pobio familiju. Nakon tog prologa, radnja se seli u navodnu
idilu u kojoj Medlin i Bond uživaju u Italiji, dok njega još uvek peče savest zbog
onoga što se dogodilo njegovoj prethodnoj bitnoj partnerki Vesper Lind, za čiju
je smrt su-odgovoran i na koju je pritom posthumno svalio krivicu za neuspeh. U
toku posete njenom grobu, Bond upada u Spektrinu zasedu, a agenti mu pritom
prenose informaciju da ga je Medlin izdala jer je ona ipak „dete Spektre“. Ne
znajući kome da veruje, nakon uspešno eksiviranih pokušaja atentata, Bond je
šalje na voz uz obećanje da se njih dvoje više neće videti, a on odlazi u
penziju.
Pet godina kasnije, Spektra napada tajnu laboratoriju u
Londonu sa ciljem otimanja moćnog biološkog oružja, ali i naučnika koji ga je
kreirao i koji sa njim može upravljati, Obručeva (Dejvid Denčik). On, međutim,
prima instrukcije od nekog drugog ko zna za napad i savetuje mu da za sada
sarađuje. Napad na laboratoriju diže uzbunu u Londonu, ali i drugde, pa čak i
na ostrvu Bermuda gde se Bond sklonio da uživa u penziji i pecanju, a gde ga
pronalazi njegov prijatelj Feliks Lajtner (Džefri Rajt) iz CIA-e. Pre nego što
bude poslat na Kubu na misiju, gde će mu kao lokalna podrška biti dodeljena
mlada i neiskusna, ali talentovana agentica Paloma (Ana de Armas), Bond će
saznati da su njegovi bivši poslodavci već dodelili njegov broj mladoj i
ambicioznoj agentici Nomi (Lašana Linč).
Kako se misija na Kubi, po oprobanom „bondovskom“ receptu
okreće na skoro-pa-fijasko, sa sve izdajom i višestrukim identitetima, on mora
pohvatati konce. Te konce, izgleda, drži niko drugi nego Blomfeld koji je
naizgled poludeo u zatvoru, a komunicira jedino sa svojom psihoterapeutkinjom –
doktorkom Svon. Kako će proći susret bivših ljubavnika? Kako će se Bond
izboriti s rivalstvom u službi? Koje tajne još krije Medlin? Sve u svemu, sledi
vratolomna jurnjava od severa Norveške, pa sve do sovjetskog hemijskog postrojenja
na Dalekom Istoku...
Sa fizičkim aspektom uloge Bonda, Krejg se još uvek dobro
nosi, a sa emocionalnim se još od svog prvenca u ulozi u filmu ,,Casino Royale“
(2005) nosio odlično, što je i ovde slučaj. Njegov Bond zaista ima težinu i
nosi popriličan teret na plećima, a za detaljniju karakterizaciju služe i, za
standarde eskapističke akcione avanture i fantazije, duže prisutni likovi i
detaljnije razrađeni odnosi između Bonda i njih. U tom smislu su značajni M, Q,
Manipeni, Blomfeld i Feliks, a posebno Medlin koja je u interpretaciji Lee
Sejdu svakako nešto više od jednodimenzinalne Bond-devojke (ili prikrivene
zlice, ili dame u nevolji), već je osoba sa emocionalnim prtljagom koji mora
nositi dok beži od sveta u kakvom je rođena.
Stvari ne stoje tako dobro kada su u pitanju novi,
jednokratni likovi: glavni negativac Safin je zaista „još jedan u nizu malih
gnevnih ljudi“, a ime Lucifer koje nosi se pokazuje kao „ček bez pokrića“.
Pritom ni Rami Malek nije baš najsrećniji izbor za ulogu, utapa se u svojim
manirizmima iz ranijih filmova, a ruski akcenat mu je lažan preko svake mere. I
Obručev se isto može svesti na karikaturu slabog zlikovca, dok je izvedba
Lašane Linč unekoliko parafraza opasnih Bondovih crnkinja, od Trine Parks u filmu
,,Diamonds Are Forever“ (1971) do Grejs Džouns u filmu ,,A View to a Kill“
(1985). Pa ipak, lik sa najviše potencijala, pritom u interpretaciji
interesantne mlade glumice, dakle lik Palome koju igra Ana de Armas, ne uspeva
da se razvije dalje, što je šteta.
Režija Kerija Fukunage (serija ,,True Detective“, filmovi
,,Sin nombre“ (2009), Jane Eyre (2011), Beasts of No Nation (2015) i ,,It“ iz
2017. godine) je funkcionalna, premda se u akcionim scenama previše oslanja na
„gringrasovski“ standard drmusave kamere iz filmskog serijala o Džejsonu Bornu.
Uostalom, Fukunaga ionako dosta bolje radi u okvirima drame,
za šta ovde isto ima priliku u tišim segmentima filma, dok se u žanr-scenama
može pokazati tek kao bolji ili lošiji zanatlija. Kada se tome doda „saundtrek“
Hansa Cimera koji se može opisati epitetima „megalomanski“, ali i „starog
kova“, te trajanje filma od blizu tri sata, jasno nam je da je ,,No Time to
Die“ jedan od najmasivnijih, ako ne i najmasivniji Bond-film ikada.
Odnosno, išlo se na efekat grandioznosti (u tom smislu je
izbor Bili Ajliš za izvođačicu naslovne muzičke numere koju „peva“ kroz svoje
karakteristično tiho jecanje jedna od ozbiljnijih grešaka u koracima), što je
svakako mač sa dve oštrice. Kada se svode računi, ipak, možemo reći da je ovo
finale sasvim dostojno trenutnog „Krejgovog“ Bond-ciklusa, ako ne i Bonda
generalno, ali i da se postavlja pitanje šta i kako dalje, odnosno ima li
smisla uopšte ići dalje.
Mada, ne bi bilo loše podsetiti se fakta da je Bond zapravo
dosta više ideja nego jedan konkretan filmski lik, te da je Bond kao koncept
preživeo i kraj Hladnog rata i terorističke napade 11. septembra, pa je za
očekivati da ga ni pandemija neće dokusuriti. Svaki od Bondova u
interpretacijama različitih glumaca imao je nešto svoje, nešto prilagođeno svom
vremenu, kako u istorijskom i dnevno-političkom, tako i u
filmsko-tehnološko-estetskom smislu. Pa tako za svakog od „različith“ Bondova
možemo drugačije klasifikovati i pripisati im drugačiji kraj karijere. Opet, sve
te nijanse su se uglavnom uklapale u generalnu auru Bond-filmova koja je
sastavljena iz avanturističko-akcionog eskapizma na rubu (ponekad i preko ruba)
fantazije i propagande o superiornosti zapadne civilizacije.
Tako Bonda kao plejboja s govornom manom u interpretaciji
Šona Konerija možemo da zamislimo kako se penzionisao na nekom tropskom ostrvu,
odakle su ga već dvaput zvali, jednom kao još uvek agilnog nakon propalog
eksperimenta s Džordžom Lazenbijem (,,On Her Majesty’s Secret Service“, 1969),
a jednom kao već ostarelog u filmu ,,Never Say Never Again“ (1983), čiji je
ne-kanonski status u Bond-filmografiji plod pravničke i produkcijske zavrzlame.
Onda bi Rodžer Mur, recimo, bio tip koji je došao iz Službe (gde je prethodno
bio Svetac) i s duplom nulom i sedmicom se zadržao duže nego što je to trebalo.
Ali ništa zato jer se Hladni rat privodio kraju, pa je količina eskapizma bila
dovoljna da nam podvali činjenicu da nema veze što Bond ne može ni da pošteno
potrči, a da se ne zadiše. Jednako tako, Bonda u interpretaciji Timotija
Daltona možemo da zamislimo kako se nakon samo dva filma odmetnuo, postao
suviše nasilan i našao posao u privatnom sektoru, a Bonda Pirsa Brosnana kako
je poludeo, kad već kreatori sigurno jesu (setimo se samo onog nevidljivog
automobila koji se vozi na daljinski), pa mu je prepisana rehabilitacija.
U tom smislu je Krejgov ciklus Bonda najrealističniji, u
„dark & gritty“ maniru koji je zavladao u novom milenijumu, a Krejgov Bond
nekako najljudskiji, najviše od krvi i mesa, najviše u dodiru s vlasitimim
(hej, barem nekim) emocijama i najsvesniji sebe, sveta oko sebe, svog starenja
i svoje eventualne krivice. Dosta toga tu je do Krejgove interpretacije, ali je
dosta i do koncepcije.
Naime, poslednji Bond-ciklus je došao u doba serijalizacije
sadržaja, pojedinačni filmovi su mnogo više povezani jedan s drugim, uz potrebu
da se dramaturški objasne sve bitnije stvari iz Bondove ikonografije (od duple
nule, pa do Walter PPK pištolja i kolekcije Aston Martina), kao i da se dodaju
neke nove (to da je, kao svaki normalan čovek, imao roditelje, pred-istorija s
Blomfeldom i slično). Neke stvari koje su ranije ostavljane kao deo misterije
oko lika i dela najpopularnijeg tajnog agenta na svetu sada su jednoznačno
objašnjene.
Ostaje, dakle, pitanje kako dalje i ima li smisla uopšte ići
dalje. Verovatno da će doći do reseta kao autorski lenje, ali najjednostavnije
opcije, pa jovo nanovo, od „origins story“ filma nadalje, po oprobanom receptu
franšizne kinematografije.
Verovatno taj neki novi Bond neće više biti sredovečni beli
muškarac (doduše teško ga je zamisliti kao ženu jer ime Džejms nema parnjak u
ženskom rodu), ali to je sad manja stavka. Ko god da uskoči u smoking, cipele i
Aston Martin Džejmsa Bonda, moraće da se izbori s nasleđem koji su ostavili i
Šon Koneri i Rodžer Mur i Timoti Dalton i Pirs Brosnan i Danijel Krejg. A nije
to ni tako malo – barem 60 godina istorije.
No comments:
Post a Comment