kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Očito je da je Klintu Istvudu već odavno vreme za penziju.
Lako je to potkrepiti faktografijom da ga pred kamerom gledamo već 66 godina, a
da nam s pozicije iza kamere servira šta ćemo gledati okruglih 50. Takođe i
vrednosnim sudom da mu je pozna faza u karijeri uglavnom nekako starački
mlitava, ponekad nabijena političkom agendom (,,American Sniper“, ,,Richard
Jewell“, 2019), ponekad amaterski bizarna (,,The 15:17 to Paris“, 2018), a tek
retko potentna i stvarno prožeta mudrošću (,,Sully“, 2016). Ipak, valja se tu
prisetiti još nekih faktora.
Primera radi, čuveni francuski reditelj Alen Rene je umro u
92. godini, dve sedmice nakon premijere svog poslednjeg filma ,,Life of Riley“
(2014), a još ekstremniji primer je portugalski reditelj Manoel de Olivijera
koji je doživeo 106. rođendan, a poslednji film je završio u „nežnoj dobi“ od
105 godina. Ne smemo, dakle, prenagljivati s kvalifikacijom „oproštajnog filma“
Klinta Istvuda, bilo kao glumca, bilo kao režisera, da nas život ne bi
demantovao kao sa svim tim oproštajnim turnejama sastava KISS ili The Rolling
Stones.
Opet, najnoviji film Klinta Istvuda, ,,Cry Macho“, žestoko
odjekuje testamentarnošću i pokušajima da svoju stvaralačku, a naročito životnu
mudrost prenese nekim novim generacijama, samo kada bi ga iste slušale. U tom
smislu, Istvud nam zapravo ne donosi ništa novo i neviđeno ranije u svom opusu.
Od toga da je mačizam samo poza i maska, a da svetu zapravo fali dobrote i
mudrosti, preko konstatacije da vreme nikoga ne štedi, pa do još jedne u nizu
evidencija da je žanr koji ga je proslavio, vestern, već decenijama u fazi
kliničke smrti. Međutim, u svemu tome opet ima one „istvudovske“ vrcave,
vickaste iskrenosti da još i ovaj, a možda i neki sledeći, film pogledamo i da
nam ne bude žao da smo to učinili.
,,Cry Macho“ je adaptacija romana američkog pisca i
dramatičara Nejtana Ričarda Neša napisanog još 1975. godine. Neuspešnih
pokušaja adaptacije bilo je i ranije, od Istvudove ideje da on sam režira, a da
glavnu ulogu poveri Robertu Mičamu, preko pokušaja s Rojem Šajderom u glavnoj
ulozi iz 90-ih, pa do ideje Breda Furmana da režira film s Arnoldom Švarcenegerom
u novom milenijumu. Tema romana je, očekivano, odumiranje jednog sveta sa
svojim određenim moralnim kodeksom, a Istvud i scenarista Nik Šenk (sarađivali
na ,,Gran Torino“ iz 2008, ,,The Mule“ iz 2018) su ga vrlo selektivno
adaptirali, uglavnom krojeći ga prema Istvudovoj filmskoj personi.
Radnja je zapravo bazična. Majk Majlo (Istvud) je nekada bio
legendarni rodeo-kauboj, a posle doživljene nesreće otišao je u trenere -
dresere konja, u čemu se nije proslavio. Film se otvara sekvencom u kojoj on
kasni na posao i od šefa Hauarda Polka (Dvajt Joakam) dobija otkaz na ranču, uz
porciju vređanja kako je nekad bio neko i nešto, a sada je samo pijanac i tužna
kesa koju je on godinama „šlepao“.
Godinu kasnije, Hauard mu se javlja sa posebnom misijom:
Majk mora da ode u Meksiko, tamo pronađe Hauardovog sina Rafu i dovede ga ocu
na ranč. Iako je Hauardova priča nekako šuplja, Majk oseća da mu je dužan, pa
nevoljno pristaje. Put ga vodi preko granice i kroz Meksiko sve do buržoaskog
predgrađa Meksiko Sitija gde živi Hauardova bivša supruga i Rafina majka Leta
(Fernanda Urehola). Sa kombinacijom „šarma“ noarovske fatalke, nimfomanke i
mafijašice, ona Majku objašnjava da je uzalud dolazio jer je Rafo propalica,
divljak, pijanac i kockar koji ide po borbama petlova, a nema ni 14 godina.
Majk ga bez problema pronalazi i ubeđuje da krene s njim
pričom o očevom bogatstvu i ranču sa stotinama konja, a Rafo (Eduardo Minet) na
to pristaje, uprkos svom klinačkom mačo-gardu, i sa sobom vodi svog pevca koji
se, pogađate, zove Mačo i koji je deo njegovog identiteta. Kako je situacija
komplikovanija od onoga što je Hauard opisao, odnosno kako su on i Leta u
nerazrešenim poslovnim odnosima koje „prebijaju“ preko klinca, ona za njima
dvojicom šalje svoje siledžije, a oni moraju da se kriju i od njih i od policije
po zabitim meksičkim selima.
U jednom od njih upoznaju udovicu Martu (Natalija Traven)
koja vodi lokalnu gostionicu i živi sama s tri unuke i želi da im pomogne,
jezičkoj i drugim barijerama uprkos. Na tom mestu će Majk moći da pokaže svoje
talente: zna da dresira divlje konje, zna da leči životinje iako nije
veterinar, već naprosto oseća šta im treba, a zna i da popravi stari džuboks.
Dok se ona i Majk, takođe udovac, zbližavaju, obruč oko njih se steže, a Majk
svejedno dobija šansu za iskupljenje tako što će Rafu naučiti kako biti dobar
čovek, nevezano za „mačo“ koncept, i poslužiti mu kao mentor neke vrste.
Ta vrlo bazična radnja se razvija u sporom, ponekad skoro
anesteziranom tempu u kojem se ređaju događaji niskog intenziteta. Fokus je,
međutim, negde drugde, na emocijama i saznanjima koje dvojica muškaraca
različite dobi, kulturne pozadine, životnog iskustva i svetonazora stiču. I u
tom smislu, ,,Cry Macho“ liči na vrećicu mudrosti koju Klint Istvud zrno po
zrno prosipa. Naravno, ima tu malo i nepotrebnog hvalisanja koje dovodi do
neuverljivosti jer, ma kako izgledao i ma koliko se dobro snalazio u sedlu,
Istvud ipak ima preko 90 godina, što nije isto kao, recimo, 70, pa neki od
štoseva, posebno oni zavodnički, deluju krajnje deplasirano.
Njemu je kao glumcu i kao personi u filmu sve podređeno, što
ima svojih prednosti i nedostataka. Istvud zapravo nema problema da ispuni ceo
ekran i komanduje njime, ali evidentno je da ovde nema skoro nikakvu
konkurenciju. Možda Dvajt Jokam, inače kantri izvođač po primarnoj vokaciji,
ima nešto od te prezentnosti na ekranu, a slično se može tvrditi i za Fernandu
Ureholu, čija je glumačka karijera u usponu od meksičkog nastavka serije
,,Narcos“. Ali, oni mu zapravo jedva pariraju.
Natalija Traven i Eduardo Minet, međutim, mogu samo da
pokušaju da se uklope u kadar i upotpune ga, što ona čini s nekom gotovo
majčinskom nežnošću, a on sa pomalo plahom tinejdžerskom energijom.
,,Cry Macho“ je najsnažniji i najefikasniji upravo u onim
momentima tihe spoznaje, pa komadići akcije i napetosti deluju kao pažljivo
ubačeni dramaturški trikovi, dok sam film deluje kao još jedno od Istvudovih
viđenja pastorale i idile. U prilog tome govori i montaža Dejvida i Džoela
Koksa, fotografija iskusnog „marvelovca“ Bena Dejvisa koja gotovo turistički
puca od pastoralnih pejzaža, kao i diskretna muzika Marka Mansine.
Kada se podvuče crta, ,,Cry Macho“ je funkcionalan film i
pristojan testament velikog glumca i režisera. Iliti, mogli smo s time da
prođemo i lošije. Setimo se na primer ,,The Mule“ (,,Cry Macho“ je zapravo
parnjak tog filma, suptilniji i u tekstu i u izvedbi) ili ,,The 15:17 to Paris“,
ali mogli smo i bolje.
Istvud je imao priliku da karijeru završi remek-delom kao što je ,,Gran Torino“ ili makar filmom bez greške kao što je to ,,Sully“. ,,Cry Macho“ zapravo nije izuzetan, nije ni u kojem slučaju nov, i čini se da kasni barem dve decenije. Teško da ćemo baš po njemu pamtiti Klinta Istvuda i ono po čemu nas je zadužio.
No comments:
Post a Comment