kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
ta
se dogodilo sa Srđanom Dragojevićem, autorom kultnih filmova (i jednog
televizijskog specijala) s kraja 20. veka?
Naslovi
,,Mi nismo anđeli“ (1992), ,,Lepa sela lepo gore“ (1996), ,,Rane“ (1998) i
,,Dva sata kvalitetnog TV programa“ (1994) nastali su u jednom drugom vremenu i
režimu, prema kojem nije bilo teško biti otvoreno kritičan, ili se makar
bespoštedno sprdati s njim. Šta se desilo kada su na vlast došli oni koje smo
zvali „našima“?
Dogodili
su se ,,Mi nismo anđeli 2“ (2005), sasvim lišeni političkog konteksta i svedeni
na tipičnu američku, lagano prostačku, a ipak povremeno smešnu, tinejdžersku
komediju. Dogodio se projekat ,,Sveti Georgije ubiva aždahu“ (2009) iza kojeg
je stao dobar deo državnog i kompletan kulturni establišment. Dogodila se
,,Parada“ (2011) koja govori o važnoj temi, ali nesuptilno, i gde nametnuta
struktura filma ceste nikada ne zaživi, ali je makar zaigrala u Berlinu i
pokupila neke nagrade, što će reći da je internacionalnoj publici bolje „sela“
nego lokalnoj. Dogodio se i ,,Atomski zdesna“ (2014) i na videlo izbacio
paradoks da je Srđan Dragojević svojim šatro-satiričnim traktatom protiv
kapitalizma napravio jedan omanji regionalni hit i verovatno jedini tržišno
održivi film iz post-jugoslovenskih zemalja te godine.
Dogodili
su se i scenariji za treći deo ,,Anđela“ (je li zaista izvodljivo uništiti
klasičnu premisu ,,Kraljevića i prosjaka“?), za ,,Montevideo“, prvi deo, kao i
za seriju. Serija ,,Kljun“ obećava. Iz te perspektive, čak ni izjava da su mu
,,Nebesa“ verovatno najbolji uradak u novom milenijumu nije baš toliko jaka i
zapravo više govori o konkurenciji nego o samom filmu. Prvi utisak je da su
,,Nebesa“ sasvim bizaran film, ali makar (rano-)dragojevićevski energičan, vrlo
upadljivo i detaljno dizajniran, te tehnički doteran.
U
opisu radnje stoji da se film bavi pozicioniranjem vere u tranzicionom društvu
nakon 50 godina komunizma, ali Dragojević se tu dotiče i brojnih drugih stvari
iz sfera politike, filozofije morala, pa i umetnosti. ,,Nebesa“ su zapravo
inspirisana trima kratkim pričama francuskog pisca Marsela Ajmea, doduše
temeljno rekontekstualiziranim za podneblje Beograda i Srbije i dramaturški
vešto povezanih u relativno kompaktan triptih.
Prva
priča se odvija 1993. godine u izbegličkom naselju na periferiji Beograda. Tamo
živi Stojan (Goran Navojec), izbeglica odnekud iz Hrvatske, dobar, ali pomalo
blesav čovek kojim komanduje dominantna supruga Nada (Ksenija Marinković). Dok
je Nada površno religiozna, zapravo više sujeverna, Stojan se još nije odrekao
svoje komunističke i ateističke prošlosti. Usled nesreće sa strujom, Stojan
dobija neonski anđeoski oreol na glavi.
Oreol
se ne može skinuti ni tradicionalnim, ni „alternativnim“ sredstvima, pa čak ni
molitvom. Dok Stojan misli da je reč o zabuni (jer kako komunista koji ne ide u
crkvu može biti u Božjoj milosti), Nada je uverena da reč o potencijalno
opasnoj grešci, pa poveruje savetu televizijskog vidovnjaka da Stojana treba
naterati na greh, pa će oreol sam spasti.
Nada
uzima sebi u zadatak da Stojana natera na više „manjih“, nekako „ljudskijih“
grehova kao što su proždrljivost i zavist, što joj trk delimično polazi za
rukom. Iako oreol i dalje stoji, Stojan se sve više „navlači“ na greh, pa
počinje da vara lakoverne, da izaziva Boga, da mlati Nadu i spopada komišinicu
Borku (Nela Mihajlović), pa čak i da u opasnost dovodi kći Juliju koja mu je
pre toga bila sve na svetu.
Druga
priča smeštena je u 2001. godinu i u njoj pratimo još jednog nesnađenog lika,
Gojka (Bojan Navojec). Za njega kažu da je zaostao, ali je zapravo
shizofreničar koji je ubeđen da mu se sveta Petka javlja preko mobilnih
telefona, tada još uvek donekle raritetnih statusnih simbola, zbog čega će
ubiti arogantnog biznismena (Miloš Timotijević) i njegovu suprugu i biti osuđen
na smrtnu kaznu na čije će izvršenje čekati u zatvoru - u kojem je upravnik
niko drugi nego Stojan. Nakon posete korumpiranog sveštenika (Miloš Samolov) i
ispovedi njemu, Gojko će, čudom Božjim, dobiti sasvim novu šansu.
U
trećoj priči smeštenoj u 2026. godinu u kojoj su razlike među klasama dobile
distopijske razmere, Gojko je „ludi“ ulični slikar čiji će rad privući pažnju
Stojanove kćeri Julije (Nataša Marković), sada galeristkinje za snobovsku
klijentelu. Gojkove slike, međutim, imaju moć da nahrane ljude, posebno
siromašne, među kojima su i Nada i njen sadašnji partner, a nekoć zatvorski
čuvar Smrda (Radoslav Milenković). Država, međutim, te „hranljive“ slike
proglašava svojim dobrom i naređuje konfiskaciju. Personifikacija te države je
opet Stojan, još uvek s oreolom na glavi.
Dragojevićeve
stavove i iz devedesetih i iz ranih godina prve decenije veka, a i iz sadašnjih
vremena, uglavnom znamo, što iz filmova, što iz javnih nastupa, što s
društvenih mreža, tako da nam on tu ne daje ništa posebno novo u tom nekom
moralnom i etičkom smislu, iako tome sve podređuje. Njegovi likovi su redom
stereotipi i karikature, replike dijaloga su dosta često parole, dodatno podvučene
vizuelnom simbolikom.
U
tom širokopoteznom ključu je i gluma, što nekad postiže željeni efekat (u
slučaju Gorana Navojca i Ksenije Marinković čija je razmena u prvom delu filma
skoro pa impresivna), a nekad odlazi do nivoa groteske i eksploatacije (Bojan
Navojec u drugoj priči, Radoslav Milenković i Srđan Todorović kao dekadentni
slikar i profesor u trećoj i ničim izazvana govorna mana koju „vozi“ Nataša
Marković takođe u trećoj priči).
Međutim,
zahvaljujući upadljivom dizajnu i veštoj, vrlo agilnoj režiji, „Nebesa“ makar
nisu dosadan film ma koliko povremeno plesala na rubu iritacije.
Potkradaju
se Dragojeviću i poneke faktografske greške u tom dizajnu, recimo mešanje
„tekovina“ ranih i kasnih devedesetih u prvoj priči, ali najveći problem su
neki teološki elementi koji se gube u prevodu od originala preko intelektualnih
„tropa“ do filma. Naime, koncepti greha i milosti (što su i nazivi prva dva
poglavlja) su slični u svim „školama“ hrišćanstva, a zlatno tele (naslov trećeg
poglavlja) jasan je biblijski element. Čudo kao vezivno tkivo je takođe osnovni
element svake vere.
Do
razilaženja dolazi u poimanju oprosta i koncepta jurodivosti (i Stojan i Gojko
u obe inkarnacije su zapravo jurodivi, „svete budale“). Ovo potonje je koncept
značajan za rusko pravoslavlje i tamošnja narodna verovanja, što je, recimo,
Kiril Serebrenikov sjajno ukomponovao u svoj film ,,(M)učenik“ (,,The Student“,
2016). Ali se ne prevodi toliko glatko u srpski kontekst i deluje pomalo
ekscesno.
Dragojeviću
svakako cilj nije bio da uvredi verujuće ljude, što zapravo i ne čini, mada
jasno targetira određene verske strukture, posebno u sprezi s državnima.
Problem je u tome što je Dragojević očito više pazio na te verujuće ljude nego
što je on sam verovao svojoj filmskoj publici koju je „nahranio“ parolama i
šokovima, u nečemu što je na kraju samo bizaran film.
No comments:
Post a Comment