kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Prošlo je dugih 20 godina, otkad je Adrijan Lajn poslednji put režirao. Bio je to ,,Unfaithful“ (2002) s Ričardom Girom i Dajen Lejn, spoj drame o disfunkcionalnim vezama i erotskog trilera, i ujedno „labudova pesma“ za filmove takve vrste koji su u međuvremenu skoro potpuno nestali s velikog platna.
Lajn
je bio jedan od pionira, od simbola i od najvećih imena upravo tog
fluidnog podžanra koji je popularnost stekao osamdesetih, a vrhunac
doživeo deceniju kasnije.
U
međuvremenu se svet promenio do te mere da se seks ne prodaje više
tako dobro, ako i uopšte: u naletu novog puritanizma je proteran iz
sfere bioskopskog filma na televiziju kasno noćnih termina, striming
servise i sferu festivalskih filmova. Lajn je, čini se, odbio da se
menja zajedno s trendovima i izabrao da radije ne radi, nego da se
konvertira.
Ipak,
autor je ostavio neke od klasika, od erotske drame ,,9 1/2 Weeks“
(1986), preko ,,Fatal Attraction“ (1987) za koji je prvi i jedini
put nominovan za Oskara, pa do unekoliko autoparodičnog ,,Indecent
Proposal“ (1993) i pomalo ponesrećenog rimejka ,,Lolite“ (1997).
Uprkos jasnim motivima braka, neverstva i seksualnih perverzija koje
se provlače kroz Lajnovu filmografiju, on se zapravo pokazao kao
versatilan režiser. Čak i ako preskočimo njegov pomalo opskurni
prvenac, decentnu dramu o odrastanju i seksualnom buđenju ,,Foxes
(1980)“, ne treba zaboraviti da je Lajn potpisao i jedan od
ikoničnih filmova osamdesetih ,,Flashdance“ (1983), kao i jedan od
najznačajnijih filmova o postratnoj traumi, žanrovski melanž
horora, trilera i drame ,,Jacob‘s Ladder“ (1990).
Zbog
toga se novi Lajnov film ,,Deep Water“ željno iščekivao još od
trenutka najave, a dodatni razlog za to je činjenica da se radi o
adaptaciji literarne majstorice psihološkog trilera Patriše Hajsmit
koja takođe nosi reputaciju vrlo filmične autorke, o čemu
ponajbolje svedoče filmovi kao što su ,,Strangers on a Train“
(Alfred Hičkok, 1951), ,,The American Friend“ (Vim Venders, 1977),
,,The Tallented Mr. Ripley“ (Entoni Mingela, 1999) i ,,Carol“
(Tod Hejns, 2015).
Film
je, međutim, zapeo prvo u montaži, pa onda i u korporativnoj
kombinatorici nakon Diznijevog preuzimanja studija Foks. „Diznijevci“
po diktatu PG-13 rejtinga zapravo nisu znali šta da urade s filmom
za očito odraslu publiku, pa su ga posle dve godine konačno
izbacili na servis Hulu u Americi, a Amazon u ostatku sveta. O dužini
čekanja možda najbolje govori podatak iz „celeb-tračerske“
sfere da su se zvezde filma, Ben Aflek i Ana de Armas u međuvremenu
uspeli spetljati i raskinuti.
Prva
filmska asocijacija nakon par uvodnih scena će nam, međutim, u
sećanje prizvati drugu literarnu i filmsku poetiku: roman Džilian
Flin i film Dejvida Finčera ,,Gone Girl“ (2014), i to upravo zbog
prisustva Afleka u ulozi muškarca kojeg njegova supruga (Ana de
Armas) „vuče za nos“ i „pravi na budalu“ naočigled svih. On
je Vik Van Alen, tehnološki patent-milioner koji je već relativno
mlad mogao priuštiti da se povuče iz biznisa, preseli u predgrađe,
a vreme provodi s porodicom i bavi se hobijima, kako onim normalnijim
(brdski biciklizam), tako i onim čudnijim (uzgajanje puževa). Ona
je Melinda, njegova ,,trofejna“ žena koja na njegovu pojavnu
hladnoću reaguje provokacijama u vidu verbalnog ponižavanja i
flertovanja s mlađim muškarcima.
Oni
su roditelji Triksi (Grejs Dženkins), izuzetno inteligentne, ali i
iritantne šestogodišnjakinje, i ona je, čini se, jedino što ih
drži na okupu jer je strast odavno usahla. Deluju kao da dolaze iz
ne samo različitih, nego i suprotnih svetova: on kao brižan otac,
gotovo nikada ne pije i sve drži pod kontrolom, dok ona uglavnom
zanemaruje kći, voli da se „oleši“ i onda postaje sklona
glupostima.
Lajn
i scenaristi Zak Helm i Sem Levinson (serija ,,Euphoria“) nas ne
zamaraju ranim prizorima bračne sreće, već nas odmah bacaju u
njihovu patologiju. Već na prvoj žurci u predgrađu na koju odlaze
vidimo prilično jasne pukotine. Ona je tamo dovela najnovijeg
„prijatelja“, zgodnog, ali tupavog Džoela (Brendan Miler) s
kojim pred svima pije i flertuje, dok Vik to iz prikrajka posmatra i
čak prijateljima objašnjava kako uopšte ne razmišlja o tome da li
ga ona vara. On će svoju priliku iskoristiti i hladno i sabrano
prepasti junošu poučnom pričom o tome šta se dogodilo njenom
poslednjem „prijatelju“ koji je nestao, odnosno kojeg je on
navodno ubio. To će tupanu poslužiti kao dovoljan razlog da
prihvati posao hiljadu milja daleko i odseli se iz kraja.
Već
sa sledećim „prijateljem“, pijanistom Čarlijem (Džejkob
Elordi) će biti malo teže, a kada on doživi nesrećni slučaj,
Melinda će iskazati sumnju da Vik ima udjela u tome. U tome će joj
se pridružiti i komšija, ne baš uspešni pisac krimića i
scenarija Don (Trejsi Lets), na zgražavanje supruge Keli (Kristen
Konoli) kojoj je Vik čak simpatičan. Vik deluje kao tip koji bi
mogao tako nešto izvesti, jer je nesumnjivo inteligentan i moralno
ambivalentan (obogatio se na projektu čipova za navođenje vojnih
dronova), ali Donovim „teorijama zavere“ malo ko može da
poveruje.
Sve
će, međutim, isplivati na videlo, a kada se pojavi Toni (Fin
Vitrok), Melindin „stari prijatelj“, bivši dečko i „prvi
ljubavnik-Amerikanac“, ostaje da vidimo kako će se sve to
rasplesti...
,,Deep
Water“ ne odlazi u pravcu višestrukog i dubinskog propitivanja
pojmova bračnog i porodičnog života, smirivanja s nekim,
predgrađa, kulture trača, glasina i spektakla za „neutralne“
promatrače spremne da izaberu stranu i patologije kako individualne,
tako i udvoje, kao što je to bio slučaj sa ,,Gone Girl“, već se
zadovoljava time da bude jedan prilično konvencionalni i relativno
predvidljivi trilerčić. U tome, pak, nailazi na prilične probleme,
od onih standardnih kao što je preterano zahtevanje od gledalaca da
potisnu nevericu zaradi priče, pa do onih kompleksnijih.
Prvi problem je strukturalni: ekspozicija je prolongirana do te mere da prva polovina filma deluje krajnje letargično, a kraj, inače primetno izmenjen od onoga u izvornom romanu i prvoj, francuskoj adaptaciji s Žan-Lujem Tretinjanom i Izabel Iper, zbrzano. Problem se svakako delom skriva i u montaži koja otkriva da su određeni integralni delovi iz sredine filma bili isečeni, a da su silne repeticije iz prve polovine očuvane, i koja prema kraju filma postaje sve hektičnija.
Nešto
je tu, doduše, i do nepromišljenih režiserovih odluka, poput
silnog insistiranja na dualitetima na makro i na mikro planu u prvoj
polovini filma (makro plan se ogleda u tome da se smenjuju scene
trilerske napetosti između supružnika sa scenama predgradske
normale, dokolice i hedonizma, dok je to na mikroplanu podvučeno
smenjivanjem kontraplanova).
Za
erotski triler, ,,Deep Water“ je prilično prigušen,
interesantniji u insinuacijama (igre dominacije među supružnicima
kao deo predigre) negoli „na delu“, odnosno u scenama seksa koje
su nemaštovito snimljene kamerom iz ruke i u jednom slučaju se bez
ikakvog objašnjivog razloga cela scena topi u svim bojama duginog
spektra.
Čak
i kada puževe otpišemo kao klasičan očuđujući momenat, ostaju
nam brojne druge dramaturške rupe, pre svega oko Donove motivacije
za toliku angažovanost (ne, jedna politička rasprava između njega
i Vika nije dovoljno uverljivo objašnjenje za toliki „pik“), kao
i povlačenje lika koji je na taj način postao „vučna sila“
zapleta na rezervnu poziciju u jednom trenutku, odakle će biti
vraćen na kraju. To je očito problem u scenariju koji veliki Trejsi
Lets samo kao glumac ne može ispraviti.
Čisto
glumački gledano, evidentna je nekonzistentnost između glumaca
različitog ešalona, prvi put vidljiva kada Ben Aflek, inače glumac
koji često pati od manjka motivacije da se potrudi, bez po‘ muke
Brendana Milera „pojede za doručak“, a to čini i sa malom Grejs
Dženkins koja prilično neprijatno preglumljuje.
Zapravo,
Aflek ima dostojne partnere jedino u Trejsiju Letsu s kojim deli tek
par scena i Lil Relu Haueriju, koji igra lik koji se utapa u
kolektivni karakter suseda s kojim demonstrira nešto „ortačke“
hemije. Potonjoj vezi s Anom de Armas uprkos, njih dvoje na ekranu ne
pokazuju skoro ništa hemije, možda i zbog toga što se
kubansko-američka glumica uglavnom profilisala kao izuzetno prijatno
prisustvo na ekranu, pa joj je uloga manipulativne „kučke“
suviše kontratipa.
Od
erotskih trilera se očekuje određena količina „treša“ i
besmislica, naročito u situaciji kada je ceo žanr u defanzivi, ali
u slučaju „Deep Water“ omeri pojedinih komponenti jednostavno
nisu pravi. Nisu se, dakle, samo vremena i moda promenili, nego je i
nekadašnji majstor ovog tipa filma Edrijen Lajn ostario, pa kao
takav teško da može revitalizirati žanr.
No comments:
Post a Comment