kritika originalno objavljena na Monitoru:
2017.
režija:
Michael Cuesta
scenario:
Stephen Schiff, Michael Finch, Edward Zwick, Marshall Herskowitz
(prema romanu Vincea Flynna)
uloge:
Dylan O’Brien, Michael Keaton, Taylor Kitsch, Shiva Negar, Sanaa
Lathan, David Suchet, Scott Adkins
Lako
je pisati kritiku kada postoji nekakva polazna osnova, makar
najprostija dihotomija film valja – film ne valja koja bi ga
odredila. Šta, međutim, reći za film koji niti valja, niti ne
valja i koji je upadljiv u svojoj štancanoj običnosti tako da
njegovo gledanje ili negledanje ni najmanje ne menja stvari? Naravno,
od naše branše se očekuje izvesni snobovski prezir prema
konfekciji, pa ma kakva ona bila, ali i to je stvar ukusa.
Zaista
ne znam šta se skrivalo u glavama autora i producenata American
Assassin koji je očigledno zamišljen kao prvi, “origins
story” deo neke buduće franšize o junaku a la Jason Bourne, Jack
Ryan, Jack Reacher ili Jack Bauer koji se malo u timu, malo na svoju
ruku bori protiv terorizma pa da ne preuzmu nijedan rizik na sebe.
Znamo da bez rizika nema gubitna, ali nema ni dobitka. Delo sa svojom
kakvom-takvom fan-bazom je tu (serijal jeftinih romana koji samo
čekaju ekranizacije), armija iskusnih hollywoodskih scenarista koji
često imaju i rediteljsku i producentsku funkciju je tu, količina
glumačkih zvezda je ispod proseka u odnosu na nova imena i moguće
zvezde u nastanku, ali je svejedno tu, a u rediteljskoj fotelji je
prekaljeni zanatlija izvežban na televiziji i prisutan u indie
vodama Michael Cuesta čiji je prethodni dugometražni film bila
pristojna, školski napravljena doku-drama Kill the Messenger.
Zaplet
je takav da odgovara skoro svakom akcionom špijunskom trileru koji
ste ikada pogledali. Simpatični student Mitch Rapp (O’Brien)
svedoči terorističkom napadu u kojem gine njegova zaručnica, pa
napusti studije, a umesto toga nauči sve o islamu, krene da trenira
MMA, savlada hakerske veštine dovoljno da uskoči na “dark web”
i tamo krene da lovi arapske teroriste sa perspektivom da bi ih rado
i uživo smicao.
Nakon
jedne ne baš sjajno isplanirane akcije u Libiji, Mitch biva uhvaćen
na delu od strane CIA-e. U stvarnom životu bi za očekivati bilo da
ga se baci u zatvor ili u umobolnicu na duži vremenski period,
međutim filmska logika nalaže da ga šefica (Lathan) želi u svom
timu i da će ga pritom veteran specijalnog ratovanja Stan Hurley
(Keaton) obuči i od njega načini mašinu za ubijanje i borca za
tajne zadatke. Mitch je, naravno, svojeglav, ali upravo u instinktu
leži tajna njegove ubijitosti.
I
obavezna prva misija na koju će krenuti je tipska: nestalo je 25
kila ruskog plutonija, sumnja se da cela ta zbrka ima veze sa Iranom
i tvrdolinijašima u njihovoj vlasti koji se protive nuklearnom
sporazumu sa zapadnim silama, a u svemu tome prste ima i odmetnuti
bivši “projekat” CIA-e i Hurleya, surovi plaćenik po imenu
Ghost (Kitsch). Na Mitchu, Hurleyu i operativki stacioniranoj u
Turskoj Anniki (Negar) je da, jureći negativce po Istanbulu i Rimu
spreče katastrofu i nuklearni udar na Ameriku ili Izrael. Red
tučnjave u zatvorenim prostorima, red jurnjave po otvorenim, malo
izmišljene “nauke”, malo fikcijske geopolitike, i eto nam
kompletnog filma.
Ako
ga se pogleda kao celinu, American Assassin je izuzetno
prosečan film kojeg vadi solidan zanat i utisak da ni posle dva
sata, koliko traje, ne postaje repetitivan i dosadan. Razlog za to je
dovoljno pametna upotreba lokacija i zanatski precizna režija kojoj
se može zameriti prekomerna upotreba “shaky cam”-a i hektične
montaže (što je standard za akcione filmove novijeg datuma), ali
Cuesta barem ima dovoljno “soli u glavi” da kameru odmakne na
distancu sa koje možemo prepoznati da glumci većinu akrobacija
izvode sami.
Nisam
siguran koliko podrobna analiza svakog segmenta ima smisla, ali valja
dati komentar da se izbor Dylana O’Briena (franšiza The Maze
Runner) pokazao pravim na jedan neočekivan način. On, naime,
nije glumac vanserijskog talenta i širokog raspona, ali u zadatim
okvirima (od nevinog mulca do “badass” specijalca) funkcionira
sasvim dobro i čak svoj dečački visok glas okreće u svoju korist,
bilo kad govori, bilo kad ne govori. Sa Shivom Negar ima sasvim
dovoljno hemije u zajedničkim scenama da je romantična komponenta
sugerirana, ali ispod generalne vibre kameraderije. Ulogu Stana
Hurleya bi i slabiji glumac od Michaela Keatona odigrao i u snu, ali
upravo on daje jednu ironičnu i autoironičnu notu kojom je
obeležena njegova glumačka renesansa od Birdmana napred. Sa druge
strane, Taylor Kitsch ne radi posao kao glavni negativac. Njegovu
terensku snalažljivost nekako možemo progutati, ali za psihopatske
motive svog lika je naprosto suviše mlak.
U
konačnici, American Assassin spada u klasu “meat and
potatoes” trilera za ugodno gledanje i blaženi zaborav. Ambicije
za franšizu se čine nerealnima naročito kada film nema skoro
nikakav identitet (Mission: Impossible i Bourne filmovi
su imali ono nešto, o Bond serijalu da i ne govorimo), ali
finansijski rezultati nam sugeriraju da bi i do toga moglo doći.
Mada, ako fali karaktera u prvom filmu, kako će to tek izgledati sa
nekim nastavkom?
No comments:
Post a Comment