kritika objavljena na Monitoru
2017.
scenario i režija: Hélène Cattet, Bruno Forzani (prema romanu
Jean-Patricka Manchettea i Jean-Pierrea Bastida)
uloge:
Elina Löwensohn, Marc Barbé, Stéphane Ferrara, Bernie Bonvoisin,
Michelangelo Marchese, Dorylia Calmel, Bamba Forzani Ndiaye, Marine
Sainsily, Aline Stevens
Belgijski
dvojac Cattet-Forzani je po svom autorskom potpisu verovatno
najosebujnija autorska skupina u Evropi. Svaki njihov film ćete
prepoznati kao njihov i ničiji drugo na osnovu jednog jedinog kadra.
Na osnovu toga ćete i doneti zaključak zanima li vas tako nešto
ili ne i svrstati se u jedan od oponirajućih tabora. Njihovi filmovi
su audio-vizuelne bombe kratkih kadrova, oštre montaže, čudnih
rakursa i jednako tako uhoparajućih džinglova. Radnje skoro da i
nema koliko je iscepkana do nepratljivosti i ona je tu sasvim
sporedna stvar u toj demonstraciji stila.
Njihovi
prethodni trip-filmovi Amer (2009) i The Strange Colours of
Your Body’s Tears (2013) žanrovski su se mogli odrediti kao
“giallo”, italijanski miks horora, trilera, noira, fantastike i
fantazije iz 70-ih godina prošlog stoleća, jarkih boja, često
eksploatacijske tematike i potpisno B-filmske glume, prilagođen
vremenu sadašnjem i podignut na viši artistički nivo na način ne
toliko različit od onoga što sa trivijalnim žanrovima u Americi
prakticira Quentin Tarantino. Njihov najnoviji naslov Let the
Corpses Tan, premijerno prikazan ove godine u Locarnu i na jakoj
festivalskoj turneji od tada, čini istu stvar sa drugim žanrom,
neo-westernom. Tako će se ovde u miksu i u sličnim proporcijama
naći “acid western” (Jodorowski), “spaghetti western”
(Leone) i nasilni surealni triler (Peckinpah) sa obiljem akcije i
fetiša, seksualnih, vizuelnih i filmski referentnih.
Mesto
radnje: Korzika. Vreme: 70-te godine prošlog stoleća. Predmet
spora: tovar zlatnih poluga koji su Rhino (Ferrara), Bernier (Barbé),
Advokat (Marchese) i društvo opljačkali iz oklopnog prevoza. Nakon
toga su rešili da se sklone na imanju kod otkačene slikarke bez
inhibicija Luce (Löwensohn) koja “ne voli policiju i ne voli
društvene stege”. Uskoro će se na vratima pojaviti i par pandura,
Bernierova žena (Calmel), sin (Ndiaye) i dadilja (Sainsily), a u
škvadri će doći do raskola koji će dovesti do obračuna koji
zauzima veći deo filma i prema kojem Wheatleyev Free Fire
izgleda kao kamilica. Sve to je sečeno fetišističkim
video-instalacijama u čijem centru stoji mlada žena (Stevens) koja
zaliva muškarce “zlatnim tušem” i biva zasipana zlatnom
prašinom. Socijalni kontekst izvornog romana je, međutim, u velikoj
meri izbačen.
Filmom
dominiraju svetlo plavo nebo, jarko žuto sunce i spaljeno-smeđa
prašina terena, kuća i okućnica, terase, zidovi, zamračeni
enterijeri, vatra usred noći, štektanje automatskog oružja,
pucnjevi iz pištolja i pušaka snimljeni zrnastom fotografijom na
traci od 16mm i propraćeni “morriconeovskom” orkestracijskom
muzikom. Montaža je i dalje oštra, ali su za razliku od prethodnih
“giallo” filmova, ovde kadrovi ipak nešto duži i namenjeni
(naročito u početku) kreiranju atmosfere vrućeg letnjeg dana,
fetišizaciji tela i nekih starih žanrova, dok gluma kao da citira
frajerstvo iz francuskih novovalnih krimi-trilera. Radnja je i dalje
u pozadini, ali je u manjoj meri iscepkana i umerenijeg tempa nego
kod prethodnika tako da se u početku film doima čak i
konvencionalno pratljivim.
Međutim,
jednom kad počne obračun, film prelazi u višu brzinu i postaje
potpisno tripozan i dezorijentirajući, ali zato ništa manje
efektan. Većinu vremena nećemo imati pojma ko tu šuruje protiv
koga, biće čak i upitno ko je tu ko, a nećemo biti načisto ni sa
topografijom poprišta obračuna. Naravno, ništa od toga ne smeta,
valja se samo zavaliti i prepustiti da nas trip nosi dalje. Hélène
Cattet i Bruno Forzani su sa Let the Corpses Tan uspeli da
ostanu verni sebi i da isprobaju nešto novo i drugačije. Gledanje
ovakvog filma kod kuće nema smisla, moja preporuka se odnosi
isključivo na veliki ekran i mrak kino-dvorane.
No comments:
Post a Comment