kritika originalno objavljena na DOP-u
Delovi
od kojih je The Big Sick sastavljen čine se kao bezbroj puta
reciklirane tačke zapleta ljubavnih filmova u rasponu od romantične
komedije do melodrame. Imamo dvoje zaljubljenih mladih ljudi koji su
onako slatkasto filmski nespretni. Imamo njihove različite
etnicitete, kulture u kojima su odrasli i porodične situacije kao
potencijalnu tačku pucanja. Jedan od njih je stand-up komičar, pa
imamo i izvesni meta-nivo, odnosno ispitivanje stanja stvari u
savremenoj komediji. Na kraju krajeva, imamo i fizičku bolest kao
katalizator jednog dela radnje i potencijalnu promenu tona od
razgaljujućeg do dramatičnog. Skoro da se gledalac zapita kako to
da je baš ovaj film sastavljen skoro isključivo od žanrovskih
klišea pokupio “hype” sjajnih kritika na Sundance festivalu.
Kumail
Nanjiani, zvezda serije Sillicon Valley, igra fiktivnu
verziju samog sebe s početka karijere. On sa mnoštvom kolega
nastupa u jednom komičarskom klubu često bazirajući svoj show na
svom pakistanskom poreklu i delimičnoj integraciji svojih roditelja
u američki stil života sve očekujući veliki proboj, dok u
slobodno vreme tezgari kao vozač Ubera (radnja je pomerena desetak
godina unapred). Na jednom od svojih nastupa će upoznati Emily (Zoe
Kazan) koja je dobacivanjem ometala njegov nastup i njih dvoje će
se nakon početnog opiranja (jer kome još treba veza u modernom
svetu) ludo zaljubiti jedno u drugo.
Problem
je, međutim, što Kumailovi roditelji, otac (bollywoodska zvezda
Anupam Kher) ne toliko, ali majka (Zenobia Schroff)
zato iz sve snage insistira na tradicionalnim pakistanskim
vrednostima koje uključuju i ugovoren brak, pa zato Kumailu kao
slučajno “namešta” poznanstva sa otprilike svakom mladom
Pakistankom u Čikagu. Njegov brat Naveed (Adeel Akhtar) je
pristao, pa se ni on, valjda, ne može opirati večno. Oni bi nekako
podneli to što im se sin umesto advokaturom bavi nečim tako
blesavim kao što je komedija, ali mora biti makar dobar musliman i
oženiti finu pakistansku curu. On se, naravno, opire koliko može,
ali pokušava da održi mir tako što se paravi da poštuje nametnutu
formu.
To
sve njegovu vezu sa Emily čini nemogućom, naročito sa njegovim sve
čudnijim izgovorima zašto on ne želi upoznati njene roditelje i
zašto ne želi da ona upozna njegove. Njih dvoje će u jednom
trenutku raskinuti vezu, ali obrat će se dogoditi kada se Emily
razboli od misteriozne infekcije, pa završi u medicinski induciranoj
komi dok doktori ne shvate u čemu je problem i kako to tretirati.
Kako se niko od njenih prijatelja sa studija ne može da je posećuje,
taj “teret” pada na Kumaila, barem dok ne dođu njeni roditelji
(Holly Hunter i Ray Romano), što će uneti jednu novu
perspektivu u Kumailov život i pomoći mu da raščisti neke stvari
sam sa sobom.
“Happy
end” koji će uslediti nije nužno spoiler, budući da su autori
scenarija sam Kumail Nanjiani i njegova tadašnja cura, a sadašnja
supruga Emily V. Gordon, što će biti začinjeno njihovim
stvarnim fotografijama njih dvoje. I prvi plus koji The Big Sick
dobija je onaj za iskrenost i ogoljenost, iako su pojedine epizode u
toj istinitoj priči malo dosoljene i popaprene. Naprosto, na jedan
način gledamo na romantične priče iz filmova, a na sasvim drugi na
one iz života.
Druga
stvar koja se mora priznati je svojevrsna gracioznost u čestoj
promeni tonova u filmu. Jer čak i kad mora negovati svoju devojku u
komi i nalaziti se sa njenim roditeljima, Kumail svejedno nastupa kao
komičar i mora biti duhovit. Uostalom, nije li to njegova svakodneva
odbrana i od nametljivih roditelja i od sredine koja ne mora biti
uvek prijateljski nastrojena prema njemu. Michael Showalter to
postiže svojom sigurnom, gotovo neprimetnom režijom, pružajući
glumcima priliku da zablistaju kako u komičnim, tako i u
ozbiljnijim, dramskim segmentima.
To
se pre svega odnosi na Zoe Kazan čije prisustvo nije moguće tek
tako zanemariti, bez obzira na to što dobar deo filma praktički
leži nepomično. Holly Hunter još uvek ima onu suludu južnjačku
energiju kakvu pamtimo, a Ray Romano briljira u low-key momentima
neplaniranog humora. Indijsko-pakistanski deo glumačke postave koji
igra Kumailovu familiju ipak unosi dovoljno topline da njihovi likovi
ne budu stereotipi.
Ima
i par stvari koje, međutim, ne štimaju toliko dobro. Jedna od njih
je sam Kumail Nanjiani kao glumac. On je vrlo dobar komičar i u
scenama sa tim predznakom briljira, ali kao dramski glumac ne uspeva
da posegne dovoljno duboko. Ispostavilo se da je varijacija na samog
sebe, tako pametno napisan lik, ipak malo prekompleksan za raspon
koji Nanjiani ima kao glumac. Drugi problem je inherentan producentu
filma Juddu Apatowu, a to je njegovo potpisno razvlačenje
minutaže. To se ne oseti u prvih 45 minuta filma, ali od sredine
prema kraju ponavljanje istoga postaje sve primetnije. Ovakvom filmu,
iskrenom, u suštini dobrom i svakako vrednom gledanja nije potreban
format od dva sata da bismo ga shvatili ozbiljno.
No comments:
Post a Comment