kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija: Klim Šipenko
scenario: Klim Šipenko, Natalija Merkulova,
Aleksej Samaljotov, Aleksej Čupov, Jeffrey Hylton
uloge: Vladimir Vdovičenkov, Pavel Derevjanko,
Aleksandr Samojlenko, Marija Mironova, Polina Rudenko
Volimo filmove katastrofe zato što nam oni
vraćaju veru u čovečanstvo ili makar u mogućnost herojskog
delovanja ili plemenite žrtve, odvisno od toga imamo li sretan kraj
ili ne. Čak i kad su u pitanju istiniti događaji, autori po pravilu
“sole i papre” kako bi se potencirala (melo)dramatičnost onoga
što se obrađuje i nagruvao bilo kosmopolitsko-humanistički, bilo
patriotski naboj. Naročito volimo kada se to nešto dešava u
kosmosu, tako velikom, strašnom i neistraženom.
Za ovakav tip filmova, bilo sa
artističko-filozofskim začinom kao što je to Cuarronov prelep, ali
dramaturški redundantan Gravity,
bilo kao “popcorn” zabava, bilo sa istorijskom podlogom u
stvarnim događajima kao što su to The
Right Stuff i Apollo
13, navikli smo da nam dolaze iz
Hollywooda kao fabrike snova i da nam guraju američku agendu, ako
već imaju agendu za progurati. Saljut-7,
međutim, dolazi sa druge strane u hladnoratovskoj svemirskoj utrci
i, posve logično, progurava ruski politički uticaj. Budžet je
možda desetostruko manji nego kod hollywoodskih parnjaka, ali
rezultat nije ništa manje vizuelno impresivan i vešt u političkoj
manipulaciji.
Osnova je istorijski događaj, havarija na
naslovnoj svemirskoj stanici - prethodnici Mira, te pokušaj
spasavanja iste od strane hrabrih ruskih kosmonauta. U impresivnoj
uvodnoj sceni kosmičke šetnje upoznajemo se sa protagonistom,
pilotom Vladimirom (Vdovičenkov) kao sa ruskom inačicom svemirskog
kauboja bez straha čija je jedina mana to što je povremeno
neoprezan i sklon rešenjima “preko kolena”. Takođe, shvatamo
koliko je svemir opasno mesto kada njegovoj koleginici prilikom
rutinske popravke vanjskih instalacija izbije sasvim mala rupa na
rukavicama od svemirskog odela, pa se u roku od nekoliko sekundi ona
nađe u životnoj opasnosti. Njegova reakcija neće biti baš
promptna i primerena, nešto drugo će mu privući pažnju, što će
rezultirati ukazom o njegovom “prizemljenju”.
Sa druge strane, njegov prijatelj inženjer Viktor
(Derevjanko) nikada nije leteo, iako uvek prođe lekarski pregled i
iako je upravo on konstruirao stanicu. Situacija će se obrnuti na
glavu kada stanica bude oštećena i prestane sa radom usled
svemirske oluje. Uprkos nepoverenju “vojnih grla” u svemirskom
programu, Vladimir će dobiti poverenje komandanta misije Vitalija
(Samojlenko) i priliku da odveze Viktora da njih dvojica to poprave
jer je Vladimir jedini dovoljno sposoban ili dovoljno lud da pristane
sa raketom na stanicu koja se prebrzo rotira po tri ose. Međutim,
kako to obično biva, šteta je veća nego što je to inicijalno
procenjeno, njih dvojica će preceniti svoje mogućnosti i naći se
suočeni sa skoro izvesnom smrću.
Vladimir ima familiju koja ga steže, Viktor će
upravo dobiti prvo dete. Ko će se od njih žrtvovati, a ko spasiti?
Šta će odlučiti birokratska klika s obzirom da su Amerikanci
upravo lansirali svoju raketu koja nosi francuskog astronauta i
Vladimirovog prijatelja koji poznaje stanicu. Je li tu reč o
špijunaži? Hoće li Sovjeti morati da obore stanicu i žrtvuju
svoje heroje?
Sa jedne strane, imamo tipičnu kritiku
birokratske bezdušnosti. Sa druge, pak, zle Amerikance koji ne samo
da špijuniraju, nego su i glavni glas katastrofe u svojim lažljivim
medijima. Zvuči li vam to poznato, kao da su se samo zamenili
obrasci iz hollywoodskih filmova sa tematikom Hladnog rata? Reditelj
i armija scenarista su zgodno prećutali neke od istorijskih detalja
o ljudskim pogreškama koje su dovele do katastrofe, ali i to valjda
ide u rok službe. U osnovi svega je, međutim, priča o herojstvu,
prijateljstvu i žrtvi začinjena sa priličnom dozom melodrame i
patosa. Supruge astronauta samo tome i služe zapravo, kao i razlike
u karakterima između njih dvojice (za razliku od Vladimira, Viktor
je praktičan i oprezan) i one filmski naivne svađe u kriznim
situacijama.
Koliko god film ne iznenađivao svojom tipskom
dramaturgijom, šablonskim elementima zapleta i solidnim, ali ni po
čemu posebnim glumačkim ostvarenjima, toliko je iznenađujuće šta
sve postiže na vizuelnom planu sa, za ruske uslove velikim, ali u
svetskim razmerama skromnim budžetom od 15 miliona dolara za jednu
takvu svemirsku avanturu. Hollywoodski ugođaj ne treba da čudi jer
je reditelj Klim Šipenko studirao u Los Angelesu pa režira zanatski
precizno i po pravilima žanra.
Tvrdi se u PR materijalu, premda to nije moguće
dokazati, da je 40 minuta filma snimljeno u uslovima nulte
gravitacije, od toga polovina zapravo u svemiru, te da je to prvi
film rađen na taj način. Bilo kako bilo, u tom pogledu film izgleda
zaista impresivno, bilo da je to zaista istina ili da se poradilo na
efektima (koji su ipak jeftiniji od leta u kosmos), a uverljiva
scenografija, kostimografija i rekvizita u tome pomažu. Saljut-7
je ruski odgovor na američke spektakle slične tematike i to, čini
se, sasvim recipročan.
No comments:
Post a Comment