kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Matthew Vaughn
scenario:
Matthew Vaughn, Jane Goldman (prema stripu Marka Millara i Davea
Gibbonsa)
uloge:
Taron Egerton, Colin Firth, Mark Strong, Julianne Moore, Jeff
Bridges, Channing Tatum, Pedro Pascal, Halle Berry, Bruce Greenwood,
Emily Watson, Edward Holcroft, Hanna Alström, Michael Gambon, Poppy
Delevingne, Elton John
I
pored kontroverze koju je izazvao i nekih loših, možda čak i
zlonamernih kritika koje su filmu zamerale fetišizaciju klinički
preciznog nasilja, političko desničarenje od rasizma do mizoginije
i nazad, originalni Kingsman je postao hit preko noći jer je na
filmskom nivou pogodio “ono nešto”. Iako u suštini “origins
story”, ovaj film je uspostavio svoj svet koji je istovremeno i
“bondovski” i “post-bondovski”, u kojem krojačka radnja
služi kao paravan za super-tajnu organizaciju, te sistem zgodnih
referenci na sve i svašta u žanru špijunskog filma, uključujući
i “engleziranje” tipično za kultnu seriju The Avengers, a da je
opet bio sasvim svež i zanimljiv kao samostalni film. Kako u
savremenom Hollywoodu svaki hit mora dobiti nastavak, a možda i celu
franšizu koja će od fanova iscediti poslednji dolar, tako smo
dobili The Golden Circle.
Logika
kojom se producenti i autori nastavaka najčešće vode je da svaki
novi nastavak preproduciranog, glasnog, napetog i spektakularnog
akcionog filma mora biti još isproduciraniji, glasniji i
spektakularniji, ako je moguće sa još više velikih zvezda na
špici. Još više istoga najčešće nije dobra ideja osim za
“trailer”, jer suština nekog filma najčešće nije ni u
produkcionom dizajnu, ni u efektima, pa čak ni u akciji i nasilju,
već u duhu koji često nije moguće ponoviti. Za originalni Kingsman
je to bila stalna referenca na Bond filmove koja je lukavo i vešto
balansirala između posvete i parodije. U slučaju nastavka se ta bit
izgubila, pa umesto posvete i parodije (koja više ne može biti
efikasna jer je očekujemo), dobijamo kopiju nekog od Bond filmova i
to nekog od blesavijih.
To
je jasno već od samog početka i one preproducirane “bondovske”
jurnjave kroz London i tučnjave u taksiju koja je duga i
elaborirana, ali će gledatelje ostaviti u principu ravnodušnima:
nekako su morali otvoriti film, pa neka to bude tako. Akteri su junak
prošlog filma Eggsy (Egerton) i otpali agent Charlie (Holcroft), ako
ga se iko još seća, koji je u međuvremenu dobio robotsku protezu
umesto ruke i počeo da radi za negativce.
Onda
se upoznajemo sa glavnim negativcem, odnosno negativkom Poppy
(Moore), monopolistkinjom na globalnom tržištu droge koja se od
sveta skriva u džungli, odnosno u retro-futurističkom tematskom
parku iz 50-ih, posao vodi iz zalogajnice, od svojih neprijatelja
pravi hamburgere, njen posed izvana čuvaju bilmezi u “college”
jaknama, a iznutra dva robo-psa, dok svoje službenike žigoše
čistim zlatom u robotiziranom salonu lepote. A inače, otela je
Eltona Johna kojeg tera da je svaku noć zabavlja.
Ona
će iz neznanih pobuda hakirati Kingsman i pobiti sve aktivne agente
izuzev Eggsyja koji je bio na večeri kod roditelja svoje devojke
Tilde (Alström), švedske princeze koja ga je u prethodnom filmu
“nagradila” analnim seksom, te kompjuteraša kodnog imena Merlin
(Strong). Njih dvojica će pokrenuti “protokol za krizne
situacije”, koji će ih uputiti na njihove američke “rođake”,
organizaciju Statesman čiji je paravan distilerija alkoholnih pića.
Tu na scenu stupaju agenti Tequila (Tatum), Whiskey (Pedro Pascal
koji jako liči na mladog Burta Reynoldsa), kompjuterašica Ginger
Ale (Berry) i šef organizacije Champaigne zvani Champ (Bridges). Oni
će zajedno spasavati svet od zaumne “kitsch bitch” kraljice
droge i njene zaumne zavere koja ima za cilj legalizaciju droge, sa
sve porezima i regulacijom, te od idiotske reakcije američkog
predsednika (Greenwood) koji kanalizira Bushovu tupost i Trumpovu
aroganciju... A, da, i pokojni Harry, odnosno Gallahad (Firth),
upucan u glavu u prethodnom filmu se vraća kao leptirdžija koji
pati od amnezije...
Da,
novi Kingsman je vrlo bučan i solidno nasilan film koji leti na sve
strane i kojem treba barem sat vremena da nas upozna sa svojim
likovima i njihovim odnosima. Dotle ćemo verovatno izgubiti
strpljenje, ali film traje bezmalo dva i po sata uglavnom
reciklirajući štoseve iz prethodnog dela i donoseći vrlo malo
novoga u celu priču. Likovi iz Statesmana će verovatno smisao
dobiti u novom nastavku, ovako smo ih samo upoznali, a skupi
hollywoodski glumci su uglavnom imali produžene cameo-uloge. Takođe,
dinamika između Harryja i Eggsyja se netragom izgubila, a neka nova
se nije pojavila da je zameni.
Problema
imamo i sa negativcem koji je svakako korak unazad od onog eko-ludaka
kojeg tumači Samuel L. Jackson kojem takve uloge prirodno stoje.
Ovde je glumica kalibra Julianne Moore svedena na lažni osmeh i
biznis-priču, te izlive lažnog gostoprimstva i otvorene,
karikaturalne psihopatije. Ona je glumica prevelikog kalibra za tako
nešto i čak ju je pomalo mučno gledati kako preglumljivanjem
pokušava da izdigne loše napisan lik čija je motivacija za mere
koje preduzima ili nepostojeća ili posvađana sa elementarnom
logikom. Invalid podignut na nivo kiborga kao “henchmen” je štos
još iz prvog filma, ovde nepotrebno recikliran, a robo-psi su
simpatičan dodatak, ali ne više od toga.
U
nevolji smo i sa sub-tekstom filma koji je ovde prilično otvoreno
desničarski i mizogin. Prethodni film je to barem koliko-toliko
vešto maskirao dozom budalastosti, pa je to još i moglo da prođe.
Ovde je mizoginija barem opravdana onim CGI kadrom kako mikro-čip za
praćenje putuje kroz vaginu u krvotok, dok je politička agenda
protiv “devijanata”, u ovom slučaju narkomana otvorena, uz
“product placement” konzervativne televizije Fox. To što je
hibrid Busha i Trumpa ismejan ostaje slaba uteha. Naprosto, ostatak
materijala nije dovoljno smešan i provokativan na drugi način da
ovako nešto pokrije, bilo da se radi o agitaciji ili da su reditelj
Vaughn, producentska kuća Fox i društvo hteli opet podići prašinu
kao i u prvom delu.
To
ne znači da je novi Kingsman kompletno za bacanje, daleko od toga.
Akcione sekvence izgledaju lepo i znalački su režirane, Taron
Egerton uživa u ulozi koja bi od njega mogla napraviti veliku
glumačku zvezdu, Mark Strong opet dokazuje svoju glumačku klasu i
versatilnost, a i zabeleženo je par trenutaka čiste komične
inspiracije. Svakako bi u Hollywoodu mogli porazmisliti da se na neko
vreme ostave muzike Johna Denvera, jer su ga ove godine eksploatirali
do iznemoglosti. Ovde to ima nekog šmeka, bilo da se radi o ničim
izazvanoj “San Remo” orkestraciji jedne pesme ili dodatnoj
konverziji od country-popa do westerna druge koja služi kao podloga
za tuču i obračun. A inače, ko bi rekao da će Elton John spasiti
dan i biti zadužen za gro smehova u filmu? Ako i sve drugo ne štima,
njega makar morate videti.
No comments:
Post a Comment