kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Brett Haley
scenario:
Brett Haley, Marc Basch
uloge:
Sam Elliot, Laura Prepon, Krysten Ritter, Nick Offerman, Katherine
Ross
Ovo
zvuči bolno poznato. Ostareli glumac Lee Hayden (Elliot), nekada
filmska i televizijska zvezda u žanru westerna, sada živi na svojoj
staroj slavi i povremenim tezgama kao glasovni glumac za reklame i
džinglove, dok većinu svog slobodnog vremena provodi pijući
alkohol i pušeći travu sa svojim nekadašnjim glumačkim partnerom,
a sada dilerom (Offerman). Familiju je zeznuo, sa bivšom ženom
(Ross) je još i u pristojnim odnosima, dok mu kćerka (Ritter) ne
može oprostiti što nije bio prisutan u njenom odrastanju.
Kada
mu lekari postave dijagnozu prilično terminalnog raka, Lee će
shvatiti da je uludo potrošio svoje vreme na zemlji, pa će morati
na ovaj ili onaj način da se pomiri sa svojom smrtnošću, pa onda i
sa svojim najbližima. On možda pokušava da oživi trenutke slave
gledajući naslovni film koji je označavao njen vrhunac, ali bi
želeo još jednu ulogu po kojoj će ga pamtiti i koja će mu biti
testamentarna. Pomoć za svoj životni poduhvat će dobiti sa
neočekivanog mesta, od ne baš slavne komičarke Charlotte (Prepon)
sa kojom deli dilera, koja će mu pomoći da se suoči sa samim sobom
i sa kojom će dobiti šansu možda za poslednju ljubav u životu.
Naravno,
to je sve kliše do klišea, od ostarelog glumca, preko loših odnosa
sa kćeri, pa do spoznaje o raku kao trenutku odluke i ljubavi koja
ne poznaje granice u godinama. Čak je i premijera na Sundance
festivalu i pozitivni odium koji je tu nastao takođe svojevrstan
kliše, ovaj film se naprosto uklapa u žanr indie-drame koji se tamo
forsira iz sve snage. Naravno da će kao slučajno naleteti na
kćerku, da će ona pitati otkud on tu, da neće znati čime se ona
trenutno bavi. Naravno da ćemo dobiti pod-zaplet sa nekim njegovim
ekscesom koji će postati senzacija na internetu i usmeriti medijsku
pažnju na njega. Naravno da je Charlotte više kolekcija ideja, malo
mračniji, skoro sredovečni “twist” na klasik “manic pixie
dream girl”, nego što je zapravo osoba.
Doduše,
Laura Prepon (That 70’s Show u mladosti i silne epizodne
uloge u indie filmovima i na televiziji posle toga) je igra tako što
se poigrava sa svojom personom ekstremno cool ženske i to je oku
ugodno, ali nemojmo zaboraviti da je u osnovi svega očita
konstrukcija. Slično važi i za dilera, nekadašnjeg glumca koji je
mnogo brže potonuo u opskurnost kojeg sasvim sigurno igra Nick
Offerman. Bivša žena i kćerka su, međutim, jedva napisani likovi.
Ali
ništa od toga nije presudno za ovaj film i za našu percepciju
njega. U centru pažnje stoji Sam Elliot koji igra nešto između
samog sebe (Katherine Ross koja mu igra bivšu ženu mu je zapravo
supruga, a i zaista često radi reklame) i svoje medijske persone
glumca od jedne uloge, večitog epizodiste i (urbanog) kauboja koji
zrači sigurnošću u sebe i samouverenošću. Važni su njegovi
brkovi i njegov glas, bas-bariton sa jednom notom fine ironije koja
se može iščitati iz svakog njegovog pitanja i odgovora. Važna je
ležernost sa kojom nastupa. Važne su i te reklame koje radi jer to
je lice i to je glas od kojeg biste kupili novi Dodge Ram ili sos za
roštilj. Važni su njegovi kaubojski snovi u kojima on tako star
može da odjaše u suton.
Sam
Elliot je retko kad imao glavne ili noseće uloge u filmovima, i u
njima je još ređe pokazivao svoju ljudskost i ranjivost iza
lakonskih odgovora i trenirano cool stava. The Hero je film
koji ga ceni kao glumca i pruža mu šansu da zablista koju Elliot
koristi iz sve snage, odlično se zabavljajući i demonstrirajući
svoj raspon. Očito je takođe da ga Brett Haley izrazito ceni kao
glumca i da veruje u njega praktično gradeći film oko njega.
U
Haleyevom prethodnom filmu koji je služio kao “star vehicle” za
još jednu potcenjenu karakternu glumicu starije generacije (Blythe
Danner), I’ll See You in My Dreams, Elliot je imao ulogu
njenog zavodnika i ultra-cool ljubavnika koja mu je stajala kao
salivena. Haley je rešio da stvar, barem što se Elliota tiče,
podigne na novi nivo i to radi i deluje organski, bez obzira na
prilično ustajala opšta mesta. Uostalom, i I’ll See You in My
Dreams je bio sastavljen od uglavnom oprobanih elemenata, pa je
bio i više nego dobar film. Iako drugačiji i linearniji, The
Hero nije ništa lošiji od toga.
No comments:
Post a Comment