kritika originalno objavljena na DOP-u
Verovatno
ćete pomisliti kako je svetu falio baš još jedan film sa
zombijima. Nije bitno sad jesu li ti mozgojedci spori ili brzi, deo
neke velike zavere ili proizvod nekakvog propalog eksperimenta, jesu
li metafora za konzumerizam, stanje duha ljudske vrste u modernim
vremenima ili su čista rokačina i zabava bez ikakvih ambicija za
socijalni ili ini angažman. I bićete u pravu posebno u svetu u
kojem je sinonim za zombije serija The Walking Dead u
nebrojeno sezona jer sw cela ta zombie-priča suštinski nije makla
dalje od početka, odnosno od Romera, a sve intervencije u tom
smislu su bile kozmetičke prirode. A zašto i bi ako je postavljena
na solidnim temeljima, a to što se stalno nešto petlja i što
pretnja zasićenjem stalno visi u vazduhu je već drugi problem
filozofske prirode.
Pa
opet, pozitivno iznenađenje nam dolazi iz Kanade i to njene
frankofone provincije Quebec. Zove se Les affamés, prevodi se
kao Gladni i na našem kontinentu je upravo imao premijeru na
Sitges festivalu posvećenom žanrovskim ostvarenjima, nakon svetske
premijere u Torontu, gde je i dobio nagradu kao najbolji kanadski
film, i uspešnog gostovanja na Fantastic Festu u Austinu. Reč je o
filmu koji neće “izmisliti topulu vodu” kada je reč o žanru,
niti ga okrenuti naopačke, već će “samo” ponuditi jedan mogući
način za njegovu obradu, pomalo kompromisno postavljen između
egzistencijalistički-meditativne indie drame i klasične horor
krljačine.
Već
sam uvod u film, onako odmeren, bez instantnog sprinta i hvatanja za
gušu, upozorava nas da ovo nije još jedan klonirani film. On nas
upoznaje sa određenom količinom likova od kojih će neki potrajati
malo duže, neki malo kraće, a da mi zapravo i ne možemo
pretpostaviti kome je namenjena kakva sudbina. Drugari se zezaju uz
pivo i pričaju bajate viceve kao da su na pecanju ili u lovu (što i
jesu, samo je meta malo drugačija), mama mačetom ubija napast i
odvozi se dalje, stariji gospodin objašnjava momčiću zašto je
morao zatući svoju ženu. Okolnosti su apokaliptične, mesto radnje
je ruralna zabit.
Priča
dalje ide svojim tokom, jedan od drugara (Marc-André Grondin
nekima poznat iz Valléeovog hita C.R.A.Z.Y),
i to onaj koji deluje smotanije, ostaje bez svog kompanjona i u
lovačkoj kolibi nalazi privezanu ženu (Monia Chokri iz
Dolanovih filmova Heartbeat i Laurence Anyways)
koja kaže da je ugriz na njenom telu delo psa, a ne monstruma i on
odluči da joj veruje i da je uzme sa sobom. Njih dvoje će usput
pokupiti i devojčicu i uputiti se prema farmi koju drže dve hrabre
i stamene starije žene. Na farmi će ih već dočekati ona fina mama
sa mačetom. Stariji gospodin i momčić će im se već putem
pridružiti. Kako to obično biva, svi oni idu negde, možda je u
gradu sigurnije, možda se treba probiti do nekog bunkera, a
monstrumi su svuda oko njih, sa svojim čudnim navikama poput zurenja
u piramidalne konstrukcije koje sami rade od nameštaja i kućnog
otpada, neprijatnim, furioznim kricima i ubojitim namerama.
Osim
odmerenog tempa i meditativnog tona, Les affamés zaslužuje
pohvalu i zbog svoje genijalne ekonomičnosti, ne samo u smislu
produkcije, premda je jeza jezivija, a akcija učinkovitija kada je
dozirana, čega se ovde autor Robin Aubert drži, nego
ponajviše u smislu scenarija. Naime, niti u jednom trenutku se ne
otvaraju suvišna pitanja poput uzroka apokalipse i sudbine ostatka
sveta jer bi odgovor na njih otvorio još kup novih pitanja,
apokalipsa je naprosto tu, sredstva starog sveta su potrošena ili su
na izmaku, celo stanje traje dovoljno dugo da je inicijalni šok
prošao i da su se preživeli navikli na novi način života. Sa
druge strane, zamislite samo kakvo odrastanje imaju ta deca i kakav
život će, ako prežive, što nije posve izvesno, imati ti relativno
mladi ljudi. Aubert je čak dovoljno samouveren da u takvoj situaciji
razbija monotoniju sa “running joke” forom koja mu uspeva i čiji
je “payoff” krvavo smešan.
Naravno,
nije ovo film koji po svaku cenu beži od klišea, što je takođe za
pohvalu, niti je revolucionarno originalan na svoju štetu. Naravno
da zombiji ne postoje samo kao pretnja nego će i u nekom trenutku
preći na delo. Naravno da će se brojčano stanje družine
smanjivati. Naravno da će obračun biti ostavljen za kraj. I naravno
da bi sve to moglo biti još kraće, još napetije, još jezivije ili
još životnije i dublje. Ali i ovako je daleko iznad proseka, a
Robin Aubert, glumac i reditelj prisutan i na žanrovskoj i na indie
sceni, postaje jedan od autora čiji dalji rad treba pozorno pratiti.
No comments:
Post a Comment