kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Vasilije Nikitović
scenario:
Balša Labović, Vasilije Nikitović
uloge:
Miloš Samolov, Boris Milivojević, Srđan Todorović, Dragan
Jovanović, Gordan Kičić, Milutin Milošević, Dragana Dabović,
Sonja Kolačarić, Nada Macanković
U
suštini se retko događa da film koji dolazi iz Srbije, a nije delo
nekog regionalno ili šire etabliranog autora, zaigra na redovnom
repertoaru u Hrvatskoj. Istini za volju, razmena u obrnutom smeru,
van konteksta filmskih festivala koji su svet za sebe po modelu
globalnog sela, još je i manje vidljiva, iz razloga ovih ili onih.
Po pravilu, filmovi koji se plasiraju na repertoar su, kako se to
popularno kaže, repertoarski, dakle namenjeni širokoj publici,
obično u ključu nekakvog žanra, spektakla ili makar komedije za
razbibrigu.
Ponadali
smo se da će se nakon relativnog uspeha Južnog vetra Miloša
Avramovića, inače sasvim solidnog, žanrovski čvrstog i
lokalnim koloritom beogradskog periferijskog krimi-polusveta obojenog
akcionog trilera sa fokusom na krađu automobila, ta razmena
bioskopskih filmova intenzivirati. Za to ima pregršt razloga, a
najvažniji je taj da publika voli filmove na jeziku koji razume (ma
koliko se veštački pravile distinkcije), naročito ako je tema
univerzalno razumljiva, a obrada profilirana. U tom smislu, Četiri
ruže reditelja-debitanta u dugometražnom formatu Vasilija
Nikitovića kao srpska gangsterska drama centrirana oko naslovne
kafane u teoriji ima regionalnu "prođu", međutim
kvalitativni dometi filma, iskreno govoreći, nisu baš visoki.
Priča
počinje svojevrsnim "spoilerom", odnosno napucavanjem
našeg protagoniste i naratora Šuleta, odnosno Tarzana (Samolov)
od strane prljavog policijskog inspektora Branka (Dragan Jovanović
kome uloge prljavih i otkačenih pandura zapravo dobro stoje), što
skoro celu prvu polovinu filma šalje u "flashback". Ta
prolongirana ekspozicija, čak je i špica atipično smeštena oko
sredine, zapravo služi da se upoznamo sa likovima i situacijom zbog
koje je Šule iliti Tarzan popio metak i pao u reku: on je radio kao
izbacivač u naslovnom klubu (nadimak je dobio od gazde jer "zna
da prepozna majmune koji će praviti probleme") koji je služio
kao paravan za mutne poslove trojice partnera, gazde Slobe
(Todorović, solidan u ulozi koju može da odigra i u snu),
pomenutog prljavog inspektora i ljigavog političara Žileta (Kičić,
šmira kao i obično). Tarzan je tu služio kao faktotum, potrčko i
"katica za sve", sve dok nije došao na "genijalnu"
ideju da "krajcuje" koverte s lovom za njih trojicu i to
trpa u svoj štek. Naravno, bilo je pitanje trenutka kada će ga
otkriti i tako eto njega u reci sa rupom od metka.
Drugi
deo filma u centar zbivanja stavlja Šuletovog kuma Belog
(Milivojević) koji po dogovoru s njim dolazi u Beograd da bi
iz kafane pokupio plen. Ta rizična operacija treba da se dogodi u
toku jedne noći kada se u Četiri ruže sjate svi živi gosti, kako
stalni, tako i oni novi, baš na noć kada se u promet pušta nova
droga MDMA koja je hit u Amsterdamu. Iako je primarni zadatak
pokupiti kofer, sekundarni uključuje spasavanje dvogodišnjeg
dečaka, sina gluvoneme čistačice i Tarzanove komšinice u pomoćnim
prostorijama kafane, Laure (Kolačarić).
Prvi
i osnovni problem sa filmom je strukturalni: cela ekspozicija je
uglavnom višak, ponajviše zbog inflacije ovlaš skiciranih
sporednih likova koji uglavnom nisu ključni za radnju. To je recimo
slučaj sa telefonskom vidovnjakinjom, netalentovanom, a ambicioznom
glumicom, periferijskim sponzorušama, pa i glumičinim povremenim
dečkom - simpatičnim muljatorom kojeg igra Milutin Milošević
i koji čak i ima kakvu-takvu ulogu u sledu događaja. Ostali su,
međutim, manje ili više dekor, kao komad scenografije i rekvizite i
u nekom ekonomičnijem, nabijenijenijem kratkom filmu bi bili bez po
muke zamenjeni statistima. Razlog zbog kojeg su oni tu je, pak,
standardna boljka srpskog filma za raju: potreba za popovanjem i da
se ispadne jako pametan.
Tipovi,
dakle, nisu izabrani slučajno, kako među nosećim, tako i među
sporednim i epizodnim likovima i svi oni služe da nam manje-više
ukažu, odnosno da nam pod nos nabiju, sveopštu dekadenciju,
nasuprot, je li, pravim vrednostima oličenim u jadnoj Lauri i njenom
nevinom sinu ili u prijateljstvu između Šuleta (koji je bazično
lopov, ali nema veze jer krade od gorih od sebe) i Belog (koji nema
frku da pokuša da mazne ukradenu lovu jer je ta lova ionako krvava).
E, sad, zanimljivo je i njihovo "geografsko poreklo", jer
su obojica iz Zvečana, dakle s Kosova, a Kosovo je, naravno njegov
severni deo, prikazano kao nekakva mitska zemlja mira, idile i
jednostavnosti.
To
ima i svoju političku neskrivenu političku dimenziju, baš kao i
cela ta kuknjava za pravim vrednostima i implikacije poželjnog
patrijarhalnog i konzervativnog modela. Naravno da su njih dvojica sa
severa, iz Zvečana ili Mitrovice, neće valjda biti iz neke tamo
Prištine, Gnjilana, Uroševca, Prizrena ili makar kakvog srpskog
sela u blizini nekog od navedenih gradova. Pozitivno je, doduše, što
se osuđuje "guslanje", pa čak i deklarativno zaklinjanje
na vernost "kosovskom zavetu" (jer to čine lupeži koji
ionako misle samo na svoje dupe), pa i to da Šule i Beli u suštini
gledaju svoja posla, odnosno da uglavnom preživljavaju umesto da
"srbuju". Škakljivo je donekle i pozicioniranje radnje
filma u 2009. godinu, odnosno u period prethodne vlasti, premda se
ironičnom upotrebom onovremenih (valjda) i još starijih muzičkih
hitova uz kadrove noćnog života i značajnih mesta u centru
Beograda koja su sada devastirana ili im preti devastacija pod novim
režimom, reditelj efektno štiti od mogućnosti zloupotrebe filma od
strane političkih struktura.
Drugi
niz problema je čisto režijske prirode i slika toga da Vasilije
Nikitović, čovek koji je zanat pekao kod Kusturice na
njegovim filmovima Život je čudo i Zavet, nema baš
puno trikova u rukavu, baš kao ni njegov ko-scenarista Balša
Labović: njih dvojica su uspeli da podvale štos sa zamenom
glavnog lika na pola filma i to je otprilike to. Nikitović, videli
smo, vlada montažnim sekvencama i zna da upotrebi muziku. Glumce
uglavnom pušta da slede svoje instinkte, što je u redu kada su ti
glumci Žika Todorović i Dragan Jovanović, ali sa ostalima kojima
je potrebno vođenje stvari dosta lošije stoje. Oko za detalje mu
takođe nije naročito oštro, dalo bi se u drugom-trećem planu
pronaći nešto mobilnih telefona ili automobila koji se ne uklapaju
u zadani period, a i činjenica da dvojica kumova iz Zvečana govore
sa beogradskim akcentom nije ničim objašnjena i opravdana.
Ono
što, pak, najviše iritira u ovom ispod prosečno sklepanom pokušaju
gangsterske drame s društvenim angažmanom je uporno insistiranje na
formuli koja naprosto ne radi na duže staze: kombinaciji vrlo
neurotične ručne kamere i oštrih montažnih rezova. To donekle ima
smisla u montažnim sekvencama i masovkama kojima Nikitović kupuje
vreme i film razvlači na preko 100 minuta trajanja, ali vrlo brzo
postaje zamorno i od Četiri ruže pravi zapravo prolongirani
video-spot. Postoji razlog zašto se oni snimaju za pojedinu pesmu, a
ne za dupli album.
No comments:
Post a Comment