kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Agnieszka Holland
scenario:
Marek Epstein
uloge:
Ivan Trojan, Juraj Loj, Josef Trojan, Jaroslava Pokorna, Jiri Černy,
Miroslav Hanuš
Berlinale
pod novom upravom između ostalog znači i da će se nekim starim,
zaslužnim igračima pređašnje zasluge ipak nešto manje računati.
Jedna između "ražalovanih" je i poljska rediteljka
Agnieszka Holland koja je, iako aktivna i na Istoku i na
Zapadu, pomerena sa liste onih čiji se film, pa kakav god bio,
obavezno nalazi u takmičarskom programu. Njen najnoviji film
Charlatan, izbačen tek godinu nakon njenog prethodnog laganog
promašaja Mr. Jones (imao premijeru na istom festivalu,
naravno u takmičarskoj konkurenciji), igrao je u sekciji Special
Gala.
Charlatan
se, pak, teško može nazvati posebnim delom filmske umetnosti, čak
i potencijal za gala-premijere limitiran na prostor bivšeg Istočnog
Bloka. Reč je o klasičnom biografskom filmu o zanimljivoj i pomalo
zaboravljenoj ličnosti, "čoveku za sva vremena", travaru
i iscelitelju Janu Mikolašeku čiju su klijentelu činili prosti i
naivni ljudi, ali i glavešine različitih režima, nacističkog i
komunističkog, a koji je, kako to obično biva, "zglajzao"
kada se promenila garnitura. Iako su glavni aduti filma, poput
detalja scene, kostima i rekvizite, dorađeni i sasvim na liniji
onoga što percipiramo kao realnost, Charlatan je film koji
odiše televizijskim ugođajem, a koji je na ime svoje rediteljke
osigurao festivalsku premijeru.
U
prilično spretnoj montažnoj sekvenci u uvodu preko koje ide špica
(još jedna demonstracija televizičnosti), Holland postavlja
vremenski okvir "sadašnjosti": umire čehoslovački
predsednik Antonin Zapotocky, a oko 70-godišnjeg slavnog
nadri-lekara Mikolašeka (Ivan Trojan, jako dobar) počinje da
se steže obruč zbog narušavanja socijalističkog morala. Naprosto,
travar koji je lečio što uživo, što "pouzećem", stao
je na nekoliko žuljeva, bilo zbog arogancije u komunikaciji, bilo
zbog neposotojećeg izbora klijentele, bilo zbog raskoši u kojoj je
živeo u oskudna socijalistička vremena, a sa smrću predsednika je
ostao bez klijenta i zaštitnika na najvišem mestu.
Odatle
nas priča vodi u flashback momente na Prvi svetski rat gde je
Mikolašek pretrpeo PTSP kao nevoljni učesnik streljanja civila,
međuratni period u kojem je "naučio zanat", ratni u kojem
je skupa sa svojim asistentom Františekom Palkom (Loj,
izvrstan) lečio naciste, a pomagao partizane, i konačno posleratni
u kojem se nastavio "business as usual". U mladosti,
Mikolašeka igra Josef Trojan, Ivanov sin, otud suštinska
sličnost.
Zanat
je naučio od jedne babe (Pokorna) koja je, kao u bajci,
živela u kućici u šumi i svoje usluge nije naplaćivala. Od nje je
preuzeo dijagnostičku metodu gledajući uzorke urina osvetljene
jednim zrakom svetlosti u inače zamračenoj prostoriji (vizuelno
najdojmljiviji segment filma, toliko da čak ni repeticije ne
smetaju), a svoja herbalistička znanja (dolazi iz familije cvećara)
koja je prvo primenio kako bi sestri izlečio gangrenoznu nogu
koristio je da slaže tinkture i meleme. Za razliku od babe, on je
svoje znanje naplaćivao i od toga napravio unosan biznis: pred
njegovom kućom koja je figurirala kao nekakav institut i bolnica
uvek je bio red, a ljudi su slali uzorke i poštom.
Aspekat
za posebnu analizu je njegov odnos do Palka koji je svakako bio više
od samo asistenta i "desne ruke", njih dvojica su bili
ljubavnici, bez obzira na to što je Palko bio oženjen. Aspekt
homoseksualnosti ovde je podigran, što je osvežavajuće da se od
filma ne pravi političko-aktivistički uradak, film agende. Opet,
potencijal uvida u istorijske prilike (da su gay osobe bile jednako
proganjane u svim režimima, kako totalitarnim, tako i navodno
demokratskom u kojem je značajnu ulogu igrala crkva), čemu je
Agnieszka Holland inače sklona, ostaje propušten jer film kao da
gubi fokus u pokušaju da u ograničenom vremenskom trajanju pokrije
što više toga.
Konačni
dojam je da Charlatan ostaje na nivou tek solidnog, nešto
raskošnije produciranog, televizijskog filma koji najbolje
funkcioniše na malom ekranu. To ne treba da čudi od proslavljene i
nagrađivane autorice koja je učestvovala u evoluciji igranog
televizijskog programa i približavanja istog standardima bioskopskih
filmova koja je radila na projektima kao što su The Wire,
Treme i House of Cards, po čemu je i najpoznatija
zapadnoj publici. Ona svoja iskustva preko Charlatana pokušava
da prenese na teritoriju Srednje i Istočne Evrope i bioskopskog
filma. Dodatni faktor koji cementira taj utisak su i generički, a
zbzani kraj koji potpiruje teoriju da će se Charlatan u
Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj pojaviti i kao TV film, odnosno
serija sa još nešto dodatnog materijala.
Još
je jedan problem u ovom inače sasvim korektnom filmu: čini se da
prema svom protagonisti ni Holland, a ni njen scenarista Marek
Epstein ne zauzimaju stav i to na način da stalno alterniraju
prilično različite, od osude (jasno je da je Mikolašek barem u
neku ruku prevarant koji je pritom despot prema svojim zaposlenicima
i arogantan čak i prema svojoj sestri), do simpatije koja
prevazilazi to da je on žrtva okolnosti, dogmi, totalitarnih režima
i čega sve ne. Zašto je Mikolašek dobio svoj bio-pic i to u
današnje doba pomame za "alternativnom medicinom" i
ostalim formama nadri-lekarstva i praznoverja, osim zato što je
zaboravljen, ostaje prilična misterija.
No comments:
Post a Comment