kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Edward Norton (prema romanu Jonathana Lethema)
uloge:
Edward Norton, Gugu Mbatha-Raw, Alec Baldwin, Willem Dafoe, Bruce
Willis, Bobby Cannavale, Ethan Suplee, Dallas Roberts, Cherry Jones,
Josh Pais, Michael Kenneth Williams, Radu Spinghel, Robert Wisdom,
Leslie Mann, Fisher Stevens
Ponekad
se treba isključiti od sadašnjeg izolovanog i dubinski očišćenog
sveta po svim sanitarnim kriterijumima. Kako je sadašnjost
ispražnjena od sadržaja, a budućnost neizvesna, možda ne bi bilo
loše vratiti se u "prljavu", ali ugodnu prošlost, kada su
se nosili kaputi i šeširi, pušile cigarete, žvakale žvake, pio
viski i slušao džez. Ok, to je možda samo fantazija elegancije i
hedonizma, jer su se grozne stvari i tada dešavale ponekad i
ubitačnim tempom, ali, hej, to je život i nepredvidljiv je.
Motherless
Brooklyn je drugi pokušaj glumca Edwarda Nortona da
režira film i kao takav dolazi 19 godina posle prvenca Keeping
the Faith. Za to vreme se dosta toga promenilo za Nortona kao
glumca koji je, nakon strelovitog uspona skoro pa do trona
(nominacije je skupljao, ali su statue izostajale), polako ispadao iz
fokusa javnosti i po pravilu "dužio" karakterne epizode,
gostovao na televiziji i pozajmljivao glas u animiranim filmovima. Pa
opet, glupo bi bilo Motherless Brooklyn otpisati kao tek još
jedan glumački projekat iz taštine, iako su skoro svi znakovi za
uzbunu prisutni: Norton režira samog sebe i pritom igra ulogu osobe
sa određenim mentalnim hendikepom i verovatno još par psihičkih
problema, što nije samo zgodno za glumački portfolio nego i za
eventualni lov na nagrade.
Norton,
dakle, igra detektiva Lionela Essroga koji pati od Touretteovog
sindroma, dakle od tikova, što fizičkih, što verbalnih
(nekontrolisano izjavljivanje, opsesivno rimovanje i slično), a sve
to može biti i manifestacija neke forme autizma, jer on takođe
sjajno pamti i povezuje naizgled slučajne klastere podataka,
brojeva, imena i odnosa. On radi u agenciji sa još trojicom kolega i
drugara, a pod patronatom ratnog veterana Franka Minne (Willis)
koji ih je svu četvoricu pokupio iz sirotišta i naučio zanatu. On
im u principu nikada nije davao celovitu sliku slučaja, već samo
određene zadatke i komadiće informacija, što će se ispostaviti
kao veliki problem kada on na početku zagine radeći na velikom
slučaju (da, shvatamo ironiju, nekadašnji akcioni heroj i spasitelj
sveta Bruce Willis "gine" na 15 od 150 minuta filma, da bi
doduše posle bio prisutan kao glas u flashback momentima), a na
Lionelu, kojem iz očitih razloga "hleb nasušni"
detektivskog posla, razgovor sa ljudima, ne ide najbolje, ostaje da
rasvetli smrt svog šefa, mentora i prijatelja koji mu je bio očinska
figura.
Slučaj
na kojem je Frank radio dotiče se korupcije na nivou gradskih
institucija koja se vrti oko komesara za sve živo Mosesa Randolpha
(Baldwin), poznatog gradskog graditelja mostova, parkova i
parkinga koji u šaci drži i političare i preduzetnike, a New York
vidi kao svoje igralište na kojem i dobro zarađuje vladajući iz
senke. Njemu pokušavaju da se suprotstave jedan novinar, šefica
gradskog stambenog, Horovitz (Jones), kao i nekada genijalni
inženjer koji je poludeo, Paul (Dafoe), a u centru priče
stoji zaposlenica gradskog stambenog i aktivistkinja za građanska
prava Laura (Mbatha-Raw). Ona je, pogađate, crnkinja, a
rušenja zaradi džentrifikacije se uglavnom odvijaju u crnačkim i
radničkim četvrtima koje se proglašava za slamove.
To,
međutim, nije njena jedina veza sa Randolphom i Paulom, a tajne veze
znaju ili makar naslućuju džez-trubač (Williams) i vlasnik
uglednog harlemskog lokala, takođe ratni veteran Billy (Wisdom).
Laura, empatična kakva je, takođe je i idealna tačka ulaza u
suštinu stvari za Lionelovu istragu, pogotovo zato što u njoj može
da se osloni samo na sebe jer kolege po pravilu imaju preča posla,
svesni su svojih limita ili u tome, kao što je to slučaj sa
novopečenim šefom Tonyjem (Cannavale, uverljivo ljigav), ne
vide dovoljno interesa za dalje kopanje.
Motherless
Brooklyn (naslov je kombinacija statusa i nadimka glavnog junaka)
je, dakle, primer noira, i to od klasične sorte, skoro da bi mu
etiketa "hard boiled" dobro pristajala. Naravno, na tu
pozornicu dolazi koju deceniju prekasno, pa nije za očekivati da će
izvesti tektnosku promenu kao što su to učinili njegovi raniji
uzori, The Maltese Falcon ili Chinatown, ali svejedno
ima "ubod" koji je bio značajan i za njegove nešto
kasnije uzore L.A. Confidential i Mulholland Falls. Ta
žaoka je svakako priča o džentrifikaciji i žrtvovanju manje
poželjnih, siromašnijih i onih sa ne baš svetlom nijansom kože
zaradi interesa političke i poslovne elite, dok većina aplaudira
mrvicama koje su joj bačene. To itekako ima veze sa savremenim
svetom i Alec Baldwin tu nije izabran slučajno za ulogu negativca,
iako nijedan drugi glumac ne bi na taj način mogao da odigra osornog
tajkuna. Njegovo prisustvo je strelica ispaljena u pravcu Donalda
Trumpa koji se obogatio džentrifikacijom, a kojeg Baldwin igra u
Saturday Night Live skečevima.
Sa
druge strane, Motherless Brooklyn ima i svojih problema.
Trajanje je za nijansu prenategnuto, iako se to u prve dve trećine
ili čak tri četvrtine filma ne oseća, a koncept jednog pravog
negativca, zlog genija i hijena oko njega je ipak odveć
pojednostavljen za kompleksne teme rasizma, korupcije i
džentrifikacije, dok "rešenje" kroz porodične tajne
odaje lagano melodramsku notu. Takođe, percepcija filma dosta zavisi
i od percepcije protagoniste i njegovog hendikepa, odnosno toga kako
i sa kojim namerama ga scenarista, reditelj i glavni glumac stopljeni
u istu osobu usmeravaju. Detektiv sa Tourettovim sindromom je svakako
začudni koncept (poput recimo "naduvanog" detektiva u
Inherent Vice), ali nije samo "stunt" i mehanika za
razvlačenje trajanja i ubiranje humornih poena. Veći problem bi
bila upotreba tako nečeg ne samo za elemente zapleta (film ne bi bio
ništa lošiji ni da Lionel ima nekakav manje očit hendikep), već i
za skupljanje glumačkih poena. Norton možda oseća potrebu da svetu
pokaže koliko je dobar glumac (a retko ko igra "ludake"
tako efikasno kao on, setimo se samo filma Primal Fear) i to
lagano preuzima ceo film.
Pa
opet, on kao reditelj donosi i neke dobre odluke. Možda se ne čini
smislenim radnju romana pomeriti tri decenije unazad jer bi to
narušilo realističnost koncepta džentrifikacije, ali to sa druge
strane otvara ne samo komponentu direktnog rasizma (do 80-ih je taj
fenomen već bio bolje maskiran), već i prostor za stilizaciju, za
pomenute kapute i šešire, žvakaće gume i cigarete, sivo nebo,
zgrade od cigli i stare automobile američke proizvodnje, kao i za
muziku na saksofonu koja deluje onako, baš detektivski. To takođe
otvara i socijalnu komponentu Lionelovog hendikepa o kojem se tad
nije puno znalo i omogućava više empatije s njim iz naše,
prosvetljenije pozicije.
Takođe,
u zanatskom smislu je više nego solidan i promišljen, od
dramaturgije i režije do fotografije i montaže. Za početak, film
sjajno izgleda i relativno glatko teče, dok je promišljena
nepretencioznost celog amalgama za svaku pohvalu. Naime, misterija se
ne skriva toliko u tome ko je tu kome šta i šta ko kome koliko
dođe, već u onim malim, banalnim momentima: kako će harlemski
crnci reagovati kada jedna od njihovih pleše sa čudnim belcem, hoće
li se zlikovac preigrati i doživeti izdaju svojih hijena, za koliko
je ljigavi kolega spreman da se nagodi, kakvu agendu ima ludi
inženjer i kome je zapravo u svemu tome lojalan, pa na kraju krajeva
i to kako će naš junak rešiti neku situaciju koju mi smatramo
sasvim običnom, ali je njemu izvor stresa. U tome ima ne samo
misterije i drame, već i empatije, pa čak i humora, ponekad
apsurdnog, ponekad ljudski toplog, zbog čega je Motherless
Brooklyn više nego dobar način da se ubije dva i po sata
vremena kojeg sada imamo na pretek.
No comments:
Post a Comment