kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Kitty Green
uloge:
Julia Garner, Matthew Macfadyen, Makenzie Leigh, Kristine Froseth,
Jon Orsini, Noah Robbins
Najvažnija
vest iz, uslovno rečeno, filmskog sveta koja nas je zatekla na
Berlinalu je ta da je Harvey Weinstein osuđen na 25 godina
zatvora zbog silovanja. Već poslednje dve godine festivalskog
"cirkusa" prolaze u znaku #metoo pokreta, rasprava o
jednakosti polova i nužnosti primene novih, unapređenih pravila
ponašanja. U tim uslovima, iako je premijeru imao još jesenas, a
bioskopsku distribuciju u Americi pre Berlinala, The Assistant
je film koji savršeno pogađa trenutak kao neoficijalna studija
slučaja kulture seksualnog zlostavljanja u okruženju filmske
industrije.
Američka
rediteljka Kitty Green koja iza sebe ima dva dokumentarna
filma na, uslovno rečeno, feminističke teme Ukraine Is Not a
Brothel i Casting JonBenet, ovog puta se otisnula u
igrano-filmske vode. Prvi korak koji je učinila bio je da temeljno
istraži atmosferu i korporativnu kulturu u studiju Miramax u doba
kada je njime upravljao Weinstein i to iz usta tamo zaposlenih
asistentkinja i sekretarica. Potez se pokazao izuzetno mudrim jer,
ako neko zna šta se u firmi dešava, onda je to administrativno
osoblje.
Naša
naslovna protagonistkinja je Jane (Garner), najnovija
pridošlica u tim sekretarica u neimenovanoj firmi koja posluje u
filmskoj industriji. Njen status povlači za sobom to da je ona
zadužena za najnapornije i najstresnije poslove, da ujutru prva
dolazi, a uveče poslednja odlazi. Privatni život ona nema i ne može
da ga ima. Mi je pratimo u rasponu od jednog dugog dana ispunjenog
stresom i različitim rutinama, od organizacije šefovog pokeraškog
vikenda, preko čišćenja njegove kancelarije posle svakog sastanka
(na kojima je ona zadužena i za posluživanje), do rešavanja
urgentnih situacija poslovne ili privatne prirode.
U
toku tog dana će ona saznati kakav je dotični šef i kao šef i kao
čovek, šta radi sa glumicama, konobaricama, drugim sekretaricama,
kako sa kim komunicira (ona će morati da mu se izvinjava dva puta,
preko elektronske pošte, da bi posle njenog drugog izvinjenja on
uzvratio istom merom i priznao da je "malo preterao"), te
posledično upasti u moralnu dilemu šta ona može po tom pitanju
učiniti. Šefa nikad ne vidimo jasno, vidimo mrlju kroz zamućeno
staklo ili odelo u prolazu, ne znamo mu čak ni ime, ali njegovo
prisustvo se oseća, i to u smislu horora ili makar pretnje po ugledu
na filmove sa monstrumima koji su najefikasniji i najubojitiji van
ekrana, kad ih ne vidimo.
Ono
što vidimo su druge interakcije na poslu, sa klijentima, kolegama
(obojica drugih asistenata sa kojima deli kancelariju su muškarci,
duže su od nje u firmi i od toga prave nekakvu hijerarhiju), vidimo
hijerarhiju, odnos snaga i dinamiku moći. Jane dolazi čak i na
ideju da se požali kada iz govorkanja, materijalnih i posrednih
dokaza složi mozaik i shvati šta se iza zatvorenih vrata dešava,
ali ima li smisla i sa kojim efektom po sebe ili po druge. Šef
odeljenja za ljudske resurse Wilcock (Macfadyen) je uverava da
je ona tu jedina koja može nešto izgubiti jer su ljudi iz kompanije
napravili sistem u kojem oni dele pravdu i mogu da se zaštite, što
nju baca u novi košmar jer joj je posao jedino što ima.
The
Assistant je tako dvostruki horor, odnosno horor na dve usko
povezane teme. Sa jedne strane, bavi se seksualnim zlostavljanjem iz
perspektive čak posrednog svedoka i posledicama koje saznanje na
svedoka ostavlja. Sa druge, reč je o hororu modernog kapitalizma u
kojem izrabljivanje nije samo fizičko, već i psihološko. Jane
teoretski može da pokupi prnje i ode, ali ima studentski kredit koji
mora otplatiti i sve što je imala je uložila u to da postane
filmska producentkinja, što će jednog dana možda i postati, kada
se dovoljno napere podova i naguta sranja, ali sva je prilika da se
to neće dogoditi, da će jednom odustati kada ne bude mogla da
izdrži tempo i pritisak ili da je igra nameštena protiv nje i da će
je preteći neki drugi koji imaju više sreće makar jer su rođeni
kao muškarci.
Perspektiva
koju mi dobijamo je vrlo uska i isključivo njena, što dodatno
pojačava teskobu i anksiozu. U tome se Kitty Green oslanja na
izuzetno preciznu glumu Julie Garner koja naturalistički i bez
trzaja viška obavlja gomilu manje ili više običnih, svakodnevnih
radnji i čije su reakcije na podražaje iz okoline odigrane
fenomenalno. Kako radi s njom, tako radi i sa ostalim glumcima na
manje ili više sličnim zadacima, a rezultat je apsolutna
verodostojnost onoga što vidimo pred sobom.
Njena
režija je u svakom smislu te reči odlična. Analogna fotografija na
traci od 35mm daje filmu nekakav retro nezavisnjački ugođaj, što
ima smisla ako je kao model za neimenovanu veliku firmu poslužio
Miramax iz 90-ih godina prošlog stoleća. Kitty Green takođe pazi
na sve detalje, od kadriranja i montažnih rezova zbog kojih uspeva
da napravi distinkciju između monotonije Janeinih radnji i dosade
koju kao gledaoci nikada ne osećamo, pa do dizajna zvuka u smislu
toga da čujemo ne samo ono što čuje i Jane, nego i na isti način
na koji ona to čuje, gde je faktor jedino to koliko je ona udubljena
u nešto, a ne blizina žamora.
Kada
se podvuče crta, reč je možda i o najboljem filmu ovogodišnjeg
Berlinala (prikazan je u ne-takmičarskom programu Panorama) i jednom
od filmova koji će obeležiti ovu godinu. Aktuelni trenutak je
svakako pogođen, ali The Assistant definitivno nije film
trenutka, već nešto što se skoro može nazvati remek-delom.
No comments:
Post a Comment