kritika objavljena na XXZ
2020.
scenario
i režija: Yoon Sung-hyun
uloge:
Lee Je-hoon, Ahn Jae-hong, Choi Woo-sik, Park Hae-soo, Park Jung-min
Kao
što je pre dvadesetak godina preuzela primat u automobilskoj
industriji, tako Južna Koreja sada preuzima i filmsku. Gledajući
razvoj situacije u poslednjih par godina, ovogodišnji dobitnik
glavnih Oscara, Parasite je više potvrda stanja stvari nego
nekakav šok i tektonska promena. Dovoljno je zaviriti u programsku
sekciju Special Gala na ovogodišnjem Berlinalu i tamo ugledati jedan
korejski film, žanrovski, koji bi se na ranijim edicijama festivala
provukao možda u program Panorama. Time to Hunt na programu
za prvi festivalski vikend je jasan signal da je u pitanju svakako
jedan od korejskih žanrovskih filmova od kojih se puno očekuje, ali
da svakako nije jedini i da će se oštrija konkurencija pojaviti u
skorijoj budućnosti.
Mesto
radnje je prestonica Seul u bliskoj budućnosti u kojoj je ekonomiju
potresla i skoro uništila hiperinflacija. Milje je sitno-kriminalni
i periferijski. Jun-seok (Lee) izlazi iz zatvora gde je ležao
par godina zbog oružane pljačke i za to vreme propustio ekonomski
potres, tako da dolazi u jedan sasvim novi, sebi nepoznat svet koji
se može opisati kao "mala bara s puno krokodila" u kome on
i njegovi kompanjoni Jang-ho (Ahn) i Ki-hoon (Choi,
poznat po ulozi u spomenutom "oskarovskom" filmu) svakako
ne spadaju u najveće. Prvi šok koji Jun-seok doživljava je
spoznaja da je njihov štek uveliko pojela hiper-inflacija. Drugi je
da se više nema koga ni bezbedno opljačkati jer su svi legalni
biznisi propali. Njegovi snovi o mirnoj penziji na Tajvanu će morati
da pričekaju. Ili...
Kako
to obično biva, karijerni kriminalac će pre ili kasnije dobiti
krimanlnu i kriminalno lošu ideju: "kasirati" poslednji
put, ali na veliko i uz puno rizika. Meta njihove pljačke je
ilegalni kazino gde su i vlasnici i mušterije kriminalci, i to po
pravilu višeg ranga. Za to će trio "naplatiti uslugu" od
Sang-sooa (Park Jung-min) koji ih je ranije zeznuo, a koji,
zgodno, u tom kazinu radi kao jedan od krupijea. Iako sama pljačka
protiče relativno glatko i sa dobitkom u devizama (poznato?)
dovoljnim za povlačenje, naivno je pomisliti da će gazde kazina to
tek tako pustiti. Našoj bandi simpatičnih gubitnika se za petama
vrlo uskoro nađe misteriozni sadistički ubica Han (Park Hae-soo)
koji je pritom - policajac.
Ono
što sledi se najbolje može opisati kao klasična jurnjava i igra
mačke i miša na tragu nebrojenih zapadnih, pre svega američkih
filmova. Scenarista i reditelj Yoon Sung-hyun je toga i više
nego svestan, pa manjak inovativnosti u mehanici zapleta nadoknađuje
gotovo savršenom zanatskom preciznošću i promišljanjem svakog
detalja, od fluidnih pokreta kamere, preko savršeno proračunatih
montažnih rezova do savršeno efektne upotrebe muzike. Relativna
generičnost likova dopunjena je sa po jednom-dve pozadinske priče
koje deluju originalno (jedan sanja o moru, drugi ima porodicu, treći
veruje samo i islključivo u lojalnost među prijateljima), a oni
uspevaju da živnu i zaradi posvećene glume u kojoj se oseća dosta
stava, mangupskog koliko i kulerskog. Kao bonus, manje ili više
standardan za azijski žanrovski film, tu je i kvalitetan,
misteriozan negativac koji dolazi do ruba da preuzme film, ali ga ne
prelazi.
Time
to Hunt ima i nekoliko primetnih nedostataka. Jedan od njih je
neumitan pad u tempu prema kraju, inflacija obrata i klasičnih
dramaturških pomagala kao bi oni imali nešto smisla. To je isto
standardna stvar u azijskoj, posebno korejskoj žanrovskoj
kinematografiji, pa čak ni tih 15-ak minuta viška nisu zapravo
ništa neočekivano, kao ni ta dva-tri kraja previše. Drugi problem
je pomalo i stvar ukusa i gledalačkih očekivanja - sam dizajn
distopijskog okruženja koji bi mogao da bude upadljiviji jer se sa
kvalitetom pretpostavljenog realizma ne dobija mnogo toga, naročito
iz vizure nekoga čija se rana mladost odvijala u mafijaškoj državi
kojom je harala hiper-inflacija.
Sve
to se komotno može staviti na stranu, jer je Time to Hunt
dobar film u svakom smislu i na svakom nivou, dok je faktor zabave i
prilično iznad toga. Nema tu reči o nekakvoj artističkoj
poslastici koja menja pravila i postavlja svoja, ali to zapravo ni
nije neophodno. Yoon Sung-hyun je igrao na univerzalnost i pogodio u
centar.
No comments:
Post a Comment