kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Anne Fontaine
scenario:
Anne Fontaine, Claire Barré (po romanu Huga Borisa)
uloge:
Virginie Efira, Omar Sy, Grégory Gadebois, Payman Maadi
U
doba kada nam je naloženo da se bavimo samo sobom, a pustimo nekog
drugog (državu) da se bavi svima nama i drugim stvarima pride, vrlo
je lako izgubiti iz vida one o kojima više nema ko da se brine. Šta
ćemo sa zatvorenicima i da li bi njihova prevremena „rehabilitacija”
ugrozila zajednicu? Kako će beskućnici ostajati kod kuće, naročito
ako su im dnevni centri u kojima dobijaju hranu zatvoreni kao
(zatvorena) mesta okupljanja? Konačno, šta ćemo sa izbeglicama i
migrantima (ima razlike, ali na ljudskom nivou nije bitna) i
kampovima i za zarazu posebno rizičnim kolektivnim centrima u kojima
žive? Kamo ih vratiti u „vreme otkazanih letova” i kamo ih
pustiti da se snađu sami bez sredstava?
Kao
da moralne dileme nije bilo i pre deportacija, u vreme tek recentno
prošlo u koje je smeštena radnja filma Night Shift, odnosno
Police Anne Fontaine... U filmu nastalom po romanu Huga
Borisa, troje policajaca koji „čekiraju” različite
demografske kategorije, usled različitih moralnih načela koje
zastupaju, moraju da se odluče šta će učiniti na svom zadatku
pratnje čoveka do aerodroma radi deportacije. Čoveka po imenu
Tohirov (Maadi) u domovini u Centralnoj Aziji čeka sigurna
smrt i troje policajaca moraju doći do konsenzusa šta i kako.
Naša
perspektiva je najviše poravnana sa Virginie (Efira), ženom
koja se teško nosi sa poslom, mužem i malim detetom zbog kojeg nije
spavala mesecima. To ju je verovatno i dovelo do afere sa kolegom
Aristidom (Sy), žovijalnim crncem iz pariskog predgrađa koji
je zove „Miss Norveške” zbog boje kose i hladnog stava, i do
neplanirane trudnoće. Aristide možda deluje kao blesavi
šaljivdžija, ali posao svakako uzima danak na njemu. Treći
policajac Erik (Gadebois) je od stariji od njih dvoje, zadatke
obavlja po pravilima službe i sa stavom nervoznog čoveka koji može
u svakom trenutku eksplodirati. Njegova uspešnost na poslu, pak,
uzima danak na privatnoj ravni: Erik se sve vreme preko telefona
svađa sa svojom ženom i alkoholičar je.
Prolongirana
ekspozicija filma koja na način inspirisan Kurosawinim
Rashomonom postavlja troje likova i njihove odnose zauzima
gotovo polovinu filma i ta polovina čak deluje čvršće. Opet, trik
sa pokazivanjem istih događaja (dveju dnevnih intervencija, jedne u
slučaju nasilja u porodici i druge u slučaju nervno rastrojene
majke) iz različitih perspektiva teško da ima svoju svrhu, pošto
troje policajaca dolazi do istih zaključaka i sličnih emocionalnih
reakcija. Međutim, ako je cilj bio da se upoznamo i povežemo sa
troje policajaca koji će se naći u etičkoj dilemi, on je uspešno
obavljen jer oni definitivno nisu tek stereotipi iz policijskih
filmova.
Drugi
deo filma, iako profesionalno i čvrsto režiran kako bi se
maksimizirala napetost bez ispaljenog metka, samo kroz vožnju i
raspravu, problematičniji je po etičkoj liniji. Naime, o tome šta
će uraditi sa imigrantom kojem je odbijen azil raspravljaju se samo
policajci. On sam se tu ništa ne pita, a reklo bi se da i ne razume
šta mu se i kako dešava, ne govori ni francuski, ni engleski jezik,
i tek je pasivni primalac tuđe milosti ili nemilosti. Naravno da će
i signale protumačiti pogrešno (ili možda instinktivno ispravno),
čak i kad mu se otvore vrata u šumi, on neće pobeći u strahu od
egzekucije. Krajnje rešenje u filmu je svakako „deus ex machina”
momenat, ali makar podvlači ono bolno važno: da je ceo sistem
regulacije migracija zastranio i iz vida izgubio čoveka, kao i da će
reakcija, kakva god, od strane ljudi u sistemu tom čoveku koji je
predmet spora kupiti možda koji sat ili koji dan, ali mu sudbinu
promeniti neće.
Luksemburška
autorica Anne Fontaine koja je karijeru započela kao glumica u
Francuskoj, uglavnom na televiziji još kasnih 70-ih i ranih 80-ih,
versatilna je kada se radi o izboru materijala, kinematografija i
žanrova u kojima operiše, ali je konstantna kada je reč o
budžetima, komercijalnim i umetničkim ambicijama filmova koje
izbacuje. To su sve filmovi u današnje vreme idealni za „streaming”
platforme, osrednji, ali profesionalno urađeni i dovoljno elegantni
da budu za stepenicu iznad puke konfekcije. Njeni filmovi su po
pravilu nalazili put i do redovne bioskopske distribucije, sa
nestalnim uspehom čemu su po pravilu kumovali više eksterni
faktori, a manje filmski kvaliteti. Ovog puta je situacija dodatno
kompleksna, pa je verovatnoća da će Night Shift, kao film sa
festivalskom premijerom u Special Gala programu ovogodišnjeg
Berlinala ostati bez bioskopske distribucije koja je globalno
suspendovana na neodređeno vreme i da će se pojaviti direktno na
nekoj od video-platformi.
Druga
konstanta kod Fontaine, posebno prisutna u poslednje vreme, posle
njenog jedinog velikog hita (Coco Before Chanel), je pokušaj
provokacije javnog morala ili suštinske etike. Night Shift se
ne razlikuje mnogo od zadatih okvira, upadljivo je korektan na većini
nivoa, plemenit u svojoj misiji, korektan u realizaciji (posebno na
glumačkom nivou, Virginie Efira i Omar Sy su izvanredni), ali mu
fali „ono nešto” da bi bio i više od toga...
No comments:
Post a Comment