kritika objavljena na XXZ
2020.
scenario
i režija: Natalia Meta (prema romanu C.E. Feilinga)
Iako
je dodir čulo koje nam najpouzdanije prenosi informacije iz spoljnog
sveta, mi se kao vrsta uglavnom oslanjamo na vid. Odmah iza toga na
hijerarhiji prioriteta dolazi sluh koji nas ipak malo više vara:
često nešto ne čujemo, prečujemo ili pogrešno razumemo i tome
pažnju pridajemo tek naknadno, ali nam ipak omogućava da
komuniciramo u kodu koji nazivamo jezikom. Nema puno filmova koji se
sluhom i glasom bave na jedan temeljan, filozofski način, a posebno
u okviru žanrovske kinematografije. Zbog toga je The Intruder,
drugi film argentinske sineastkinje Natalije Mete nakon
"period piece" krimića Death in Buenos Aires, jedan
od onih koji odskaču u ranoj fazi Berlinala gde je i imao svetsku
premijeru.
Naša
junakinja je Iris (Rivas), glasovna glumica zaposlena na
sinhronizacijama koja uglavnom dobija uloge "vrištačica"
u horor-filmovima. Projekat na kojem trenutno radi je nekakav azijski
"slasher" koji će verovatno završiti u noćnim terminima
televizijske rotacije, ali ona u principu ne ganja slavu, već
zarađuje za život i živi ga kako najbolje može, što vidimo po
tome što sa relativno svežim dečkom Leopoldom (Hendler)
odlazi na putovanje u inostranstvo sa zabavom koja uključuje
istraživanje podvodnih pećina.
Njih
dvoje su daleko od idealnog para, čak se čini da ih ne zanimaju ni
izbliza slične stvari. Njegov nastup je sirov, ali samouveren, a na
njenom licu se vidi osećaj sramote kad god ovaj otvori usta ili
počne da se ponaša. Dodatan faktor pritiska je to što on nije
siguran u njihovu vezu i stalno traži direktnu verbalnu potvrdu koju
ona možda i ne želi da da. To tako ide sve dok se jedne noći,
posle intenzivne svađe, ona ne zaključa u kupatilo, a on pod
misterioznim okolnostima ne padne s balkona u bazen i tamo na mestu
pogine...
Irisin
život odatle kreće nizbrdo. Ne uspeva da se skoncentriše na
probama hora, pa je dirigent premešta u mecosoprane koji imaju lakše
deonice. Ni na poslu joj ne cvetaju ruže jer njene sinhronizacije
dolaze sa nekim šumom nepoznatog i neobjašnjivog porekla. Poseta
njene majke Marte (Roth) ne popravlja stvari, ali to i nije
neočekivano jer je za pretpostaviti da dve žene imaju komplikovanu
predistoriju, posebno jer je Marta više sebičan nego brižan tip.
Jedino možda pozitivno je poznanstvo sa štimerom orgulja Albertom
(Biscayart) zaposlenim u muzičkoj dvorani u kojoj se
održavaju probe hora koji ubrzo postaje njena simpatija.
Stvari
se, međutim, ne stišavaju i ne normalizuju, već, naprotiv, idu u
još ekstremnijem smeru, pa se čini da Iris, kako vreme prolazi, sve
više gubi dodir sa realnošću. Kolege sa posla predlažu neke
prilično čudne, para-naučne terapije kod kojih je rizik možda i
veći od potencijalnog rezultata, ali je to što joj jedino
preostaje. Pitanje svih pitanja koje se tu nameće je koliko je išta
od toga realno, a koliko plod njene uobrazilje ili nečeg još
mračnijeg.
Ključ
u kojem se The Intruder može najpre posmatrati je
shizofrenija, odnosno cepanje ličnosti ili, narodski rečeno,
"podstanari u glavi", a centralna misterija je ko je od
likova prisutnih u ovom izuzetno glatko montiranom i zato još
konfuznijem filmu stvaran, a ko nije. Žanrovski okvir neprijatnog
psihološkog trilera sa pod-tonovima natprirodnog horora i "giallo"
stilizacijom funkcioniše savršeno za ovaj tip priče, a transfer iz
pisane forme na ekran je u konačnici inteligentan i funkcionalan.
Dva
su izražajna sredstva za kojima Meta prvenstveno poseže. Jedan od
njih je izbor glumaca i rad sa njima u smeru da se karte ne otkriju
do samog kraja. Erica Rivas, poludela mlada iz jednog od segmenata
omnibusa Wild Tales, savršen je izbor za Ines, iako je tu reč
o potpuno drugačijem ludilu ili makar percepciji istog: ovde je ona
pre neko ko trpi nego neko ko čini. Nahuel Pérez Biscayart, publici
najpoznatiji po ulozi u francuskom filmu BPM Robina
Campilla kao Alberto zrači nekom misterioznom dobrotom i
uravnoteženošću. Za "krađu scena" je, međutim,
zadužena česta Almodovarova muza Cecilia Roth kao majka,
naročito u scenama u kojima se ponaša kao diva i sebična buržujka.
Drugi
bitan faktor u filmu je zvuk. To se ne odnosi samo na dizajn,
savršeno pogođene šumove i uvek savršeno odgovarajuću muziku
koja bi u filmu nekog klasičnijeg dramskog izraza bila preterana i
suviše često prisutna. Zvuk je tu i integralni deo dramaturgije i
mehanike priče i prvi signal šta bi se tu moglo zaista dešavati. U
svakom slučaju, reč je o hrabrom, originalnom, nesvakidašnjem
filmu u filmsko-festivalskim okvirima, a i uopšte. Jednom od onih za
koje opaska da pomeraju granice žanra itekako vredi.
No comments:
Post a Comment