kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Kada se pojavio 1996. godine,
film Vrisak režisera horor-veterana Wesa Cravena i scenarističkog
debitanta Kevina Williamsona iz korijena je prodrmao horor kao filmski žanr
koji se tada, uz par rijetkih i vrijednih iznimki, nalazio u ćorsokaku
beskonačnih nastavaka, kopija i izdanja direktno namijenjenih video-tržištu.
Uzimajući kao inspiraciju stvarni slučaj serijskih ubojstava koje je počinio
„Rasparač iz Gainsvillea”, David Harold Rolling, i klasike podžanra „slashera”
kao što su Noć vještica Johna Carpentera, Petak trinaesti Seana
Cunninghama i Strava u Ulici brijestova samog Wesa Cravena, Williamson
je svoje djelo smjestio između podžanrovskih odrednica „slashera”, „home
invasion” trilera, misterije, samorefleksivne satire i meta-filma, što se
pokazalo dobitnom kombinacijom za sve uključene. Wes Craven vratio se svom
matičnom žanru, od kojeg je pokušavao pobjeći uslijed zasićenja, na način da ga
je mogao komentirati i tako ga ponovo oživjeti. Williamson je, pak, izgradio
respektabilnu karijeru prvo u žanru horora, a onda i u drugim žanrovima, na
filmu i na televiziji čiji su kvalitativni produkcijski standardi skočili u
novom mileniju. Vrisak je postao unosna franšiza, Ghostface ikonički
zlikovac, Neve Campbell, Courtney Cox i David Arquette glumačke zvijezde... Originalni
Vrisak na meti svoje satirične oštrice imao je „slashere” kao takve, a nastavci su taj koncept dalje
produbljivali i išli u detalje i specifičnosti. Drugi film koji potpisuje ista
autorska ekipa nam je tako donio Ubod kao film u filmu, što je poslužilo
kao uvod u satirizaciju adaptacija i nastavaka. Treći se Vrisak više
okrenuo komičnim, satiričnim i parodičnim elementima, ostavljajući stravu i
eksplicitno nasilje po strani, bio je smješten u okruženje Hollywooda i bavio
se imperativom da se svaki hit razvuče na trilogiju, što nije odlikovalo samo
horor-filmove, već hollywoodske uratke raznih žanrova. Treći se dio nije
proslavio kod kritike, ali je svejedno opravdao svoju egzistenciju na
kino-blagajnama, ali je do narednog nastavka ipak bila na snazi
jedanaestogodišnja pauza. Vrisak 4 iz 2011.), inače posljednji film Wesa
Cravena koji je preminuo 2015. godine, smatran je povratkom korijenima franšize
u smislu mehanika zapleta i pripovijedanja, dok su na udaru satire bili tada
dominantni horor-trendovi poput „torture porna” i lažnih „found footage”
dokumentaraca, ali mu je publika uglavnom okrenula leđa: preferencije, način
života i konzumacije sadržaja u međuvremenu su se izmijenile toliko da
Cravenova i Williamsonova formula više nisu bile učinkovite.
Peti se Vrisak zove
naprosto Vrisak, bez arapskog ili rimskog broja dodanog naslovu, i za to
možemo pronaći nekoliko razloga. U autorskoj ekipi nemamo ni Williamsona (koji
je već odsustvovao iz procesa kreacije trećeg dijela) ni pokojnog Cravena kojem
film odaje počast, i indirektno u samom filmu i posvetom na početku odjavne
špice. S time u vezi, u središtu novog zapleta nalaze se novi likovi umjesto
Sidney Prescott, Gail Weathers i Deweya Rileya, ali se i trojac iz originalne
franšize u nekom trenutku pojavljuje, uz nekoliko preživjelih epizodista iz
prethodnih nastavaka. Poveznica s originalom je ipak ponajprije duhovna, a u svojoj provedbi je novi Vrisak
osuvremenjen i svjestan toga da su i autori i potencijalni gledatelji ovog
„ne-baš-nastavka” odrasli gledajući, uz ostale „mainstream” filmove, i originalni
Vrisak i njegove nastavke, debatirajući na internetu i čitajući fanovske
teorije po forumima i srodnim mjestima. Ipak, svojim se otvaranjem Vrisak direktno referira na original.
Tinejdžerka Tara Carpenter (Jenna Ortega) sama je kod kuće u fiktivnom
kalifornijskom gradiću Woodsborou, koji predstavlja tipičnu američku suburbiju,
kada joj zazvoni kućni telefon (ovaj detalj je prilično bitan budući da su od
prvog Vriska do danas kućni telefoni uglavnom „izumrli”). Sintetički
glas s druge strane (Roger L. Jackson reprizira svoju ulogu) započinje razgovor
s njom predstavljajući se kao poznanik njene majke. Tara je nepovjerljiva, ali
razgovor skreće na temu filma, napose filmova strave koje ona navodno voli.
Žanrovske preferencije dvoje sugovornika su, međutim, posve različite: Taru
interesira „uzdignuti”, odnosno hibridni art-horor oličen u filmovima Babadook,
Nasljeđeno zlo, Vještica i To dolazi, dok njega privlače
„slasheri”, prije svega Ubod i njegovi nastavci. Igra je ista kao u
cijeloj franšizi: ako ona odgovori točno na sva pitanja, ubojica će poštedjeti
njenu prijateljicu Amber (Mikey Madison) koju drži pod prismotrom. Tara na
posljednje pitanje daje samo djelomično točan odgovor, pritom „vara” koristeći
se mobitelom za pretragu, i maskirani Ghostface-ubojica je pred njenim pragom.
Napada ju i ozljeđuje, ali prije nego što je uspije ubiti, policija stiže na
mjesto događaja. Tara se nakon napada oporavlja u bolnici, a u grad se vraća
njena starija sestra Sam (Melissa Barrera) koja ga je napustila koju godinu
ranije uslijed obiteljske traume. U
njenoj pratnji je i njen dečko Richie (Jack Quaid) koji figurira kao pokretna
filmska enciklopedija. Njih dvoje će se za pomoć obratiti Deweyu (David
Arquette), sada već bivšem šerifu, kao jednom od rijetkih koji su preživjeli
napad serijskog ubojice, a on će alarmirati novinarku-spisateljicu Gail
(Courtney Cox) i, naravno, Sidney (Neve Campbell), usput im sugerirajući da se
napadač vjerojatno nalazi u krugu Tari bliskih osoba. Taj kružok uključuje
Amber, blizance Chada i Mindy (Mason Gooding i Jasmine Savoy Brown), Chadovu
djevojku Liv (Sonia Amar) i Wesa Hicksa (Dylan Minnette), sina zamjenice Judy
Hicks (Marley Shelton) iz četvrtog nastavka. Većina njih, od Sam i Tare, preko
Chada i Mindy, pa do Wesa i Judy, imaju poveznice s likovima iz ranijih
nastavaka, što ih čini i potencijalnim žrtvama i potencijalnim ubojicama. Dok
većina epizodnih i poneki od „glavnijih” likova ginu od sječiva maskiranog
ubojice, raste nepovjerenje među onima još uvijek živima. Sve će se, i
identitet i motivacija ubojice ili ubojica, međutim, otkriti u jasno i glasno
najavljenom trećem činu smještenom u okvir epiloga „komemorativnog tuluma” koji
se odvija u jednoj vrlo posebnoj kući... Dok mlađi tragaju za ubojicom i
sumnjiče jedni druge vodeći se svojim afinitetima i ne libeći se ni
spletkarenja, a stariji im u tome pomažu usput „liječeći svoje stare rane”,
likovi će međusobno iznositi teorije bazirane na filmovima i o istim tim
filmovima razglabati. Ubod je dogurao do osmog nastavka koji fanovi ne
podnose (i čiju režiju potpisuje od fanovske subkulture omraženi Rian Johnson),
ali se „original” pojavljuje čak u formi upute za preživljavanje. Kao prolazne
reference spominju se i 'sveto trojstvo' „slasher” serijala, ali i Hitchcockov Psiho
u kontekstu scene tuša. Na art-horore likovi se ne vraćaju toliko učestalo,
premda će i Jordan Peele kao jedna od vedeta tog podžanra iskočiti kao referenca, a temom satire će postati nova
praksa franšizne kinematografije nazvana „requel”, što je kovanica engleskih
termina „sequel”, odnosno „nastavak” i „reboot” koji podrazumijeva
„resetiranje” franšize na novi početak. U praksi to znači upravo ono što smo
dobili u Vrisku koji u tom aspektu podsjeća na novi Halloween
serijal u režiji Davida Gordona Greena: nastavak koji dijelom „resetira”
franšizu, s glavninom nekih novih likova, ali i sa likovima koji predstavljaju
baštinu franšize. Reference kojima se likovi Vriska koriste ne
zadržavaju se samo na hororima, već se tu spominju i Terminator i Jurski
svijet i super-herojski stripovski filmovi, pa čak i Ratovi zvijezda.
Vrisak je kao serijal uvijek bio zanimljiviji zbog svog
meta-nivoa nego zbog same priče i zapleta koji je neminovno skrenuo u smjeru
„trakavice” i čak sapunice. Novi se Vrisak po tome ne razlikuje, a
manevarski prostor mu je uslijed zasićenosti ciljane publike filmskim sadržajem
dodatno smanjen. U svojoj najnovijoj inačici, Vrisak ne može biti organski šokantan, zato se i posve novi
autorski tim i ne trudi da ga takvim učini, fokusirajući se prije svega na
meta-filmsku raspravu o trendovima u industriji. Scenarij zajedničkim snagama
potpisuju iskusni James Vanderbilt, koji se oprobao u raznim žanrovima, i nešto
mlađi Guy Busick najpoznatiji po radu na neugodnom trileru Ready or Not
redateljskog dvojca Matt Bettinelli-Oplin / Tyler Gillett koji je za kormilom i
novog Vriska. Njihov je pristup uglavnom funkcionalan, a tek rijetko kad
ingeniozan kao u jednoj od sekvenci „prepada na odloženo” u prvoj polovici
filma, u kojoj se napeta glazba Briana Tylera koristi kontra naših očekivanja.
Glumački, osim nekih novih lica, film ne donosi puno toga novoga, budući da su
novi likovi napisani uglavnom plošno kao u novijim nastavcima Vriska, a stariji su bazično postarane
verzije samih sebe. Ipak, skupna dinamika Neve Campbell, čija je glumačka
karijera nakon Vriska uglavnom išla silaznom putanjom, i Courtney Cox,
kojoj je televizija ipak primarni medij, uvjerljiva je u zajedničkim scenama,
naročito pri kraju filma, te donosi određeno osvježenje za gledatelje. U
konačnici, peti dio serijala Vrisak korektno je i umjereno zabavno
filmsko djelce koje se može pogledati i samostalno i u kontekstu franšize, ali
koje vjerojatno neće ostaviti dubljeg traga ni u hororu kao žanru ni u filmskoj
industriji kao takvoj.
No comments:
Post a Comment