2013.
režija: Sebastian Cordero
scenario: Philip Gelatt
uloge: Esbeth Dadvidtz, Anamaria Marinca, Christian Camargo,
Michael Nyqvist, Daniel Wu, Karolina Wydra, Sharlto Copley, Dan Fogler, Isiah
Whitlock Jr
Da se razumemo, nisam nikakav fan found footage filmova. Da,
bili su nešto novo kada su se pojavili pre više od 30 godina (Cannibal Holocaust, 1980), istina je da
su od tada evoluirali, ali fora sa jednim te istim šokom može se ponoviti samo
određeni broj puta. Mehanika found footage filmova je slična: postoji nekakva
kamera, bilo da neko od likova nešto snima iz ruke, bilo da je stacionarna
kamera za neku vrstu praćenja ili prismotre i onda nešto uvrnuto, ludo,
natprirodno, pobije ili na smrt istraumira naše likove. Po toj mehanici rade
serijali The Blair Witch Project i Paranormal Activity, najpoznatiji
primeri found footage kinematografije. Dodajmo tome i namerno amatersku
estetiku, krkljav ton i mutnjikavu sliku nalik na VHS ili amatersku digitalnu
kameru, da bi se, kao, dobilo na autentičnosti.
Europa Report je
takav film, sa razlikom da je slika uglavnom čista (ipak su u pitanju kamere na
svemirskom brodu). Ekipa od šest astronauta gubi svoje živote na misiji u
nepoznato koja može pokrenuti nova i nova naučna otkrića. U pitanju su vrhunski
astronauti iz različitih država, misija je privatna i ambiciozna, cilj je
spustiti se na Evropu, Jupiterov satelit i pokupiti uzorke ispod leda. Premisa
je da gde ima vode, ima i života, makar jednostavnog, mada je teorija sa
Evropom malo nategnuta.
Naime, prihvaćeno znanje je da je Jupiter smeđi patuljak,
vrsta verovatno ugašene zvezde i da je počeo da se ponaša kao planeta nakon što
je potrošio svoje gorivo. Njegovi sateliti su bivše planete koje i dalje
orbitiraju oko njega. Evropa je, ako ne najveći, onda barem najpoznatiji
satelit, na nekim snimcima je utvrđeno da je okovan ledom (pitanje je da li je
to baš led, voda u čvrstom stanju), ali ispod se nalazi kora.
Priča tu, sa naučne tačke gledišta, počinje da se gubi.
Naime, uslovi tako daleko od Sunca nisu baš povoljni za život bilo kog tipa,
hladno je, skoro je nemoguće zamisliti postojanje fluida na tako niskim
temperaturama, a ni radijacija nije nimalo naivan problem.
Što se autentičnosti tiče, neke od procedura na brodu tokom
putovanja su prikazane koliko-toliko uverljivo (makar nama koji nikada nismo
leteli u kosmos, pa sve što znamo videli smo na vestima ili u dokumentarnim
emisijama, ostavljam mogućnost da bi astronauti imali šta da zamere). Posveta
Kubrickovoj 2001: A Space Odyssey,
kada posle ulaska u bestežinsko stanje astronauti začuju Straussov valcer je
lep detalj. Kosmos je prikazan kao negostoljubivo mesto gde držanje do
procedure spasava živote, što je u skladu sa našim laičkim znanjem, bez želje
da nam se pričaju bajke.
Problem nastaje što likovi „in character“ toga nisu baš
svesni, pa pokušavaju da izvedu svemirsku kaubojštinu. Prvi astronaut gine,
odnosno biva ostavljen u bestežinskom stanju kada Sunčeva oluja ošteti
komunikacijski panel, pa dvojica astronauta pokušavaju da ga poprave u
bestežinskom stanju. To je, naravno, loša odluka i mlađi inženjer će dobiti
nešto toksične materije na odelu, te neće moći da se vrati u kabinu. Razumna
odluka bi bila prekinuti misiju i vratiti se nazad, ali ekipa nastavlja dalje.
Drugi član posade gine zbog šetnje po Evropi koja nije bila predviđena
protokolom, ali je „vitalna“ za misiju. Okeanografkinja Katya propada kroz
tanak led (pomalo cartoonish) prikupljajući uzorke, i već znajući da na Evropi
postoji makar primitivni oblik života. Još dvoje će propasti kroz led do kraja
filma. Kapetan Xu će nastradati prilikom neuspelog poletanja i pada letilice.
Poslednja će ostati kopilotkinja Dasque koja će napraviti završni unos nakon
popravke komunikacijskog panela, poslati godinu dana snimaka koji nedostaju i
pustiti „vodu“ sa Evrope i sve što se nalazi u njoj u svemirski brod i tako
izvršiti samoubistvo u ime nauke.
Ako već pomalo odstupa od klasičnog found footage principa, Europa Report se drži drugih klišeja SF
i horor filmova, a naročito kombinacije ta dva žanra. Pomenuli smo Odiseju, koja ima nemali horor
potencijal, ali mehanika Europa Reporta
podseće pre svega na originalnog Aliena,
sa klaustrofobičnom atmosferom i eluzivnim, skoro nevidljivim protivnikom koji
tamani junake. Alien je veliki film i prvi je napravio pravu fuziju SF-a i
horora, a razni derivati su snimani posle toga, uključujući i Boylov Sunshine (2007).
Izlaganje je pomalo na preskok, ali se narativna linija da
lako pratiti, pošto su preskoci očekivani i po uzusima found footage žanra
(utisak naknadne montaže velike količine sirovog materijala). Većina kritičara
se žalila na ispresecanost događaja u i oko broda sa snimkom sa neke
konferencije za štampu koja sumira događaje. Troje ljudi na konferenciji nam
služe kao neka vrsta naratora i ne ponavljaju se previše, ali odaju utisak
dokumentarne emisije na televiziji ili čak informativnog specijala. Možda to
nije maštovito, ali je dovoljno efektno.
Glumačka postava je internacionalna, najviše teksta imaju
Esbeth Davidtz kao portparol svemirske kompanije i rumunska glumica Anamaria
Marinca kao Desque. Možemo prepoznati i Christiana Camarga (iz Dextera), Isaih Witlocka (iz The Wire), Michaela Nyquista (iz švedske
Millenium trilogije) i Sharlta
Copleya (District 9). Svi su jako dobri u relativno jednostavnim ulogama koje su
im date, a šarenilo akcenata doprinosi realističnom dojmu internacionalne
svemirske misije.
Reditelj Sebastian Cordero je potpisao nekoliko značajnih
ekvadorskih filmova, uglavnom spojeva kriminalističkih trilera i socijalnih
drama, među kojima istupa koprodukcijski triler po istinitom događaju Chronicles (2004) o serijskom ubici sa
Anda, snimljen sa hollywoodskim glumcima. Produkcija
Europa Reporta je svedena, kao i za većinu found footage filmova, nezavisna i u
velikoj meri neambiciozna.
Iako ne donosi ništa posebno novo, Europa Report ima ono nešto što gledaoca
drži prikovanim za ekran. Za mene je to naučna meditacija o tome dokle smo
spremni da idemo u naučnom istraživanju. Možda smo suviše ograničeni svojim
neznanjem ili nedovoljnom sistematizacijom znanja da bismo napravili proboj i
otišli dalje. Možda nismo dovoljno hrabri i spremni da se žrtvujemo. Možda
nemamo dovoljno novca da idemo dalje i brže nego do sada. Europa Report će nas podsetiti na opasnost nepoznatog, ali i
božanstveni osećaj nakon otkrića. Zanimljiva je kao naučna meditacija, ali može
poslužiti i kao zabavna found footage boza za ljubitelje SF horora.
No comments:
Post a Comment