2013.
režija: Dennis Villeneuve
scenario: Aaron Guzikowski
uloge: Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Melissa
Leo, Maria Bello, Terrence Howard, Viola Davis
Obratite pažnju na trajanje filma: dva i po sata, ali to će
vam proći u sekundi, jer Prisoners je film koji sve karte baca na suspense i
atmosferu i sa tim se solidno pokriva. Problem nastaje kada se film na par
mesta uspori, a gledalac uspe da se istrgne iz stistka napetosti i atmosfere, pa
počne da razmišlja. Posle kraja filma, ako samo malo uključite mozak, osetićete
se prevarenim, a nakon dva dana Prisoners će vam se činiti kao obično
formulično i klišeizirano preseravanje nabijeno nekim instant-moralom koji
nikada nije razložen i objašnjen.
U prvoj sceni otac i sin se mole i gledaju jelena kroz
okular lovačke puške. U sledećoj je jelen u prikolici pick-upa, a otac sinu
drži propoved dok na radiju ide nekakva gospel muzika. Jasno je kao dan da je
otac Keller Dover (Jackman) survivalistička budaletina i doomsday prepper. Nakon
toga Keller sa svojom familijom, tj. sinom, kćerkom i ženom Grace (Maria
Bello), odlazi kod suseda na večeru za Dan Zahvalnosti. Susedi (Terrence Howard
i Viola Davis) imaju dvoje dece slične dobi kao Doverovi, pa dve male devojčice
izlaze na ulicu da se igraju. U kraju stoji jedan stari kamper, što postaje
značajno kada devojčice netragom nestanu.
I tu počinje triler po formuli trilera otmice i
psiho-trilera, sa razbacanom simbolikom posvuda okolo, sa predanim, ali pomalo
čudnim detektivom Lokijem (Gyllenhaal) i svom serijom jako bizarnih
osumnjičenih i tajnama i zapletima iz brat-bratu tri priče koji se spajaju u
jedan tok. Problem u tome je što smo to kod trilera već nebrojeno puta videli,
pa postaje dosadno i provaljeno kada se priča previše lepo posloži. Jasno se
vide uzori ovog filma, od Silence of The Lambs, do Seven uz priču kojoj je
mesto u nekoj od over-the-top epizoda Criminal Minds ili na nekom
blesavo-šokantnom reality programu.
Priča za Prisoners je kružila neko vreme po Hollywoodu, da
bi Guzikowski na kraju napisao scenario o kome se dugo raspravljalo kao o
kandidatu za snimanje. Guzikowski je pored toga napisao još i scenario za sasvim prosečni akcioni triler Contraband. Pomenuti scenarista, iako ima talenta i osećaja za
napetost, nema dovoljno iskustva da složi priču kako treba da bi bila
uverljivija i efektnija. Prisoners je film koji traje najmanje pola sata
previše, a iako drži pažnju, na drugi pogled se raspada u sudaru sa zdravom
logikom. Unutrašnja logika, sa druge strane, ostaje suviše besprekorna. Za
takve preterano elaborirane predloške Amerikanci kažu da su »over-written«,
prenapisani u glupom prevodu na naški.
Nažalost, ni reditelj Dennis Villeneuve, iako sa oscarovskom
nominacijom iza sebe nema dovoljno hrabrosti da prekroji i pojednostavi zaplet,
pa se zato okreće atmosferi. I to radi posao do trenutka kada zaplet postaje
sekundaran, a u prvi plan izbijaju veoma čudni karakteri kako glavnih, tako i
sporednih likova. Nešto od toga je rešeno sa stereotipima: sused Franklin je
povodljiv, Keller je besan, Grace je shrvana bolom i drogirana apotekarskim
supstancama, Loki je temeljit i predan poslu, ali ga slučaj pogađa i na osobnoj
ravni. Drugi pristup je festival bizarnosti: prvi osumnjičeni Alex (Dano) je do
pola retardiran, a od pola mističan i uvek ispali neku izjavu koja se može
trojako protumačiti u odsudnom trenutku, njegova tetka Holly (Leo) se menja iz
umorne starice u ključ misterije, drugi osumnjičeni Taylor je slika i prilika
kompulsivnog opsesivca. Posebno uvrnut je detalj sa sveštenikom pijancem i
seksualnim prestupnikom koji ima leš u podrumu, ali od te same priče bi se lako
napravio poseban film, a ovde to nažalost služi kao »plot device«. Naravno,
objašnjenje za bizarne postupke likova se nalazi u ključu hrišćanskog
fundamentalizma, a na to nas reditelj podseća ubacivanjem najraznijih uvrnutih
simbola na nasumičnim mestima u filmu. Iskusan gledalac će, upotrebivši triler
logiku, složiti priču negde na dve trećine filma, ako ne i ranije. U odbranu
Villeneuva, ovo mu je prvi pokušaj u Hollywoodu i Americi uopšte, i pitanje je
koliko je imao autorske slobode za preinake. U tom kontekstu, bacanje svih
karata na atmosferu i karakternu glumu ispada najbolje rešenje. Villeneuve
dolazi iz Quebeca, frankofonog dela Kanade, a tamošnja produkcija je iz godine
u godinu sve bolja i tamošnji filmovi dolaze u konkurenciju za Oscare. Ipak,
Quebec dosta manje korespondira sa Hollywoodom, nego sa francuskim i američkim
indie filmom. U tom slučaju, Villeneuve je možda mogao da puca niže, da preko
indie produkcije uđe u Hollywood na zadnja vrata, ali po svojim pravilima. Za
sledeću godinu se očekuje njegov film Enemy, snimljen na engleskom jeziku, ali
u kanadsko-španskoj koprodukciji i sa distinktivnim evropskim šmekom, što
reditelju možda otvori neke nove opcije u karijeri.
Pomenuli smo atmosferu, i za nju moramo zahvaliti ne samo
reditelju, nego i direktoru fotografije Rogeru Deakinsu, stalnom saradniku
braće Coen. Kiša koja pada određuje dominantne sive tonove u shemi boje, stvara
se utisak vode, blata i truleži. To će neke podsetiti na Seven, a druge na
Winter's Bone i druge američke nezavisne filmove sa izraženom mračnom
socijalnom notom. Drugi, čisto dramaturški elementi važni za atmosferu nisu
ništa novo i neviđeno, ali su efektni i nađe se nekoliko inventivnih rešenja.
Scena sa zmijama je jedna od napetijih filmskih scena u poslednjih nekoliko
godina.
Pored atmosfere treba pohvaliti glumu. Paul Dano i Melissa
Leo bi bili skoro sigurni kandidati za nominaciju za Oscara samo kad bi imali
više vremena na ekranu, što je posebno čudno u ovako dugom filmu. Ako su njih
dvoje nedovoljno prisutni, šta tek reći za Mariu Bello, čiji je lik sveden na
ucveljenu i obeznanjenu ženu, ili za Violu Davis, čijem liku se ne mogu
iščitati čak ni najosnovnije osobine. Hugh Jackman nosi auru besa i sirove
snage, što će pogoditi gledaoce na emotivnom nivou, ali kritičari će mu
zameriti to što u ovaj film koristi slične trikove kao u super-herojskim
nastavcima X-Men, gde igra Wolverina. To što je njegov lik grub i preke naravi
ne znači da njegov pristup glumi mora biti takav. Jake Gyllenhaal je uspeo da
sa suprotnim pristupom, mikro-glumom, mimikom i gestovima od na papiru
nezanimljivog detektiva Lokija napravi lik koji se urezuje u pamćenje.
Prisoners je možda malo nespretan, a svakako pretenciozan
film. Ipak, treba ga pogledati jer je beskonačno zanimljiv i napet. Samo treba
jedno imati u vidu: što više razmišljate o filmu, više mana ćete mu otkriti i
potpuno ga razoriti, a to nije dobro. Prosto, analiza će vam pokvariti osećaj
koji imate dok ga gledate. Iako se oslanja na formule i vrvi od citata drugih
filmova, i iako popuje preko svake mere dobrog ukusa, Prisoners je »najtrilerskiji«
doživljaj koji možete dobiti.
No comments:
Post a Comment