2012.
režija: Felix Van Groeningen
scenario: Felix Van Groeningen, Carl Joos (po drami Johana
Heldenbergha i Mieke Dobbels)
uloge: Johan Heldenbergh, Veerle Baetens, Nell Cattrysse
Za nepuna dva sata koliko traje, The Broken Circle Breakdown će vas povesti na vožnju rollecosterom
emocija, od vrhunski prijatnih do potpuno rasturajućih. Samo dva filma su na
mene ostavila tako jak emotivni utisak: They
Shoot Horses, Don't They? (1969) i Shame
(2011), obe priče o ljudskim razvalinama, sa malo ili nimalo šansi da se izvuku
iz blata svog života.
Likovi The Broken
Circle Breakdown ne počinju na dnu, bez šansi u životu, naprotiv. Oni su
par koji potvrđuje tezu o suprotnostima koje se privlače. On je Didier
(Heldenbergh), bluegrass muzičar zaljubljen u idealizovanu Ameriku, u društvo
novog početka i šansi za uspeh, koji pokušava da komadić svog američkog sna
ostvari na farmi malo izvan Genta, u Flandriji. Ona je Elise (Baetens),
strastvena tattoo umetnica koja svoje jake emocije upisuje na svoje telo. Njih
dvoje gaje zajedničku ljubav prema bluegrass muzici, zajedno su u bandu, od
skromnih početaka u barovima do koncerata u velikim dvoranama, ali razlozi za
tu ljubav su različiti. Didier je ateista, materijalistički filozof (u najboljem
smislu te reči) i idealista društva nauke i napretka. Elise je verujuća osoba,
a objekat njene vere ne mora biti samo Isus, to može biti i bilo koji
misticizam koji trenutno objašnjava njene emocije.
Sve je to divno i krasno, dok se njihov život ne pretvori u
jednu veliku tragediju. Najpre se njivova kćerkica Maybelle (Cattrysse) razboli
od leukemije, i nakon silnih terapije ne uspe da iz izvuče. Roditelji imaju
drugačije reakcije na njenu smrt: Didier pokušava da nastavi sa životom za sebe
i Elise, pošto ne veruje u bilo šta mistično, a gradualno se njegov bes prema
religiji i misticizmu povećava. To ga, naravno, odvaja od Elise, koja ne može
da nastavi dalje i pada u naizmenične napade depresije i mistifikacije
Maybelline smrti. Neće pomoći ni kada se njih dvoje raziđu, a svejedno se vole.
Uvod u drugu tragediju će biti Didierova tirada protiv
religije i Georga Busha, koji je stavio veto na zakon kojim se dozvoljava
istraživanje matičnih ćelija i kloniranje u cilju lečenja teških bolesti. Elise
će to videti kao napad na sebe i sve iza čega stoji, otrčati u noć, ucrtati
poslednju tetovažu, i uzeti fatalnu dozu sedativa i viskija.
E, sad, zašto sam spoilao ceo film? Film je otporan na
spoilere, priča je ispričana tematskim redosledom, ne mareći mnogo za hronologiju,
ceo sadržaj je manje ili više izložen u prvoj polovini. To vidimo po spoljnim
manifestacijama likova i okoline, frizurama, odeći, stanju kuće u kojoj oni
žive, veličini koncerata na kojima sviraju, ili vestima na televiziji. Michael
Haneke je slično pristupio u svom emotivno razarujećem filmu Amour. To je prednost, ali i mana filma.
Film se svejedno napeto posmatra, na ivici suza, ali faktor iznenađenja je
uništen. Uostalom, iznenađenje bi bio bonus, umesto toga imamo objašnjenje, na
momente efektno sa jako malo reči, na momente propovednički intonirano.
Poređenje sa Amour
nije nimalo slučajno, The Broken Circle
Breakdown je mnogo tragičniji film. Dok je odumiranje u Amouru čista surovost prirode, smrt male
Maybelle je, kao i smrt svakog deteta, neobjašnjiva tragedija, surova igra
sudbine (ili slučajnosti, ako ostanemo verni Didierovom materijalizmu), a
potonji raspad veze i Elisin poslednji čin su nešto što se možda moglo izbeći
sa malo kompromisa, za koje to dvoje tako divnih, ali tako različitih ljudi
nisu bili spremni.
Film je savršeno snimljen, sa savršenom muzičkom podlogom
(oboje glavnih glumaca su i muzičari i za potrebe filma ih prati sjajan
sastav). Bluegrass u filmu igra ogromnu ulogu, ne samo što je muzika stalno
prisutna i prati emocije glavnih likova, nego je i ceo film intoniran kao
slatko-gorka bluegrass pesma o smrti i životu. Bluegrass je, inače, jugoistočna
varijanta country muzike, svirana u rudarskim zajednicama u negostoljubivim
planinama, i smatra se najčistijim oblikom countrija. Pozadina je ipak
emigrantska i očajnička, kako to Didier lepo objašnjava u filmu. Sirotinja
celog sveta se sjatila na Apalačke planine, nadajući se da će tu naći sreću, i
svako je poneo svoj instrument: Jevreji violinu, Italijani mandolinu, Španci i
Latinoamerikanci gitaru, crnci sa Juga bendžo, pored toga imamo još kontrabas i
steel gitaru i muški ili ženski glas, što čini definitivnu kombinaciju.
Vizuelna lepota je sveprisutna u ovom filmu, ne samo u
portretima, što nije bilo teško izvesti, jer glumci pucaju od strasti, nego i u
pejzažu, što je u ravnoj, vlažnoj i prenaseljenoj Flandriji poduhvat. Ipak, u
kontrastu sa lepotom života, emotivno stradanje likova nam još teže pada.
Glumci su sjajni, toliko hemije i strasti nisam dugo video
na filmu. Glumci će nas provesti kroz svoje najsrećnije i najtužnije momente, a
mi ćemo to gutati sa širom otvorenim očima i ustima i osećaćemo ih, i stalo nam
je do njih. Progutaćemo čak i pomalo nerealno isfuravanje kaubojske kulture u
Belgiji, čak i band belgijskih bradonja koji će svirati i pevati čak i na
sahrani. Mala Nell Cattrysse pokazuje neverovatnu ležernost i opuštenost za
tako malo dete.
Zašto onda The Broken
Circle Breakdown nije najbolji film ove godine? Ima jednu krupnu manu, a to
je da autori baš i ne znaju šta bi film trebao da bude: elegija o tragediji
koja nikad ne dolazi sama, lamentacija nad spojem slučajnosti ili traktat
protiv religije. Rekao bih da problem nije u režiji, mada je nelinearno
izlaganje moglo biti i bolje rešeno. Film je podeljen u dve celine, prva se
bavi Maybellinom smrću, druga raspadom veze, sadržaj oba segmenta je manje ili
više dat na početku. Čini mi se da problem nije ni u scenariju, koliko je u
izvornoj drami. Ne zna se šta je tačno u prvom planu: nemogućnost života sa
osobom suprotnih uverenja, čak i kad sve puca od ljubavi, različita tumačenja
tragedije i mehanizmi nošenja sa njom, ili licemerje religije. Akcenti su
poređani prigodno, od prilike do prilike.
Ono što bi trebalo da bude kulminacija filma, scena
nestanka svake mogućnosti za vezu između Didiera i Elise, njihov raspad i
ogoljenost uživo na koncertu, nakon Didierovog traktata protiv religije i
Busha, deluje kao nadobudni preserans bez koga se moglo, usuđujem se reći čak
kao ubačeno strano telo za demonstraciju autorskog stava. Taj momenat baca
propovdničku senku koja će celom filmu ostaviti pomalo loš ukus, i svojom
grandioznošću upropastiti kraj filma, koji bi morao biti pravo dno tuge. The Broken Circle Breakdown, potencijalno najbolji film godine, ostaje samo dobar, nesvakidašnji
film. Ako mislite da ga ne možete podneti, nemojte ni počinjati da ga gledate,
zanemarite ovu kritiku i samo slušajte bluegrass. Ima još razloga za plakanje.
No comments:
Post a Comment