2012.
scenario i režija: Michael McGowan
uloge: James Cromwell, Genevieve Bujold, George R.
Robertson, Barbara Gordon, Jonathan Potts
Imam blagi utisak da je filmska industrija prestala da
zanemaruje veoma brojnu (i sve brojniju) stariju publiku. Istina je da su
stariji ljudi inertniji i da ređe idu u bioskop od mlađih, ali u moderna
vremena imaju pristup do videoteka na kablovskoj televiziji. Ako izuzmemo Amour, koji je prevashodno art film, i
to težak i depresivan, pride, možemo u poslednje vreme nabrojati nekoliko
filmova koji se bave starenjem, bilo da su to „feel good“ komedije poput Best Exotic Marigold Hotel ili ozbiljne
drame poput Away From Her. Still Mine stoji negde između ta dva
naslova, istovremeno je težak (bavi se starenjem i donekle demencijom) i
motivišući, sa porukom i poukom o čeličnoj volji, aktivnosti i vitalnosti.
Still Mine nije film za isključivo stariju publiku, a njegov
podtekst je čvrsto politički, što mu je i prednost i mana. Smešten je u slično
okruženje kao At Any Price, u krug
relativno krupnih farmera, ali ovde je poljoprivreda i prehrambena industrija
samo okvir za dve borbe glavnog lika Craiga Morrisona (Cromwell), jednu ličnu i
jednu šire društvenu. Iako je snimljen po istinitim događajima, čini se da su
prikazani pojednostavljeno, i da se uklapaju suviše glatko, ali to je autorska
sloboda. Craig Morrison je bio savetnik u produkciji, i to valjda filmu daje
kredibilitet.
Dakle, Craig je stariji gospodin od preko 80 godina, ali još
uvek vitalan i vešt sa rukama, pa sve svoje poslove na farmi obavlja sam. Uz
njegov karakter poslovično ide tvrdičluk (on bi rekao štedljivost) i
tvrdoglavost. On je jedan od onih tipova koji bi sve uradio sam i to na svoj
način onako kako je navikao, i podseća me na one starce koji su nepoverljivi
prema novoj tehnologiji ili gaziranim sokovima i kečapu jer toga nije bilo kada
su oni bili mladi. Problem je što na svoj način ne uspeva da zaradi dovoljno
novca od svoje poveće farme , a infrastruktura mu propada, kuća je u sve gorem
stanju, ograda je propala, kamionet se kvari. Da stvar bude lošija, njegova
žena Irene (Bujold) pokazuje rane znakove Alzheimerove bolesti, zaboravlja stvari
i sve manje je u stanju da se brine o sebi. Njihova deca insistiraju da njih
dvoje prodaju farmu i odu u starački dom, ili makar unajme pomoć u kući, što
ponosni penzioneri odbijaju sa indignacijom. Umesto toga, Craig dobija
genijalnu ideju, da sam sagradi manju kuću u koju će se useliti sa Irene i koja
će biti lakša za održavanje, jeftinija za grejanje i ostalo. Radnja se odvija u
Kanadi, gde su zime hladne. I tu počinje košmar jednog starca i temeljni
nesporazum sa naraslom pravnom regulacijom i birokratijom, oličenom u
katastarskom službeniku Daiglu (Potts). Njihov sukob je prvo čisto
profesionalni i relativno niskog intenziteta, ali ubrzo postaje oštriji i lične
prirode, sa sudskim epilogom.
Kontekst filma je ekstremno liberterijanski, pa film na
momente liči na paleokonzervativni pamflet. Naime, imamo malo džangrizavog i
tvrdoglavog starca koji se bori sa šumom propisa, od toga da mu je potrebna
hladnjača da bi prevozio sveže jagode do obližnjeg marketa, do silnih dozvola
oko kuće koju sam gradi. Nije to bez vraga, kad je on bio mlad, ljudi su sami
gradili kuće, ko je znao, naravno. Sagradili bi ih na svojoj zemlji i upisali u
katastar naknadno. Taj običaj postoji na istoku Evrope i zove se divlja
gradnja, a te kuće se naknadno legalizuju, ne bi li država pokupila neki novac.
Na Zapadu je stvar jasna: moraš imati plan i projekat, građevinski inspektor ti
stalno dolazi i proverava gradnju, do najsitnijeg detalja, a kazne su ogromne i
rušenja divlje gradnje ekspresna, što takođe ima smisla.
Autor nas kroz veći deo filma smara sa naklapanjem o
tradiciji, o opasnostima preterane regulacije koja se, na kraju krajeva,
oslanja na ljudski faktor državnih službenika i postaje arbitrarna, o snazi
volje pojedinca u borbi protiv sistema, da bi tek na kraju priznao šta je po
sredi. A to je činjenica da su Craig i Irene sa jedne strane, i svi ostali, sa
druge, u sukobu jer žive u dva sveta. Svet nije samo geografija, svet je i
način razmišljanja i rešavanja problema. Daigle prati stroga pravila svoje
službe i svog sveta, smatra da je sve to važno ili makar potrebno da ne bi
zavladala anarhija, ma koliko se to činilo trivijalno Craigu (inspekcija
građevinskog drveta je posebno upečatljiva slika i prilika). Njihova deca možda
žele dobro, ali ne mogu da istupe iz okvira razmišljanja koji diktira njihov
svet i njihovo vreme. Craig je tu žrtva svoje tvrdoglavosti, Irene je malo
pasivnija i njen jedini princip je da ne želi u starački dom. Craig će to na
kraju i priznati, ali će ostati veran svom karakteru muškarca koji voli da se
zamlaćuje sa velikim projektima, umesto da nađe neki hobi koji ga neće dovoditi
u sukob sa svetom. Tu nam kao glas razuma služe njihove komšije, jednako stari
par, veselo džangrizavi i zajedljivi Chester (Robertson) i nepopustljiva
Margaret (Gordon), ljudi koji su prihvatili pravila modernog doba, ali i dalje
rade sami ono što mogu.
Fotografija je izuzetno dopadljiva, muzika sentimentalna,
pri kraju za nijansu previše. Glumci su odlični, Cromwell podseća na pokojnog
Arta Carneya u sjajnom filmu Harry and
Tonto, odnosno na njegovu manje uglađenu, ruralnu verziju. Genevieve Bujold
u retkim trenucima kad je njen lik priseban donosi kombinaciju ponosa,
senzualnosti i ranjivosti, u stilu francuskog filma. Epizodisti su redom na visini zadatka, osim
Pottsa koji u nekoliko navrata malo preteruje.
Problem je sa koncepcijom filma, jer autor nije izbalansirao
dve priče, dajući jasne akcente na liberterijanske pamflete i
tradicionalističke klišeje koje nam baca u lice. U tom kontekstu, sama starost,
bolest, demencija i problemi povezani sa tim su bačeni u pozadinu, dok se autor
ne seti da ih revitalizuje. Nakon Amoura
nije lak zadatak tretirati takve teme, ali onda ih je bolje ne započinjati nego
ih povremeno vaditi iz pozadine. Rezultat toga su opasno otupljujući padovi u
tempu u drugoj polovini filma. Hollywoodski završetak, iako verovatno istinit,
deluje pojednostavljeno i nerealno, a moguće je da su izostavljeni detalji koji
ne idu u prilog političkoj tezi filma.
Still Mine je film
koji će vam možda ostati u sećanju, ali jako zavisi od toga sa koje pozicije ga
gledate. Takođe, neće biti velika šteta ni ako ga propustite, jer nećete u
njemu naći nešto novo i neviđeno. Ovo je film koji se oslanja na tradicionalne
vrednosti američkog i kanadskog društva (preduzetnost, samostalnost i mukotrpan
rad), što možda i nije loše, s obzirom na sadašnje špekulacije i presipanje iz
šupljeg u prazno u Americi, Kanadi i šire. Problem je što kritika u filmu nema
prave artikulacije, a autor nam nudi generičko rešenje koje se svodi na jednako
isprazno slepo poštovanje tradicije.
No comments:
Post a Comment