2013.
scenario i režija: Sebastian Silva
uloge: Michael Cera, Gaby Hoffmann, Juan Andres Silva, Jose
Miguel Silva, Augustin Silva
Sebastian Silva je čileanski reditelj sa više nego solidnim
uspehom na domaćem (i latinoameričkom) terenu, sa željom da se domogne „velike
lige“, Hollywooda. Od svojih filmova često pravi porodični biznis, njegov brat
Augustin se pojavljuje u skoro svakom njegovom filmu, a sestra Valentina radi
na scenografiji. U Crystal Fairy
imamo priliku da upoznamo još dva brata, Juana Andresa i Jose Miguela.
Čileanska postava je pojačana za dvoje poznatih američkih glumaca, zvezdu u
usponu Michaela Ceru, koji je prestario uloge smotanih tinejdžera, pa figurira
kao typecast za šupčinu koju prosto želite udariti, i Gaby Hoffmann, bivšu
dečiju zvezdu koja se vraća na ekrane kao sigurna u svoj ružnjikavi šarm. Crystal Fairy je nastao kao komorni,
intimni side-project dok je Silva imao probleme sa pribavljanjem novca za svoj
veći film Magic Magic, generalno
zaboravljivi eksploatacijski teen trilerčić sa Michaelom Cerom u jednoj od
uloga.
Indie, verite i shaky-cam estetika je prisutna od početka
ovog road movie-a, koji počinje sa žurkom na kojoj vise američki turista Jamie
(Cera) i njegov čileanski drugar (Juan Andres). Dok raspravljaju o kvalitetu
čileanske trave i svojoj planiranoj ekskurziji na sever zemlje, da bi,
inspirisani Huxleyem, popili sok od San Pedro kaktusa i otvorili vrata
percepcije, vide žensku koja se gubi na plesnom podijumu. U nameri da je „spasi
od sramote“, Jamie se upušta u konverzaciju s njom i poziva je da se pridruži
ekipi za izlet, nadajući se da će sirotica koja se predstavlja kao Crystal
Fairy (Hoffmann) do sutra zaboraviti na poziv. Kada Crystal nazove Jamieja da
mu kaže da je već na putu, Jamie se nađe u nebranom grožđu...
Ovaj road movie drži trojicu normalnih, urbanih i
simpatičnih čileanskih burazera u sendviču između dve potpuno grozne persone. Jamie
je seronja, čovek koji će dovesti dve prostitutke u svoj stan samo da bi ih
ugnjavio sa govnarskim pričama, čovek kome nikad ništa nije po volji ukoliko to
nije sam predložio, a kad nešto hoće, hoće to odmah i sad. Crystal je jednako
iritantna pozitivna hipička, koja lupeta o kristalima, karmi i veganskoj
ishrani, kojoj nije frka da se skine do gole kože (i dlaka na mestima na kojima
iste ne bi smele biti u XXI veku) u sobi punoj muškaraca kojima će to biti
neprijatno, koja insistira na svojim yoga healing ritualima i isforsiranoj
iskrenosti. Ispod fasada tih dveju persona možda se kriju nesigurne, možda čak
i pristojne osobe, a na nama je da otkrijemo to do kraja filma.
Radnja se svodi na izlet, nevolje oko nabavljanja kaktusa,
kuvanje istog na plaži, i meskalinski trip koji je zanimljiv i što bi se reklo
tripozan, ali nije baš huxleyanski, nego više liči na konvencionalno omladinsko
rekreativno drogiranje. (Ono kao odete sa ekipom u šumu, na plažu, u pećinu, na
planinu da pecate, lovite, da se malo opijate, da pušite travu, gutate tripove,
jedete lude gljive, klasika sve u svemu.) Ipak, to će možda Jamieja zvanog
Pollo (pile na španskom, jasna asocijacija na Cerinu novu on-screan personu
mršavog, ali kočopernog petlića) i Crystal Hairy (umesto Fairy) naterati da se
malo opuste i skinu maske koje nose za preseravanje.
U poenti filma stoji veoma očekivana, poprilično banalna
„mudrost“, negde na nivou Silent Boba, što je sasvim pristojno za jedan filmčić
o drogiranoj omladini. Neke druge poente i poruke bi zvučale kao popovanje i
matoransko kenjanje. Reditelj Silva čini pametno sa tim što se distancira od
svojih likova i sa sigurne udaljenosti posmatra njihovu grupnu dinamiku. To što
je nešto pametno i razumno, ne znači da je pravo, pa ovom filmu ponekad nedostaje
hrabrosti i stava.
Dvoje likova, i pored umesne režije i dobre glume opet
ostaju nekako napola definisani, napola životni. Problem je u tome što se film
već u scenariju fokusira na njihovi međusobnu dinamiku i ne istražuje teme koje
su natuknute, recimo Jamiejev kultur-rasizam ili Crystalinu dvoličnost i
tvrdičluk.
Centralna tema filma, sukob dveju tako različitih, a tako
sličnih ličnosti, je sjajno obrađena spuštanjem istih na dva od nekoliko
stereotipa američkih turista. Čini se ovih zadnjih godina da su američki
turisti sveprisutni i da ih je teško izbeći, a dobar broj njih su ili razmažene
egocentrične seronje ili ljudi bez filtera za prikladno i neprikladno
ponašanje, i pored jednih i pored drugih ljudima je malo neprijatno. Naravno,
ima i drugačijih američkih turista i putnika-namernika, ali to za ovaj film
nije bitno. Čileanci koje svedoče ping-pong između dvoje iritantnih Amerikanaca
su suviše pasivni i opušteni, sa poznatim stavom „mi smo ovde samo zbog plaže i
droge“, i iako imaju nešto karakteristika (onako, by the way), nisu dovoljno
životni i previše su pasivni.
Crystal
Fairy je
zato polovičan film, sa prevelikim ambicijama i nedovoljno veštom realizacijom,
pa na kraju ispada pomalo besmislen, mladalački „feel good“ road movie. Njegova
mudrost uopšte nije mudrost, i da se tumačiti u „sedi, opusti se“ ključu. Ipak,
kao zajebancija je više nego pristojan, zabavan i opuštajući. Kao druženje sa
blesavim turistima u vašem gradu.
No comments:
Post a Comment