2013.
režija: Annette
Haywood-Carter
scenario: Annette
Haywood-Carter, Ken Carter
uloge: Jim Caviezel,
Chiwetel Ejiofor, Jamie Alexander, Sam Sheaprd, Bradley Whitford, Hal
Holbrook
Američke južnjake
zamišljamo kroz seriju romantičnih predstava iz literature i
filmova, i tako znamo da su vezani za svoje imanje, oružje, lovačke
pse i svoje sitne ekscentričnosti. Uspešan film koji se zasniva na
tim romantičnim predstavama južnjaka mora imati priču koja će
biti prihvatljiva i razumljiva svim gledaocima. Savannah nije
takav film, možda je zanimljiv za lokalnu publiku, ali gledaocu sa
strane će suština filma biti nejasna i arbitrarna na kraju jednako
kao na početku.
U pitanju je
ekranizacija memoarske proze Johna Eugena Caya, Jr, koji je ujedno i
narator filma (Whitford). Priča počinje 50-ih godina XX veka, gde
Cay govori ostarelom crncu Christmasu Moultriju (Ejiofor sa jako
lošom maskom na licu) da mora da se preseli negde, jer je njegova
koliba predviđena za rušenje. Stari Christmas će ispričati jednu
legendu u nizu o Ward Allenu, lokalnoj legendi gradića Savanne i
istoimene reke, ljubitelju visoke književnosti, posebno Shakespeara,
puške i lova. Ta anegdota će biti ponovljena barem još dva puta u
filmu, bez previše smisla, i ostaće nejasno šta bi to trebalo da
znači. U svakom slučaju, to će nas vratiti u prošlost, na početak
20-ih godina, kada su Christmas i Ward (Caviezel) bili mladi i
zajedno lovili barske ptice.
Ward je kao lik iz
country pesme (znate ono “he's a walking contradiction / partly
true, partly fiction”), rođen kao bogati naslednik, sjajno
obrazovan, ali divljak po duši koji živi od lova i druži se sa
oslobođenim robom. Nema potrebe naglašavati, na Jugu se takvo
ponašanje smatralo ekscentričnim. Naravno, vremena se menjaju i lov
postaje predmet sve opsežnije državne regulacije, što Wardu ide na
živce. On zakone krši, ali ima tu sreću da poseduje briljantni
pravnički um i da mu je lokalni sudija (Holbrook) jako naklonjen, pa
ga pušta uz minimalnu kaznu. Ward ne staje tu, on će pisati i
članke o divljini i slobodi, prirodnim zakonima i prirodnom pravu
lovaca. Druga strana priče je njegov odnos sa ženom Lucy Stubbs
(Alexander), naslednicom bogate kuće. Njoj je Ward prilika za
avanturu, na zgražanje njenog oca (Shepard), koji Warda smatra
divljakom i budalom, buntovnikom bez razloga i društveno
neprilagođenim tipom koji se opire napretku. Par će se ipak
venčati, ali će Lucy shvatiti da se preračunala kada je Ward u
pitanju: takvog divljaka se ne da pripitomiti i uvesti u okvire
civilizacije. Ostatak filma će ići po receptu: red lova, red pravne
bitke, red pijančenja, red svađanja u kući, pa sve ponovo.
Dobro, to je
melodramatična formula koja je oprobana nebrojeno puta i najčešće
pali, ali je u Savanni izvedena neverovatno površno i arbitrarno,
tako da nemamo pojma o čemu se tu radi, ne razumemo postupke aktera
i na kraju nam nije stalo do njih. Primera je bezbroj. Odnos između
prijatelja Warda i Christmasa je zamišljen kao prijateljstvo veće
od života, ali Christmas je tu neravnopravni partner, sveden na
crnog pomoćnika. U filmu postoje natruhe rasprave o rasizmu s
početka prošlog veka, to ostaje samo pomenuto i neistraženo, pa se
ceo film može svesti na belačku, latentno rasističku nostalgiju za
“starim dobrim vremenima na Starom Dobrom Jugu”. Ni odnos sa
ženom nije ništa bolje oslikan, njih dvoje se svađaju, mire, vole
i podržavaju, a onda ona rodi mrtvorođenče, padne u katatoniju,
otac je smesti u sanatorijum i ona nestaje iz priče kao da je nije
bilo. Ward potom proda kuću i ode da živi u kolibi sa Christmasom.
On će pasti u depresiju kad shvati da više ne može nikako izaći
na kraj sa zakonima, napisaće poslednji članak i ubiti se, a da mi
baš i nismo shvatili zašto je on tolika legenda.
Sa pozitivne strane,
fotografija u filmu je interesantna. Lepa priroda američkog Juga je
snimljena sa osećajem, kroz široke totale. Ni gluma nije loša,
koliko to scenario dozvoljava. Jim Caviezel je odličan kao Ward
Allen i uspeva da nam bude generalno simpatičan, čak i kad ne znamo
u čemu je njrgov štos. Sam Shepard je pokazao da je odličan za
karakternu epizodu. Ejiofor je jedan od glumaca sa sjajnom
budućnošću, i trenutno najtraženiji dolazeći crni glumac,
međutim Savannah mu ne pruža dovoljno materijala da se
iskaže, svodeći Christmasa na običan stereotip. Ostaje nam da
sačekamo 12 Years a Slave, film o kojem se dosta priča sa
Ejioforom u glavnoj ulozi. Jamie Alexander je uverljiva kao južnjačka
lepotica, sa besprekornim akcentom i talentom za igranje
malograđanskim manira. Hal Holbrook kao sudija je veseo i simpatičan
kao dobri stari sudija koji se ne drži zakona “kao pijan plota”,
sa osećajem za pravdu, a ne samo za pravo.
Problem je i u samoj
priči koja je lokalnog karaktera, dodajmo tome i romantizovane,
netačne predstave jednog “sveta” koji nikada nije postojao. Ali
više od toga problem leži u scenariju koji ne uspeva da nas
angažuje ni za jedan od nekoliko aspekata filma. Najveća pažnja je
posvećena filozofiji o prirodnim zakonima, ali i to deluje kao slabo
objašnjeno libertersko naklapanje. To je čudno za Annette
Haywood-Carter, čije je primarno zanimanje na filmu upravo
supervizor na scenariju, što će reći da je njen posao da “pegla”
eventualne dramaturške greške. Kada je scenario tako loš, teško
da se to može ispraviti i sa dobrom režijom, a kamo li sa režijom
Haywood-Carterove, koja je očekivana i neinovativna.
Jasno nam je da je
Savannah loša kopija već viđenog koncepta (Gone With The
Wind, na primer) i film idealan za pokojni Hallmark kanal.
Postavlja se, međutim, nekoliko pitanja. Otkud tako visok budžet,
dobra fotografija, skupi kostimi i relevantni glumci u filmu sa
slabim šansama za distribuciju, kad nije ni hollywoodski
spektakularan, niti ima indie ili festivalske ambicije? Zašto je
rađen po opskurnoj memoarskoj prozi o relativno opskurnom liku kao
što je Ward Allen (nema čak ni wikipedia stranicu)? Zašto se film
zove Savannah kada ne slika grad ili reku u punom spektru?
Stvar postaje jasnija
kada vidimo da je producent filma John Cay, sin autora izvorne knjige
i južnjački bogataš sa podužim pedigreom i puno love koji je hteo
da snimi film koji će se baviti lokalnom legendom. Dakle, ako želite
da posvetite film lokalnoj legendi svog grada, varoši ili sela,
nađite lokalnog tajkuna da vas finansira. Možda snimite bolji film
nego što je Savannah.
No comments:
Post a Comment