kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Nakon ne baš sasvim sasvim
uspjelog eksperimenta, odnosno u neugodnu 3D erotsku dramu s
autobiografskim elementima zaogrnutog ego-tripa pod imenom Love,
čini se da je argentinsko-francuski sineast Gaspar Noé ponovo na
svom terenu s filmom Climax
koji obećava ono što je autora i proslavilo u njegova prva tri
filma: seks, nasilje, manične, a istovremeno kontrolirano
koreografirane masovne scene plesa, nihilizam kao životni moto i šok
kao primarno sredstvo komunikacije s publikom. U neku ruku smo upravo
to i dobili u skučenom horor-mjuziklu koji je premijeru imao u
noćnom terminu Cannesa, a hrvatskoj se publici predstavio na Vukovar
Film Festivalu, kao i nekoliko vizualno ingenioznih rešenja, što je
bilo dovoljno da pomislimo da se Noé vraća na put koji je trasirao
s filmovima Sam
protiv svih,
Nepovratno
i, donekle, Ulaz u
prazninu. Ono što
nismo očekivali, a ipak nas je sustiglo, je eksplozija banalnosti u
komentarima na karticama i opći dojam da o temi filma, promijenjenom
stanju svijesti u kojem izbijaju najsirovije strasti (navodno je
riječ o istinitom događaju masovnog trovanja LSD-om na zatvorenoj
zabavi jedne plesne trupe u Francuskoj sredinom 90-ih godina prošlog
stoljeća), Noé nije imao što reći, pa je samo pokušao
predstaviti kako on to zamišlja, s pokrićem u vidu empirijskog
iskustva ili bez njega.
Nakon “flash-forward”
scene djevojke koja tetura vjerojatno bosa po snijegu, posrće i
pada, snimljene iz udaljenog gornjeg rakursa i propraćene
instrumentalnom muzičkom temom u maniri francuskih novovalnih
filmova iz 60-ih godina, te odjavne špice na početku filma (što je
trik koji je Noé koristio već prije, u Nepovratnom,
s time da ovdje za to nema logičkog opravdanja), autor nas brzinski,
kroz “talking heads” intervjue s audicije za plesnu predstavu,
upoznaje s rasno, klasno i rodno šarolikom grupom svojih likova.
Pitanja koja koreografkinja-redateljica i njen DJ postavljaju
variraju od standardnih na koja se odgovara floskulama, preko, čini
se, nepovezanih i indikativnih (recimo o drogama), do zloslutnih,
nagovještavajući čime će se u daljnjem tijeku filma baviti. O
likovima nismo saznali više od osnovnih crta, niti ćemo se kako
treba upoznati s njima do kraja filma jer će oni prije svega
funkcionirati kao grupni karakter. Izdvajaju se, međutim, dvije
strankinje koje govore engleskim jezikom, brat i sestra koji plešu
zajedno, mladić arapskog imena koji spominje Boga,
mladić-transvestit, dvojica prijatelja koji govore o svom uličnom
životu i tučama, mladić koji je tu samo zbog djevojaka i jedna
djevojka koju od početka percipiramo kao potencijalno glavnu
plesačicu. Razlog za potonje je što nju jedinu igra profesionalna
glumica (Sofia Boutella), dok je ostatak postave sabran iz redova
pravih plesača. Indikativna je, međutim, kompozicija tog jednog
dugog kadra - u središtu stoji stari televizijski aparat kao ekran u
ekranu na kojem se prikazuju intervjui, dok su sa strane dvije
police, po jedna s knjigama i VHS kopijama filmova koje redatelj
ističe kao svoj autorski panteon i koje se također mogu povezati s
temama filma. Među filmovima na polici je tako moguće naći
Pasolinijev Saló,
Possession
Zulawskog, Argentovu Suspiriju,
ali i The Labyrinth
Man, što je
originalni naslov Lynchovog dugometražnog prvijenca Eraserhead.
Namig nije mogao biti očitiji ni da je na istoj polici stavio
Bunuelovog Anđela
uništenja.
Nakon prve, doista maestralno
režirane i u jednom kadru snimljene, scene plesa kao završetka
trodneve seanse proba u jednoj udaljenoj i praznoj školi, vrijeme je
za tulum. Atmosfera je slavljenička, razgovara se o svemu i svačemu,
kuju se planovi za večer (uglavnom se svode na seksualna osvajanja i
fantazije), pušta se elektronska plesna muzika, na stolu stoje
grickalice, vino i, ispostaviće se kao ključno, domaća sangrija
koju je napravila koreografkinja. U nekom trenutku većinu hvata
mučnina i mi zajedno s akterima shvaćamo da je neko u sangriju
ubacio veliku, možda i preveliku, količinu LSD-a. Naši slabo
profilirani junaci gube kontrolu i prepuštaju se sirovim strastima,
uglavnom vezanim za seks i nasilje. U slijedu događaja kao kostur se
formira misterija tko je sipao drogu u piće i pronalaze se prigodni
sumnjivci, Musliman koji ne pije i djevojka kojoj nije dobro i koja
sumnja na trudnoću. Obilje sitnih zamjeranja se formira u nekakve
pod-zaplete (tko se u koga zagledao, tko je s kim imao seksualni
odnos, a tko s kim planira, tko je na koga ljubomoran, tko se probija
drugačije nego svojim talentom), a kao najšokantniji među njima se
ističe incident kada koreografkinjin sin slučajno proba “otrovanu”
sangriju, pa ga majka impulsivno zaključa u sobu s električnim
transformatorom.
Noé ne osuđuje svoje likove,
već jednostavno prati njihovo ponašanje i promjene u njemu pod
utjecajem narkotika. Suprotno vjerovanju, grupna dinamika se kod
grupnog drogiranja razgrađuje i svi se predaju prvim, po pravilu
krivim impulsima. Scene koje tako nastaju su istovremeno i atraktivne
i mučne, glazba sve vrijeme nabija ispod praga dijaloga i numere je
moguće prepoznati, kamera Noéovog stalnog suradnika Benoita Debieja
je izrazito fluidna i s lakoćom fokus prelazi od jednog do drugog
aktera, evocirajući na taj način ne samo klub Rectum iz filma
Nepovratno
i naslovni klub iz Ulaza
u prazninu, već i
Spring Breakers
Harmonyja Korinea na kojem je Debie također radio kao direktor
fotografije. Atmosfera je, dakako, košmarna, ali se iz nje ne
iščitava niti jasan stav niti dubinski uvid. Suštinski, ima suviše
likova da bismo ih makar i ovlaš upoznali, a osim povremenih ispada
seksa i nasilja, te još rjeđih refleksivnih momenata, poput pogleda
u ogledala, pred našim očima se odvija potpuna anarhija impulsivnih
reakcija iz autorovog poznatog arsenala motiva: otuđenost,
destruktivnost, incest…
Ma koliko isprva bili tu da na
neki način usmjere tok radnje, podzapleti se također pokazuju kao
jalovi jer autor ne zna što bi s njima. Tako su potencijalni
emocionalni vrhunci, poput trudnoće ili zaključavanja djeteta,
protraćeni bez grižnje autorove savjesti (sasvim je moguće i kao
demonstracija njegovog nihilizma), a na ostale incidente smo do dvije
trećine filma toliko oguglali da nam se njihova surovost neće
učiniti šokantnom. Namjesto toga dobivamo u arbitrarno
procijenjenom trenutku naslovnog vrhunca sekvencu snimanu obrnutom
kamerom koja traje skoro pa u nedogled, nepotrebno generičko
rješenje misterije tko je podvalio drogu u piće u trivijaliziranom
triler-ključu uz drugu muzičku numeru iz “off-a” (riječ je o
pjesmi Angie
Rolling Stonesa koja ne može biti udaljenija na muzičkom spektru od
ostatka “soundtracka”), te Noéove ničim izazvane “mudrosti”
poput “Život je kolektivna nemogućnost”, “Smrt je
nevjerojatno iskustvo” ili “Prava je sreća roditi se” na
karticama teksta koje traju doslovno treptaj oka.
Climax
je svejedno djelo genija, što se vidi u pojedinim kadrovima i
scenama, kao i po tehničkoj dotjeranosti filma, što je autoru i
inače sve jača strana. Problem je, međutim, što je to djelo
genija koji sve svoje već rekao, i to u prva dva filma, pa sada pati
od toga da govori na silu misleći da će sve što izrekne biti
jednako tako genijalno. Tako umjesto nefiltrirane iskrenosti i
stvarnog šoka i neprijatnosti, dobivamo kalkulaciju sa šokom,
umjetnu neugodu i banalnost koji od Climaxa
čini bedastijeg i nezrelijeg rođaka Majke
Darrena Aronofskog, s kojom dijeli neprekinutu košmarnu atmosferu.
No comments:
Post a Comment