kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Yorgos Lanthimos
scenario:
Deborah Davis, Tony McNamara
uloge:
Emma Stone, Rachel Weisz, Olivia Coleman, Nicholas Hoult, Joe Alwyn,
James Smith, Mark Gatiss
Možda
se to ne može nazvati linearnim napretkom, ali u filmskom
stvaralaštvu Yorgosa Lanthimosa su uočljive promene iz filma u
film, a da mu je pritom stil nepogrešivo prepoznatljiv. Sa The
Lobster je internacionalizovao svoju karijeru, a u The Killing
of a Sacred Deer je konačno ispravio svoj problem sa završecima.
U slučaju The Favourite po prvi put radi kostimiranu dramu,
zapravo više istorijsku farsu, pomalo teatarskog, a svejedno
dinamičnog ugođaja i po prvi puta ni na koji način nema svoje
prste u scenariju, što je dobra stvar: osećaj za ironiju, apsurd i
klinički precizno seciranje moći u okviru antropologije je ostao
tu, kao i oneobičenje izvedeno vizuelnim intervencijama, ali
reditelj ne pada u napast da ubira lake poene i plasira ponekad grube
i banalne vrednosne sudove. Iako mu Dogtooth ostaje
najgenijalniji film (jer je propelirao grčki “weird wave”), Tha
Favourite je svakako najkompletniji i najujednačeniji.
Reč
je o dvorskoj farsi iz perioda Restauracije u Engleskoj nakon
Republike i Cromwellove diktature. Početak je XVIII veka, a zemljom
vlada kraljica Anne Stuart (Coleman), već načetog fizičkog, a
reklo bi se i psihičkog zdravlja, nakon života punog turbulencija,
patnje i tragedije. Kraljica je na ovaj ili onaj način izgubila
sedamnaestoro dece (imala je nekoliko spontanih pobačaja, neka su
mrtvorođena, neka su umrla u ranom detinjstvu, da bi samo jedan sin
preživeo desetu godinu života i ubrzo nakon toga umro) i sa njom se
završila dinastija Stuartovih. U političkom smislu, njena
zaostavština je formiranje Ujedinjenog Kraljevstva. Legenda kaže, a
o tome nema pisanih potvrda (sasvim logično za onovremeni javni
moral), da je kraljica zapravo preferirala žene, što je i centralna
nit prvo za pozorišnu predstavu koja nosi njeno ime, pa onda i za
Lanthimosov film.
Radnja
filma podeljenog u osam poglavlja nejednake dužine i naslovljenih po
jednoj od iz konteksta istrgnutih replika počinje sa dolaskom
Abigail Hill (Stone) na dvor. Ona je plemenitog porekla, ali je zbog
očevog opsesivnog kockanja pala na niske grane (kaže prodao ju je
debelom Nemcu sa tankim znate-već-čim), pa zato dolazi da zamoli
svoju rođaku Lady Churchill (Weisz) za uslugu, odnosno posao na
dvoru. Sarah Churchill, vojvotkinja od Marlborougha, supruga je
glavnog vojskovođe (Gatiss) i kraljičina miljenica (ispostavlja se
i ljubavnica) koja suštinski vodi politiku zemlje osiguravajući
svojem mužu i stranci moć i finansijska sredstva (u toku je Rat za
špansko nasleđe u kojem se Velika Britanija i Austrija bore protiv
Francuske), te držeći opoziciju predvođenu Lordom Harleyem (Hoult)
na distanci.
Abigail
će prvo početi raditi kao obična sluškinja, da bi nakon
demonstracije svojeg znanja o lekovitom bilju koje je kraljici
pomoglo da ublaži bolove u nogama uzrokovane gihtom, postala dvorska
sluškinja, poverenica i najbliža saradnica svoje rođake u koju se
zagledao i naočiti Baron Marshan (Alwyn) koji bi je rado oženio.
Bistra kakva već je, ona se ne zadovoljava ograničenim napretkom
već se sprijateljuje sa kraljicom i zavodi je, što će prerasti u
sukob sa Sarom praćen intrigama i nasiljem.
Iako
je prosede zabavan i ponekad urnebesno smešan naročito za
ljubitelje dvorskih spletki, a još je i začinjen i bizarnim
detaljima iz dvorskog života u kojem serijsko ubijanje divljih ptica
i kraljičina opsesija zečevima nisu čak ni nominalno čudne stvari
kada se uporede sa trkanjem pataka po dvorskim salonima, elaboriranim
plesovima i zabavom u kojem golog debelog muškarca drugi muškarci
gađaju narandžama, ključni argument kojim nas film osvaja su
detaljno napisane ličnosti tri žene u centru pažnje. Anne nije
samo slaba, bolesna i gotovo dementna žena kojoj smrt polako kuca na
vrata, pa zato ima povremeno detinjaste ispade, već je i povremeno
lucidna, svesna svoje okoline, a najviše od svega sasvim ljudski
ranjiva i usamljena. Olivia Coleman je igra fantastično.
Sa
druge strane Abigail je izuzetno bistra, mada se skriva iza naivnosti
i nevinog izgleda i ništa je neće sprečiti da napreduje, a pritom
je i izuzetno sposobna da primi skoro sve udarce koje život šalje u
njenom pravcu i da doslovno bude u govnima dvaput, prvi put na
početku filma kada je izguraju iz kočije (posluga izmet oko dvora
naziva političkim komentarom), a drugi put kada je tamo gurne
Harley. Živahna medijska persona Emme Stone se pokazala kao pravi
izbor za ulogu, njene transformacije iz scene u scenu su upečatljive,
a i akcenat joj je savršen. Konačno, Lady Sarah nije samo oštra i
cinična prava gospodarica života i smrti u Ujedinjenom Kraljevstvu,
vešta manipulatorka i osvetoljubiva protivnica, već je žena sa
svojom jasnom misijom uverena da cilj opravdava sredstva, a do Anne
joj je iskreno stalo dovoljno da joj ne laže i ne umiljava se.
Rachel Weisz ovom ulogom pokazuje da je zapravo vrlo dobra glumica
kojoj valja znati pristupiti, što Lanthimos svakako ume.
Zanimljiva
je i feministička perspektiva koja se iz ovakve postavke iščitava.
Dvorom, a posledično i zemljom, vladaju žene, dok su muškarci
odsutni poput Vojvode od Marlborougha, skrajnuti poput političara,
bili oni vlast ili opozicija, koji ne mogu ipak protiv volje Krune u
apsolutističkoj monarhiji, čija je pažnja skrenuta na trivijalne
stvari ili su jednostavno nesposobni. Čini se da je na tom dvoru
muškarcima bila namenjena uloga kakvu su u drugim socijalnim
okolnostima igrale žene, pa je čak i njihov izgled feminiziran, sa
sve štiklama, šminkom i napudranim perikama. Kostimi Sandy Powell
to dodatno ističu.
Osim
na kostima, u predstojećoj sezoni nagrada se na The Favourite
mora ozbiljno računati i kada su u pitanju scenografija koju
potpisuje Fiona Crombie i fotografija Robbieja Ryana poznatog po radu
na American Honey. Dizajnerski je film impozantan, kontrasti
između enterijere i eksterijera su istaknuti, a osvetljenje pomoću
sveća koji ističe drvenariju u unutrašnjosti dvora citira u slično
doba smešteni Kubrickov film Barry Lyndon. Što se
fotografije tiče, obilata upotreba ekstremno širokougaonog
(“fish-eye”) objektiva itekako ima smisla: Lanthimos dosta često
odustaje od simetrije, kameru postavlja u kut ili sa strane
prostorije, a cilj je sve uhvatiti u jednom kadru. Dodatni smisao je
kontrast između veličine ljudi i tih građevina, čime je dodatno
naglašena dekadencija.
Lanthimos
je, čini se, ovog puta pogodio u centar napravivši vizuelno
atraktivan, lako pratljiv i pamtljiv film koji u sebi nosi puno
ironije i satiričku oštricu, ali i dubinski uvid u ljudsku psihu i
igre moći naročito blizu izvora iste. Može se čak reći da se The
Favourite, iako nije najbizarniji i najinovativniji u njegov
karijeri, ipak u filigranskom poigravanju sa tradicijom uzdiže na
nivo njegovog najboljeg ostvarenja.
No comments:
Post a Comment