kritika objavljena na DOP-u
Gotovo
je prirodno za glumca, dakle umetnika koji privlači pažnju na sebe
putem realizacije tuđe vizije, da ponekad poželi podeliti samo
svoju viziju nečega, pa se prihvati pisanja i režije. Transferi tog
tipa su česti, ali nisu uvek uspešni, ipak su druge stvari tu u
igri, a ne samo izdavanje ili slušanje naređenja, pa nema nikakvih
garancija da će dobar glumac postati dobar reditelj. U tom smislu je
rediteljski prvenac Paula Dana, ovogodišnji festivalski hit
Wildlife, primer prilično uspešnog i izuzetno zanimljivog
transfera, iako se ne može do kraja tvrditi da je reč o nekakvom
remek-delu filmske umetnosti, a razlog za kritičke hvalospeve je
moguće pronaći i u Danovoj reputaciji, ali i u pametnom
nadovezivanju na aktuelni društveni trenutak.
U
pitanju je ekranizacija romana Richarda Forda objavljenog
1990. godine i smeštenog u smiraj američkog sna, u Kennedyjevu eru
ranih 60-ih godina u gradić u Montani. Ton je autobiografski i prati
odrastanje momka Joea (Ed Oxenbould) koje koincidira sa
raspadom braka njegovih roditelja, sve kroz njegovu perspektivu.
Zloslutnost je prisutna od samog početka, sa scenom sivog dima koji
se podiže i prodire kroz čisto plavo nebo, da bi širenje kadra
otkrilo da je reč o šumskom požaru. Ubrzo zatim, Joe, novi dečko
u školi i u gradu, prisustvuje predavanju o merama sigurnosti u
slučaju požara, da bi mu školska drugarica i prva simpatija
Ruth-Ann (Zoe Margaret Colletti) rekla da to ionako nema veze
jer da će, kada požar stigne do grada, ionako biti već kasno, “kao
u slučaju atomskog napada”. Kod katastrofa je, dakle, princip
isti, bile one prirodne, ratne ili sasvim interne i porodične.
Glavni
likovi u ovoj priči su, međutim, Joeovi roditelji, otac Jerry i
majka Jeanette, koje igraju izuzetni glumci Jake Gyllenhaal i
Carey Mulligan. Situacija se s početka čini savršeno
suburbanom, Jerry radi u lokalnom golf-klubu, tera sina da igra
američki fudbal u školskom timu i uči ga radnoj etici, a Jeanette
je požrtvovana majka i domaćica. Doduše, signali za uzbunu su već
tu: oni su se u svom životu već dosta seljakali, uvek na Jerryjevu
inicijativu.
Problemi
nastaju kada Jerry dobije otkaz na svom poslu zbog preterane
srdačnosti, padne u depresiju i oda se alkoholu, a suviše je
ponosan da bi se na posao vratio čak i kad mu gazda kluba prizna da
je napravio grešku otpustivši ga. Jasno, Jerry nije lenjština, pa
čak ni klasičan depresivac, već čovek kojeg nešto muči i čije
lađe stalno tonu. Zato će, na užasavanje svoje žene i tihu jezu
svog sina, prihvatiti rizični i slabo plaćeni posao na gašenju
šumskog požara.
Briga
o familiji je na Jeanette koja, otkrivamo, nije samo domaćica, niti
je uvek bila domaćica i nalaženje posla instruktorke plivanja na
lokalnom bazenu je samo prvi korak ka samostalnosti i razdvajanju od
autodestruktivnog muža. Poznanstvo sa Warrenom Millerom (Bill
Camp), lokalnim uspešnim biznismenom i ratnim veteranom primetno
starijim od nje, te posledična veza u koju se upušta s njim, drugi
je logičan korak. Ono što je tu sporno je kako ona održava vezu s
njim, uvlačeći u to Joea kojem bi Miller, po njenom mišljenju, bio
bolja očinska figura njenom sinu nego što je to Jerry…
Film
nadalje počinje da se bavi pre svega njenim likom, dok mi gubimo
svaku iluziju da je Joe išta više o nemog posmatrača radnje, i tu
počinju nedorečenosti i oscilacije pre svega u scenariju koji je
Dano napisao sa svojom partnerkom, takođe glumicom Zoe Kazan.
U suštini, likovi svi do jednog postaju magloviti i nije nam baš
najjasnije šta da mislimo o njima i njihovim postupcima, što
otežava posao glumcima koji briljantno rešavaju konkretne zadatke,
replike i neme kadrove, ali čak ni oni ne uspevaju da uhvate
konstantu u svojim likovima. Možda je tu reč o suviše doslovnoj
adaptaciji romana i gubljenju u transferu iz jednog medija u drugi.
Na
režijskom planu su oscilacije takođe prisutne, jer će nas Dano
nekim svojim rešenjem oduševiti (recimo ponekim citatnim kadrom ili
sporom “vožnjom” u pratnji zloslutnog gudačkog “soundtracka”),
a ponegde će se učiniti kao da ni on nije baš zna šta bi, pa
mulja. Ključ neke vrste se otvara kroz izbor glumca za ulogu Joea
jer je Oxenbould fizički prilično sličan Danu, dok je vibracija
koju odašilje jednako uvrnuta, nesnađena i potencijalno preteća
kao što su to likovi koje Dano po pravilu igra u filmovima drugih
reditelja. Opet, projekcije u kakvog bi čoveka Joe mogao odrasti
izuzetno su špekulativne i stoga nezahvalne.
Ford
u svom romanu i Dano u filmu se bave nizom tema koje su standard i u
literaturi i na filmu, pa tako imamo potonuće američkog sna usled
socijalnih pritisaka, cenu ženske emancipacije i po pitanju familije
i po pitanju vlastite psihe (nota sebičnosti koja je prisutna u liku
Jeanette otvara mogućnosti za izuzetno konzervativna tumačenja
filma), pa čak i natruhe ratnih trauma, prošlih i budućih (film je
zgodno smešten u period između Koreje i Vijetnama, a, iako se to ne
spominje eksplicitno, Jerry sasvim moguće ima PTSP, pa je to uzrok
njegovog autodestruktivnog ponašanja, dok je Miller “sve što mu
treba u životu naučio u vojsci”). Nije odsustvo novog problem sam
po sebi, koliko je to meandriranje i odsustvo konzistentnog tona, pa
se, iako je film atmosferičan, čini da sa pričom ne ide nikamo.
Ipak, reč je o izuzetno ambicioznom i interesantnom debiju koji
nagoveštava da Dano može imati budućnost kao reditelj.
No comments:
Post a Comment