kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Svemirska utrka između Sjedinjenih Američkih Država i Sovjetskog
Saveza bilo je jedno od bojnih polja na kojima se vodio Hladni rat,
ali je ovo natjecanje u znanosti i visokim tehnologijama imalo i
jednu civilizacijsku i univerzalno humanističku ravan, za razliku od
recimo utrke u (nuklearnom) naoružavanju i napretka tehnologije
namjenjene svakodnevnoj upotrebi. Iako zdrav razum nalaže da su
pobjednici u toj utrci ipak bili Sovjeti (Sputnik kao prvi satelit,
Gagarin kao prvi čovjek u svemiru, a i dan-danas je jedino mjesto na
kojem se van Zemlje boravi ruska svemirska stanica Mir), Amerikanci
su svoju pobjedu proglasili spuštanjem ljudske posade na Mjesec 20.
7. 1969. godine i činjnicom da su Neil Armstrong i Edwin “Buzz”
Aldrin bili prvi ljudi koji su hodali površinom Zemljinog satelita,
te uspješnim spuštanjem još pet američkih posada početkom 70-ih
godina prošlog stoljeća.
Kako je to obično slučaj, istina je jedno, a narativ sasvim drugo.
Tu, naravno, ne mislim na šarlatanske pokušaje diskreditacije
Apollo programa (od kojih je ona sa Kubrickom
kao redateljem lažiranog slijetanja na Mjesec još i
najsimpatičnija), već na činjenicu da je istraživanje nakon tih
slijetanja usporilo u svom tempu. U iščekivanju možebitnog
spuštanja ljudske posade na Mars ili uspjeha SETI programa, možemo
samo sa sjetom konstatirati da je ta metaforička posljednja granica
kojom se svemir naziva još uvijek uglavnom nepromijenjena i
nepomjerena. Pobjednički narativ je, dakle, postavljen i usvojen (s
razlogom, dakako, ipak je riječ o povijesnom, civilizacijskom
uspjehu), ali se sa filmskog stanovišta nameće pitanje kako mu
pristupiti, odnosno na koji način nanovo ispričati toliko puta
ispričanu priču sa poznatim krajem. Redatelj Damien Chezelle i
scenarist Josh Singer su sa filmom Prvi čovjek na tom polju
polučili izvanredan uspjeh fokusirajući se na jedan, do sada ne
toliko obrađen aspekt, onaj osobni Armstrongov, a pritom ne
zaboravljajući ni na druga dva: nacionalni, to jest geopolitički,
kao i najširi, znanstveni, filozofski i civilizacijski.
Riječ je, dakle, o prije svega intimističkom filmu koji pokušava
dočarati kakve je sve žrtve Neil Armstrong podnio ne bi li, više
igrom okolnosti nego li vlastitim inzistiranjem, postao prvi čovjek
na Mjesecu, te kako se osjećao u toku svojih dvadesetak minuta
boravka na Mjesečevoj površini. U Prvom čovjeku nije se
našlo mjesta za osobni i patriotski trijumfalizam koji je obilježio
film The Right Stuff Phillipa Kaufmana ili, u nešto
drugačijem obliku, Apollo 13 Rona Howarda, kao ni za
ispitivanje društveno-političkog aspekta američkog svemirskog
programa kao u recentnom naslovu Hidden Figures Theodora
Melfija. U sceni šetnje po Mjesecu zabijanje zastave ne zauzima
centralno mjesto, a poznate riječi o malom koraku za čovjeka, a
velikom za čovječanstvo izgovorene su gotovo nehajno. To, naravno,
ne znači da se tih aspekata Singer i Chazelle nisu dotakli, makar
ovlaš, ali je dominantni ton filma ipak bitno drugačiji, mračniji,
gotovo fatalistički. U tome su se obojica, sasvim atipično, u
konačnici našli na svom terenu: scenarist Spotlighta i The
Post, Singer je adaptirao biografsku knjigu Jamesa R. Hansena
baziranu na intervjuima koje je potonji imao s ostarjelim i iz javnog
života povučenim Armstrongom, uglavnom se držeći napisanog (uz
poneku autorsku slobodu radi dramskog efekta), pritom pažljivo
birajući kut iz kojeg će pripovjedati, a Chazelle koji po prvi puta
radi po tuđem scenariju uspjeva istovremeno tehnicirati i ostvariti
visceralan ugođaj, što mu je u značajno manjoj mjeri polazilo za
rukom u Whiplashu i La La Landu.
Tehničku ispoliranost i visceralni ugođaj imamo priliku vidjeti već
u prvoj sceni u kojoj upoznajemo Armstronga kao probnog pilota na
letjelici X-15 u trenutku iznimnog stresa prilikom pokušaja ulaska u
atmosferu. Kamera Linusa Sandgrena je nestabilna, drmusava, najčešće
iz prvog lica i uperena u pravcu instrumenata, ali je ono što vidimo
kada kamera napusti kokpit u jednakoj mjeri zadivljujuće koliko je i
zastrašujuće. U toj sceni se upoznajemo i s dvije osobine koje su
za Armstronga značajne – sposobnošću da pod pritiskom ostane
hladne glave i donese pravu odluku, kao i hrabrošću da ide tamo
kamo nitko prije njega nije išao. Nakon scene spuštanja na Zemlju i
susreta sa tamo stacioniranom posadom, Armstronga ćemo upoznati i
kod kuće, kao oca umiruće djevojčice Karen, dakle čovjeka koji
nosi značajan emocionalan teret u sebi, potiskuje ga i pokušava se
izliječiti angažmanom na poslu, dakle van doma gdje je skoro sve
prepušteno njegovoj ženi Janet u vrlo dobroj interpretaciji Claire
Foy. Na ovom mjestu valja reći da Armstronga igra Ryan Gosling,
zvijezda Chazelleovog La La Landa, versatilni glumac i
trenutno najveći majstor podglumljivanja radi postizanja
emocionalnog efekta. On se pokazao kao pravi izbor, njegova uloga je
sjajno i precizno dozirana i spada među najbolje u dosadašnjoj
karijeri, ponajviše na tragu njegova ranog filma The Believer,
bez forsirane bezizražajnosti koju su mu redatleji ponekad nametali.
Takav emocionalno zakopčani Neil Armstrong ipak osjeća puno toga i
na nj najveći efekat ima smrt koja kao da plete mrežu oko njega.
Karenina je samo prva u nizu, nakon koje osjeća potrebu za novim
početkom, odnosno prelaskom u NASA-u i radom na projektima Gemini i
kasnije Apollo. Druga je stradanje njegovog kolege Elliotta (Patrick
Fugit) sa kojim se instantno povezao po civilnoj liniji odmah na
razgovoru za posao (njih dvojica su bili inženjeri, rijetka civilna
lica u NASA-i kojom su dominirala lica sa vojnom pozadinom) na
pilotskoj misiji nakon koje shvata koliki rizik sa sobom nosi
svemirski program. Treća je pogibija trojice astronauta prilikom
požara u kabini rakete prilikom zemaljskog testiranja misije Apollo
1, među kojima je bio i njegov prijatelj i prvi susjed Ed (Jason
Clarke), kao i kolege Gus Grissom (Shea Whigham) i Roger Chaffee
(Cory Michael Smith), pogibija koja bez uvijanja oslikava koliko je
su uspjeh i neuspjeh, život i smrt kategorije koje određuje slučaj.
Armstrongov lakonski stoicizam s kojim reagira na sve, od
profesionalnih izazova do osobnih trauma dijelom je empirijski
opravdan (saznajemo da je bio u ratu), a dijelom je društvena norma
koja se podrazumjevala za onovremene muškarce, posebno one koji
pomiču granice poznatog svijeta. Njega ne vodi nužno luđačka
hrabrost kakvu očekujemo od portreta astronauta u popularnoj
kulturi, on je zapravo više štreberski tip, hladnokrvni inženjer
koji ne stremi slavi, već obavlja svoj posao, svoju misiju i svoje
poslanje koje ga šalje tamo gdje nitko nije bio prije njega, kroz
oluju izazova, bolne neuspjehe (koji su, znanost nalaže, neophodni
da bi se konačni uspjeh ostvario) i internalizirane emocionalne
turbulencije. U tom smislu značajan je lik Janet koja nije svedena
na šablonu žene astronauta, iako kroz veći dio filma smiruje
njihove živahne sinove, zabrinuto sluša žive prijenose
komunikacije između svog muža i komandnog centra ili hoda po
NASA-inim hodnicima, već je postavljena sasvim blizu centra oluje
koja se odvija u Neilovoj glavi i duši, istovremeno natjerana da
igra pasivnu, nasmješenu ulogu sve-američke domaćice i idealne
žene idealnog heroja. U tom smislu je njena velika pobjeda natjerati
nekomunikativnog Neila da sinovima objasni kako postoji šansa da se
sa misije neće vratiti.
Veliki dio emocionalnog dojma koji Prvi čovjek ostavlja
otpada na način na koji je sve to snimljeno. Linus Sandgren se
uglavnom drži kamere iz ruke, koja je, doduše, odveć drmusava čak
i kad za to nema potrebe. Prvih nekoliko puta je efektno scene stresa
kod kuće snimati na isti način kao da se radi o rizičnim letačkim
misijama, jer ostavljaju sličan dojam tjeskobe, klaustrofobije i
emocionalne zaključanosti, ali jednom kad shvatimo poantu,
inzistiranje na tome gubi smisao. Indikativna su poigravanja s
formatima, od zrnastih snimki na 16 mm traci, preko toplog dojma i
vjernosti periodu 60-ih godina koji se portretira na snimkama na
filmu od 35 mm, pa sve do punog sjaja raskošnih 70 mm snimki
prilagođenig IMAX formatu u finalu filma, tokom šetnje po Mjesecu.
Također, efektan je i kontrast između različitih osvjetljenja, od
mekog do dramatičnog, pomoću kojih Sandgren i Chazelle vješto
sugeriraju emocionalna stanja likova. U kombinaciji s elektronskom
muzikom neoklasičnog štiha koju je napisao Justin Hurwitz, muzikom
koja često počinje s pulsiranjem, a završava s orkestracijom i
glatkom montažom Toma Crossa (sva trojica su Chezelleovi provjereni
suradnici), Prvi čovjek je film visokog dometa koji važnoj
temi prilazi na uvjerljivo prizemljen način.
Film, naravno, ima i svojih nedostataka. Trajanje od 150 minuta i
povremena repetitivnost u scenama iz kućnog i predgradskog života
se osjete, ali to nije nužno loša stvar i ima svoju dramaturšku
funkciju da pokaže kako je put američkog svemirskog programa od
ideje do Mjeseca bio dug i zahtjevan. Političke prepreke i prijem
svemirskog programa od strane javnosti tek su ovlaš dotaknute teme
koje, iako daju nešto dodatne dubine pozadini slike, nemaju
dramaturškog upliva na razvoj događaja. U tom smislu, odluka da se
film završi Kennedyjevim govorom je ispravna, jer o Apollo projektu
govori i s nacionalnog i s civilizacijskog nivoa. Međutim, slobode
koje Singer uzima u adaptaciji materijala pomalo razbijaju predstavu
koju sam Singer gradi o Armstrongovom karakteru, poput njegove
navodno zanesenjačke opčinjenosti Mjesecom, vidljivu kroz
inzistiranje na jednom predratnom šlageru, ili sentimentalne
manipulacije s kćerinom narukvicom na Mjesecu koja doduše zatvara
krug Armstrongovog emocionalnog progresa. Kao problem se, u inače
vrlo svedenom i preciznom scenariju, može pokazati i manjak razvoja
likova Neilovih kolega-astronauta, uključujući i poginule. Iznimke
su jedino Deke Slayton (Kyle Chandler) koji je kao komandant programa
praktički sveprisutan, kao i Buzz Aldrin (Corey Stall) koji pokazuje
nešto svoje osobnosti, i to ne baš ugodne, potpuno suprotne
Armstrongovoj skromnosti i povučenosti, što filmu povremeno daje
relaksirajuću, komičnu notu. Drugi primjetan problem su i pojedine
scene koje ne vode praktički nikuda, a režirane su kao potencijalno
jako bitne. Međutim, ako ne uzimamo baš sve pod povećalo, možemo
zaključiti da je First Man izuzetno uspio film, ujedno i
starog i novog kova koji se može smatrati ranim favoritom u
predstojećoj oscarovskoj utrci.
No comments:
Post a Comment