kritika originalno objavljena na DOP-u
Peter
Strickland voli kultne filmove, pametno emulira kultne filmove i,
verovali ili ne, tako stvara nove, originalne kultne filmove. Nije tu
stvar budžeta (Stricklandovi filmovi ne važe za skupe), niti
stvaranja “hype” atmosfere, niti dodvoravanja kritici,
Stricklandovi filmovi su jednostavno zaokruženi, pod kontrolom,
sjajno dizajnirani, pametni, pratljivi i pamtljivi. Sve navedeno faži
i za njegovu najnoviju ekstravagancu pod naslovom In Fabric,
upravo uhvaćenom u ponoćnom terminu Viennala.
Reč
je zapravo o diptihu o jednoj predivnoj crvenoj haljini koja dolazi
sa svojim bagažom, odnosno sa kletvom. Prvi, primetno duži i nešto
jači deo prati bankarsku službenicu Sheilu (Marianne
Jean-Baptiste) koju život ni pre susreta sa narečenom haljinom
ne mazi. Ona je na poslu pod stalnom paskom svojih šefora (cameo
uloge komičara Juliana Barratta i Stevea Orama), a kod
kuće muku muči sa sinom Vinceom (Jaygann Ayeh) koji živi
prolongiranim tinejdžerskim životom i njegovom još i bezobraznijom
devojkom Gwen (Gwendoline Christie) koju je u majčinu kuću
uselio. Sheila je takođe razvedena od Vinceovog oca i želi da se
vrati na “scenu” u smislu izlazaka, zbog čega ostavlja oglase u
novinama.
Zavođenje
muškaraca je i razlog kupovine haljine, premda je mesto malo do
umereno čudno. Atmosfera u prodavnici smeštenoj u
retro-stiliziranoj robnoj kući čudna je i sektaška, a od
prodavačice Miss Luckmoore (rediteljeva stalna glumica Fatma
Mohamed) i njenog rumunskog akcenta se ledi krv u žilama. Oko
haljine počinju da se dešavaju još čudnije stvari sa čime, čini
se, njeni tvorci itekako imaju veze. Osip na koži je samo početak,
haljina je očito sposobna i da se kreće i da pokvari veš mašinu,
ali i da ubije čoveka, a pritom je, gle čuda, neuništiva…
Drugi
deo radnje prati par iz radničke klase, Babs (Hayley Squires)
i majstora za veš mašine Rega (Leo Bill) koji dođe u posed
dotične haljine, sa sličnim ishodom. Poveznica je opet u neku ruku
robna kuća, kao i kompanijski dvojac šefova, ali to ne znači da se
tragedija iz prvog dela ovde ponavlja kao farsa jer su oba dela
zapravo jednako uvrnuta, suluda, stilizirana, sa prilično jasnom,
ali ne na nos nabijenom metaforom o toksičnosti konzumerizma.
Naravno, u svemu tome ne treba tražiti previše logike, jer je reč
o filmu koji cilja prvenstveno na senzorni aparat i ugođaj…
Ključni
termin je tu “giallo”, žanrovska odrednica koja podrazumeva
italijanske fantastične horor-trilere iz 60-ih i 70-ih godina
prošlog stoleća, a čega se Strickland već direktno i na
meta-nivou hvatao u svom možda i najuspelijem filmu Berberian
Sound Studio. U In Fabric je “giallo” logika (odnosno
odsustvo logike kao takve) jasna stvar, što se pokazuje u dozirano
naivnoj glumi i posebnoj pažnji posvećenoj dizajnu zvuka, međutim
stilizacija je potpuno drugačija i britanskija. Vreme radnje su
najkasnije pred-internetske 90-te, a scenografija i rasuta rekvizita
po filmu asociraju i na ranije dekade, od prelaza između 70-ih i
80-ih (nekako asocira na doba neoliberalne revolucije u ekonomiji i
“thatcherizam” sa svim silnim merama štednje), pa do ranijih
dekada (recimo sama robna kuća kao koncept asocira na period odmah
iza Drugog svetskog rata).
Opet,
dok je zaplet sasvim jasna asocijacija i filmska referenca na
Halloween III: Season of the Witch, sve oko njega, uključujući
i uvrnuti casting, pak, asocira na britansku televizijsku produkciju
u ključu nekakve sulude situacione komedije, kao i na “midnight
flick” scenu, horore iz Hammer produkcije, ali i filmove Bena
Wheatlyja (Sightseers, A Field in England,
High-Rise), jednog od najplodnijih i najrelevantnijih
britanskih žanrovskih autora danas. U svom tom moru referenci i
uticaja, Strickland, pak, ne gubi svoj identitet i prepoznatljivost,
svoj humor (neretko prilično crn, a još češće jednostavno
uvrnut) i svoja ingeniozna stilska rešenja. On kao autor nikada nije
bio kalkulant, čak ni sa filmom sa kojim je zabeležio najveće
festivalske uspehe, The Duke of Burgundy.
Lagana
nevolja sa In Fabric je to što ima mnogo toga sa čime
žonglira istovremeno, pa se u konačnici čini pomalo rastrzanim.
Nije to ništa strašno, posebno kad jednom bez rezerve prihvatimo
uvrnutost (što nije teško, naročito imajući u vidu špicu) filma.
Opet, ovo je jedan od filmova koji zahteva ne samo malo vere, već i
angažman od gledaoca, što će ga verovatno držati podalje od
redovnih kino repertoara, osuđenog na festivale i ponoćne termine.
Zapravo, šteta je to jer je od filmova sa repertoara i bolji i
zabavniji.
No comments:
Post a Comment