kritika originalno objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Olivier Assayas
uloge:
Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi,
Christa Théret
Olivier
Assayas je autor izuzetno širokog spektra tema koji se oprobao u
vrlo različitim žanrovima, ali mu, čini se, najbolje stoje lagane
drame sa romantičnim i komičnim momentima, ali i sa dozom
promišljanja egzistencijalnog. Kada u svemu tome pogodi i aktuelni
trenutak, reč je o prilično vrednim filmskim delima, što je slučaj
i sa Non-Fiction, naslovom koji je premijeru imao ove godine u
Veneciji da bi se podao na ekstenzivnu festivalsku turneju i možda u
lov na nagrade. Više od svega, reč je o prijemčivom i zabavnom
filmu.
Milje
u koji je smešten je, hajdemo reći, intelektualni, tu su pisci,
izdavači, jedna glumica i jedna asistentkinja političaru
levičarskog usmerenja iz etablirane partije, a zaplet filma je
centriran oko njihovih međusobnih odnosa, ljubavnih trouglova,
različitih uglova gledanja na stvari i trenutnih životnih pozicija.
U centru je par koji čine izdavač Alain (Canet) i njegova
žena glumica Selena (Binoche) i njih oboje muče vremena koja
se menjaju: u njegov svet sve više prodiru digitalne tehnologije i
pitanje nije da li se modernizirati, nego kako i koliko da se očuva
ono integriteta što je ostalo, a ona je zapela u jednoj ulozi u
televizijskom policijskom proceduralu i svesna je da je posle toga ne
čeka mnogo toga jer više nije mlada.
Oboje
imaju i ljubavnike, pa eto i nagoveštaja intrige. U njegovom
slučaju, to je Laure (Théret), primetno mlađa koleginica s
posla sa biznis-diplomom zadužena za nove, digitalizirane projekte,
pritom duboko uverena da su dani “slovima na papiru” odbrojani,
te stoga nestrpljiva da prigrli moderne trendove kao što su
blogerska i tviteraška književnost i multimedijalni pristup. U
njenom, pak, je to pisac Léonard (Macaigne) čije je knjige
Alain izdavao, ali se od njega i njegovog “auto-fiction” pristupa
(zamislite, recimo, ostarelog Marka Vidojkovića) umorio, pa
je odbio njegov poslednji rukopis. Léonard je, kakvog li čuda, u
braku sa Valérie (Hamzawi), prezaposlenom asistentkinjom
člana parlamenta iz redova socijalista, njegova je desna ruka i u
svetu ljudi koji naklapaju, između ostalog, i o politici, jedina
koja o toj temi zna nešto, ali po pravilu mudro ćuti.
Prosede
filma se svodi na njihove sastanke, bilo “jedan na jedan”,
ljubavne ili poslovne prirode, bilo posete u nekom većem društvu
koje, sa izmenama, po pravilu čine iste face iz istih krugova i na
kojima se pretresaju jedne te iste teme čiji je zajednički
imenitelj vreme koje se menja i svet u nastajanju koji posle
određenog vremena, ako ne pratimo pomno, više nećemo ni
prepoznavati. Promene u kulturi čitanja i ljudskoj koncentraciji,
nove tehnologije, ovisnost o komunikaciji, uticaj društvenih mreža,
meta-podaci i ciljano oglašavanje, te dalekosežne posledice svega
toga u smislu dostupnosti sadržaja, demokratičnosti društva,
apatije koja može uslediti, tema su Assayasovih likova i njega samog
na jednom nivou. Na drugom, unutrašnjem, oni žive živote kakve su
oduvek živeli, animalne, vođene impulsima i zapravo udaljene od
egzistencijalnih problema sa kojima se suočava već srednja klasa, a
o radnicima i prekarijatu o kojem, navodno, toliko brinu da i ne
govorimo, a na suštinu tih odnosa moderne tehnologije i komunikacije
zapravo minimalno utiču.
Svet
kojim se Assayas kreće nije nužno naš, svakidašnji i realni, i
Non-Fiction bi zapravo bio aktuelniji film da je izašao
kakvih desetak godina ranije (blogeri, društvene mreže,
optimizacija za pretragu i pisanje sadržaja prema tome su sada već
osnovni stubovi realnosti), već liči na salonsku verziju istog kao
u filmovima iz perioda francuskog Novog Talasa. Scenaristička
izvedba je, pak, na tragu Woodyja Allena, sa obiljem verbalnog
humora na za to ne tako očekivanim mestima. Humorni momenti su
pažljivo građeni u dijalozima, ali Assayasova tajna je da on to
radi bez trunke pompe, zato je i štos sa Hanekeovim The
White Ribbon jedan od retkih primera uspešne šale za višekratnu
upotrebu (“running joke”), jednom kada to postane, to jest.
Assayas
je čak i napisao, doduše u nešto izmenjenom obliku, i jedan
punokrvni “woodyallenovski” lik. Reč je dakako o Léonardu koji
kanalizira tu neku umetničko-intelektualnu anksiozu i samo-prezir u
kombinaciji sa generalnom nesposobnošću da se, za početak, suoči
sa svojim ograničenjima. Taj lik je, međutim, “obogaćen” još
i dozom depresije i narcisoidnosti, ali isto tako i nepatvorene
naivnosti. Takav kakav je, naravno, nema nijednu svežu ideju, pa
zato u nedogled reciklira stare, sada već i uvredljive predstave o
sebi kao o zavodniku, pa o žrtvi, pritom nekako na pola krijući
tragove i time zapravo kreirajući samo naoko blažu varijantu
“post-truth” narativa. Bez potrebe da se to posebno ističe,
Vincent Macaigne ga igra savršeno i pravo je otkriće ovog filma.
Ostatak
glumačke postave je takođe raspoložen. Juliette Binoche je već
sarađivala sa Assayasom i standardno je dobra, ponekad čak i iznad
svog uobičajenog nivoa, pa jednu po pravilu tipsku ulogu uspeva da
uzdigne više nego što je za to imala prostora u Clouds of Sils
Maria, recimo. Guillaume Canet uglavnom nije imao prilike da
glumi ovako minimalno, a da to ima ovoliko efekta. Hladni i pomalo
proračunati šarm Christe Théret ovde je iskorišten u potpunosti,
dok Nora Hamzawi, čija su izražajna sredstva često svedena na
mimiku umornog lica i pokrete osobe u večitom žrvnju “odraslog”
i “realnog” života, predstavlja kontrast ostatku likova koji
uglavnom samo divane, pa zato i povremene opaske u replikama njenog
lika zvuče mudrije i efektnije.
Assayasova
režija je ovde nešto drugačija nego u prethodna dva filma i ovde
odaje utisak lakoće. Nema, naime, potrebe za izgradnjom neke posebne
atmosfere, pa ni za nešto dužim kadrovima i konstantnim, povremeno
naglim, pokretima kamere. Većinu posla je obavio u scenariju, dok
kao reditelj prvenstveno vodi glumce i pazi na ritam pojedinih scena
i filma u celini koji kao da postaje opušteniji i razigraniji kako
ide prema kraju. Zato će možda zasmetati samo jedan detalj u jednoj
sceni, njen završetak sa direktnom poentom i hitro pretapanje i
prelazak na drugu scenu.
Ostaje
još samo da razrešimo kontroverzu sa naslovom, odnosno sa dva
engleska prevoda, direktnim (na kojem insistira IMDB) i slobodnim
koji se ustalio po festivalima. Nisu te dve stvari isključive jer,
kada bolje pogledamo, svi mi živimo dvostruke ili višestruke živote
u stvarnosti ili u fikciji, ili na rubu između ta dva, dok oko nas
neko ili nešto gradi narativ ili više njih, nad čime mi nemamo
nužno kontrolu. Poenta priče je da se čak i od ne nužno
zanimljivih likova koji rade ne nužno zanimljive stvari može
složiti zanimljiva i pametna priča, što je Assayasu i uspelo.
Možda zbog iskustva koje ima sa “auto-fictionom” u nekim svojim
filmovima, a možda i uprkos tome.
No comments:
Post a Comment