kritika objavljena na DOP-u
Bez
ikakve rezerve, tvrdim, Paolo Sorrentino je jedno od
najznačajnijih imena kinematografije, ne samo italijanske ili
evropske, već i u globalnim okvirima: njegovi filmovi se željno
iščekuju na festivalima, ali i u kino-distribuciji, luksuznog su
izgleda, maničnog tempa, neretko provejavaju i humorni tonovi, ali
su isto tako okrenuti društvu čije sve brojnije anomalije lucidno
primećuju, pa se mogu nazvati i satiričnima. Ove godine je rešio
da nas počasti 200-minutnim portretom kasne faze u političkoj
karijeri Silvija Berlusconija ispričanom iz dva ugla i u dva toma,
što ćemo, nadamo se videti u kino-distribuciji jer film festivalski
ciklus sa naznakama Oscar-kampanje odrađuje u premontiranoj,
spojenoj 150-minutnoj verziji u kojoj se ponešto, rekao bih čak i
dosta, gubi u prevodu.
Međutim,
sva tri početka filma su briljantna svoj način. Tu imamo “kartičnu”
ogradu od “based on a true story” koncepta u kojem Sorrentino
objašnjava da je sve fikcija i kada nije, da su likovi izmišljeni i
kada nisu verovatno se smejući u lice potencijalnim tužbama koje bi
zarad povređene sujete mogle poleteti. Imamo takođe i drugi
početak, nadrealni, u kojem ovčica ulazi u hodnik klimatizirane
vile i onako ovčije bleji u ekran na kojem se vrti kviz iz
Berlusconijeve produkcije. Klima se u momentima bliskim
horor-kratkišima i režiranim stilom bliskim TV reklamama kvari,
nezaustavljivo spuštajući temperaturu sve dok nesrećna životinja
ne kolapsira i ne ugine. Metafora? O, da, i više od toga…
Eto
nas sada i na trećem početku, onom pravom recimo, na jahti u
akvatoriju južnjačke regije Apulje gde lokalni muljator Sergio Mora
(izvrsni Riccardo Scamarcio) pokušava da “obradi”
lokalnog zvaničnika kako bi baš njegovu firmu izabrao na konkursu
za snabdevanje škola hranom. Zvaničnik se ne da, ali Sergio ima
svoje adute, odnosno svoju curu koju će bez problema podvesti i koja
će gazdu bez problema ubediti. Sergio i partnerica mu Tamara
(Euridice Aixen) mali su ljudi sa velikim snovima, ali čini
se da za ono vreme imaju baš ono što je potrebno, zato i svoju
operaciju pomeraju sasvim blizu centru moći, blizu Njega o kojem se
govori u trećem licu i čija je blizina sinonim za uspeh.
Oni
svoju operaciju sele prvo u Rim, a onda i na Sardiniju, u iznajmljenu
vilu u blizini njegove gde žurkama sa obiljem droge i devojaka
zgodnih tela i lakog morala pokušavaju da privuku njegovu pažnju,
dok im to konačno ne uspe. A on je niko drugi do Silvio (igra ga
Sorrentinov “kućni glumac” Toni Servillo iz La grande
bellezze i Il diva), trenutno u opoziciji, ali spreman na
političke i ine igre kako bi se vratio na vrh. Od ličnih
zadovoljstava, čini se da je već dobio sve i da ga impresioniraju
jedino količine mladih i praznoglavih cura koje bi mu se divile, što
nervira njegovu ženu Veronicu (Elena Sofia Ricci) koja je i
sama jedna od tih i takvih bivših fufica i sa kojom mu je brak u
nepopravljivoj krizi…
Valja
primetiti da se “gazda” ne pojavljuje u filmu blizu sat vremena,
ali jednom kada se pojavi, scenario i kamera neće ni u jednom
trenutku odlutati daleko od njega, bilo da se radi o njegovim
političkim muljačinama, perverznom smislu za zabavu ili melodrami
raspada braka sa ženom. Pritom Silvio u namerno “uvoštenoj”
interpretaciji Servilla verovatno nije u stanju sakriti svoj “prljav
veš” ni od svoje unučadi, a kamo li od političkih i poslovnih
rivala. I u tome dobivamo čak nekakvu začudno-humaniziranu verziju
istog (posebno u kasnijoj pasaži sa zemljotresom koji je pogodio
L’Aquilu, neku staru ludu u koju se nekadašnji beskrupulozni
trgovac nekretninama, slavom i maglom pretvorio, premda je Berlusconi
gotovo sam pokrenuo talas populizma ne samo u Italiji nego i globalno
verovatno nikad ne podcenjujući ljudsku glupost.
Čak
i kada zanemarimo moralni aspekt takvog portreta (koji bi bio sasvim
u redu da je nastao u vreme “bunga-bunga” zabava i
Berlusconijevih ispada u spoljnopolitičkim situacijama) koji
naprosto ne korespondira sa današnjim vremenom i današnjim
saznanjem o fenomenu populizma i prostakluka koji je upravo
Berlusconi pokrenuo, otvaraju se problemi čisto filmske prirode.
Naime, dinamika i tempo opadaju u drugoj polovini, a potencijalno
interesantni Sergio u principu nestaje iz priče sa celom svojom
klikom, da bi se vratio na blic i izneo poentu kako on i njegovi ipak
nisu dorasli Silviju i njegovima. Možda je to namerno tako urađeno,
da posle kratkog i užitkom obojenog “dizanja” dolazi do bolnog i
otupljujućeg “spuštanja” jer takva je prosto mehanika
drogiranja, ali i polu-kriminalnih karijera, pa i moći koja povezuje
i jedno i drugo.
U
svakom slučaju, paralela koja se povlači sa Scorseseovim The
Wolf of Wall Street bila bi jasnija i direktnija da je film ostao
fokusiran na Sergiov ugao koji bi bio i inovativan u smislu pričanja
u principu poznate priče o Berlusconiju, ali to ne znači da je film
ovako slab i da nema svojih momenata. Sorrentinova režija je
raskošna i film se prosto “topi u ustima” tokom masovnih “party”
scena obojenih hedonizmom, a ne manjka ni duhovitih intervencija, čak
ni u sporijem drugom delu. Film je i tada gledljiv i pratljiv,
ponajviše zahvaljujući Servillovoj interpretaciji, ali ostaje nam
da se pitamo kakav bi film bio u integralnoj verziji i šta je iz nje
i kako odstranjeno za ovu festivalsku. Dilema koja se nameće je: je
li se toliko toga izgubilo u prevodu da menja suštinu filma ili je i
od ovoga što pred sobom imamo ostalo previše. Loro svakako
nije najbolji Sorrentinov film, ali ostaje nam da vidimo razmere
toga.
No comments:
Post a Comment