2017.
scenario
i režija: Bertrand Mandico
uloge:
Pauline Lorillard, Vimala Pons, Diane Rouxel, Anaël Snoek, Mathilde
Warnier, Sam Louwyck, Elina Lövensohn, Nathalie Richard
The
Wild Boys je frustrirajući film. Ne zato što je loš, jer kod
od početka do kraja lošeg filma znamo na čemu smo, pa tu nema
mnogo toga što nas može frustrirati. Ne, The Wild Boys je
frustrirajući jer nije onoliko dobar koliko njegov nadobudni autor
misli da je, a nije ni toliko važan, ma koliko bio grandiozno
intoniran kao raskošna fantazija o politici spolnosti i rodnosti. Na
stranu sva njegova artificijelnost i mnoštvo citata (ili izmenjenih
elemenata dignutih iz drugih filmova ekstremno artističke
orijentacije), kao i poigravanje sa crno-belom i kolor-fotografijom
na filmskoj traci od 35mm, što su legitimni stilski izbori koji se
gledaocu i kritičaru mogu svideti ili ne, osnovni utisak je da je u
pitanju film čudan čudnosti radi.
Petorica
dečaka (koji funkcioniraju kao grupni karakter i koje sve do jednog
igraju mlade glumice – prvih pet gorepotpisanih) iz “dobrih
familija”, adolescentske dobi i puni hormona, počine grozan zločin
– grupno silovanje svoje učiteljice (Richard) koja je njihovu
divlju energiju pokušavala kanalizirati kroz teatar. “Olakšavajuća
okolnost” je demon kojeg oni zovu Trevor koji ih je na zločin
navodno naterao, velike količine alkohola, kao i vrlo ne-učiteljski
nastup njihove učiteljice. Vreme i mesto radnje je zrelo do pozno
kolonijalno doba – početak XX stoleća na otoku Reunion na istoku
Afrike, pa nije teško zamisliti izgovore u stilu “sama je
tražila”.
Bilo
kako bilo, oni umesto u popravnim domovima ili crkvenim internatima
bivaju upućeni na “terapiju” kod nizozemskog Kapetana (Louwyck,
viđan u brojnim evropskim festivalskim i žanrovskim filmovima
poslednje dekade), odnosno na ono tipično formativno putovanje koje
će od divljih dečaka izgraditi solidne muškarce. Kapetan koji ih
hrani dlakavim voćem (nekakav grozni hibrid breskve, ličija i nečeg
morskog na šta ne biste voleli ni stati), drži na uzdama (bukvalno,
tako da postaju deo brodskog mehanizma), pokazuje im jedro sa kosom
njihovih prethodnika i svoje tetovirano spolovilo koje je “prošlo
svašta”, međutim, s njima ima druge i drugačije planove. Oni
uključuju ostrvo izobilja gde se kokosovo mleko guta poput sperme i
Dr Séverin(e) – igra ju Elina Löwensohn koju smo gledali u
kultnim art-hororima Nadja, Immortality i The
Forbidden Room i pretvaranje dečaka u curice.
Penisi
(očito prostetički) otpadaju, grudi bubre, promena uzrokuje
neprilagođenost i pobunu. Ali odatle ide samo na još čudnije i
nelogičnije, ma koliko to besmisleno zvučalo u kontekstu filma čiji
sam siže upravo izložio. Problemi logičke prirode (motivacija koja
“beži” od scene do scene i oštri obrati koji više nikoga ne
mogu iznenaditi – jer film počinje sa silovanjem) očito su
posledica manjka vremena utrošenog na pisanje nauštrb onog
posvećenog dizajnu. Ostaje nam jedino da ili potpuno prihvatimo
autorov fantazijski svet ili da se iz filma isključimo jer sve
između toga donosi frustraciju i izuzetno podeljene dojmove u kojem
tehničko umeće odnosi prevlast nad kreativnim, a zamišljena
neo-feministička alegorija postaje trapavi, teškorukaški manifest
koji se, s obzirom da dolazi od muškarca, može protumačiti i kao
sprdnja.
Ono
što je tu izvrsno je umeće iluzije i skretanja pozornosti u vrlo
fino podešenoj glumi mladih glumica. Dok se Anaël Snoek može
izvući na androginu pojavu na tragu Tilde Swinton, a Vimala Pons na
podužu listu uloga u prošlosti, ostale tri do sada još nisu
skrenule pažnju na sebe. U toku gledanja filma mi smo tek delimično
svesni, ako i toliko (ako smo pozorno čitali imena na špici,
recimo) da devojčice igraju dečake. Njihovi glasovi su uverljivo
momački, sa sinhronizacijom ili bez nje (što je verovatnije), a
njihova prefinjena androginost (ili feminiziranost, kako god) sasvim
na tragu klišea onovremenih aristokratskih dečaka čija tela nije
oblikovao težački rad, sport ili vojnički trening.
Opet,
ovaj festival bizarnosti ima korene koje nije toliko teško
trasirati. Tu se jasno očitavaju stari fantastični filmovi i
prastara erotika uz par motiva seksualnosti i agresije koji su
obrađeni u literaturi i na filmu. Dve reference tu ipak istupaju, od
kojih je ona na poljsko-francuskog sineastu sklonog erotici Waleriana
Borowczyka direktnije akcentirana, a i u ranijem opusu se Mandico na
njega dosta oslanjao. Ona druga, usmerena prema kanadskom autoru Guyu
Maddinu više liči na alat za “pakovanje” dugometražnog
prvenca.
Bertrand
Mandico dolazi iz sveta kratkih filmova, gde je bivao nagrađivan i
generalno ostavio trag. Kako to obično biva sa transferom na dugi
metar, konačni proizvod ma koliko bio stilski ujednačen, nije
dovoljno detaljno promišljen i razrađen na nivou pisanja, a ni
režije koja varira od scene do scene, bez osećaja za ritam i tempo
velike slike. Manji problem tu je trajanje od blizu dva sata, koliko
ambicija da se u tom ipak ograničenom vremenu pokrene preveliki broj
tema i izloži previše ideja, a ni činjenica da je The Wild Boys
zamotan u foliju šoka, ekscesa i provokacije ne čini stvar
uglađenijom.
No comments:
Post a Comment