kritika originalno objavljena na DOP-u
Je
li moguće snimiti ceo film, i to napeti triler, ograničen na
prostor centra za hitne slučajeve i telefonske razgovore? Uostalom,
nije li posao policajca, detektiva, novinara-njuškala ili čak i
gangstera nekako glamurozniji i napetiji, pa stoga i filmičniji, od
javljanja na telefone i preusmeravanja poziva? The Guilty, ili
u originalu Den skyldige, dugometražni prvenac Šveđanina sa
danskom adresom Gustava Möllera, je u tom smislu hrabar
iskorak i uspeli eksperiment: kamera dosledno ne napušta sobu i po
pravilu je fokusirana na našeg protagonistu, dispečara Asgera u
maestralnom tumačenju Jakoba Cedergrena, polako odmotavajući
klupko misterije oko jedne uzbune sa otmicom, ali nam otkrivajući i
njegovu pozadinu.
Ideja
možda nije posve originalna. Ako Phone Booth (2002, režija
Joel Schumacher) nije dovoljno direktna asocijacija, The
Call (2013) Brada Andersona sa Halle Berry u
glavnoj ulozi dispečarke koja pokušava sa svoje pozicije razrešiti
slučaj otmice će svakako upaliti lampicu. The Guilty je u
tom smislu radikalniji i dosledniji u svom minimalizmu, nema druge
paralelne radnje, pa ni otetoj ženi, ni njenom otmičaru nećemo
videti lica, samo ćemo čuti glasove. Možda je u smislu izvedbe
najbolja asocijacija Locke (2013) Stevena Knighta u
kojem je Tom Hardy za volanom i sa “hands free” sistemom
za telefoniranje održao glumački “masterclass”, samo prebačen
iz konteksta intimne drame u skoro pa čisto žanrovski.
Osnovna
razlika između Hardyjevog Ivana Lockea i Cedergrenovog Asgera je što
je prvi svakako dobar čovek (i trudi se u tom smislu), a drugi
verovatno nije. Locke je specijalista za beton i čvrst kao beton,
Asger je u svom poslu loš (sklon predrasudama i brzom donošenju
zaključaka, ne uvek prijatan u komunikaciji sa strankama, kao ni sa
kolegama) i obavlja ga po kazni, kao policajac pod suspenzijom zato
što je na svom primarnom poslu prilično zabrljao. U svakom slučaju,
mi ga pratimo poslednje večeri pred sutrašnje saslušanje za koje
je već instruirao partnera kako da ga zaštiti.
Poziv
koji će promeniti sve dolazi od Iben (glas Jessice Dinnage)
koja je oteta, na šta će se uključiti njegov još uvek
funkcionalni policijski instinkt, pa će on učiniti sve u nameri da
joj pomogne, od alarmiranje lokalne policije na otoku severno od
Copenhagena, preko ispitivanja njene kćeri koja je otmici svedočila
do istraživanja njenog muža Michaela (glas Johana Olsena),
čoveka koji je inače već robijao zbog napada, kao počinitelja.
Otmica je uvek pitanje života i smrti, a kada su ugrožena deca, kao
što je ovde slučaj, impuls je još i jači. Međutim, kako to
obično biva u filmovima, stvari se ne odvijaju baš tako
pravolinijski po zacrtanoj putanji i zadanim procedurama, pa će naš
(anti-)junak morati još više da se potrdi i da razmisli ne bi li
sklopio sve kockice.
Zatvorenost
fizičkog prostora u kome se Asger nalazi u velikoj meri je analogna
sa osećajem klaustrofobije koji ga prati na unutarnjem planu. Tu
teskobu Jakob Cedergren (Submarino) glumi savršeno u ulozi
koja je, nasuprot tome što se od njega očekuje da pre svega govori,
zapravo više fizička, i to na nivou facijalne ekspresije i pokreta.
U tome ga sjajno prati Jessica Dinnage koja svoj glas kao jedino
sredstvo koje ima na raspolaganju sjajno upotrebljava radi
maksimalnog emocionalnog dojma.
Sa
tehničke strane je The Guilty takođe impresivan film.
Fotografija Jaspera Spanninga nije nijednog trenutka dosadna
uprkos prostornim ograničenjima, kamera je veoma fluidna, dugi,
neprekinuti kadrovi nisu retkost, a dosta često je čak i vrlo
invazivna prema protagonisti kojeg snima iz blizine. Takođe, dizajn
zvuka koji potpisuje Oskar Skriver ovde igra vrlo značajnu
ulogu i nama kao gledaocima u potrebnoj i dovoljnoj meri dočarava
ono što se događa, a što ne vidimo.
Jedina
ozbiljnija zamerka se filmu može uputiti zbog slepog držanja
pojedinih obrazaca, što obrate čini pomalo predvidljivim, a jedan
ispovedni monolog je možda dramaturški opravdan, ali je svejedno
kliše. Međutim, The Guilty je, kada se crta podvuče, vrlo
dobar film, naročito kada se uzme u obzir da je prvenac. Jedino što
može upropastiti sećanje na njega je hollywoodski remake...
No comments:
Post a Comment