kritika originalno objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Urlich Köhler
uloge:
Hans Löw, Elena Radonicich, Michael Wittenborn, Ruth Bickelhaupt
Sa
svojim poslednjim filmom, In My Room, koji je premijeru imao
ove godine u Cannesu u interesantnom Un certain regard programu,
scenarista i reditelj Urlich Köhler ima samo dva problema: ne zna
baš kako da počne, što rezultira prolongiranom, zapravo razvučenom
ekspozicijom, i ne zna kada da završi da bi taj završetak bio
otvoren i elegantan. Sve između toga, tih sat i nešto vremena,
međutim, savršeno štima i predstavlja vrlo elegantan spoj večitih
tema, univerzalnih fantazija, literarnih klasika, pop-kulturnih
obrazaca i kritike savremenog sveta.
Zapravo,
otvaranje filma je briljantno, kamera se približava političaru, da
bi slike nestalo trenutak pre nego što bi isti progovorio. I tako
par puta. Ispostavlja se da je za to odgovoran naš protagonista
Armin (Löw), televizijski kamerman čiji berlinski život nije ni
izbliza onako glamurozan i umetnički kao što bismo to mogli
očekivati. Ovo mu verovatno nije prva greška, ali mogla bi biti
poslednja. Ni na privatnom planu ne stoji ništa bolje, njegovi
pokušaji zavođenja su gotovo očajnički. Smisao života neće naći
ni prilikom odlaska kući gde je pozvan da pomogne ocu oko brige o
umirućoj baki…
Jednom
kada se neizbežno dogodi, Armin reši da se pošteno napije, što će
rezultirati time da prespava u autu. Međutim, kada se probudi shvata
da se svet oko njega promenio do neprepoznatljivosti. Naime, ljudi su
nestali, civilizacija postoji samo u tragovima (napušteni
automobili, roba u prodavnici i slično, ali nema struje ni vode).
Ubrzo shvata da je to možda novi početak za njega, pa nakon što
iživi nešto svojih dostupnih fantazija (recimo provoza se pustim
cestama u napuštenom Lamborghiniju), naš junak dobije želju da
ponovo izgradi život za sebe i oko sebe koristeći ono dostupno.
Njegova
fantazija u stilu Robinsona Crusoea će krenuti sasvim novim tokom
kada u njegov život uđe poslednja žena na planeti, Krisi
(Radonicich) koja će bar neko vreme deliti taj komadić raja s njim.
Međutim, činjenica da su oni (verovatno) poslednji ljudi na Zemlji
ne znači automatski da su idealno skladan par. Dok on uživa u
domaćinskom životu, okružem prirodom, domaćim životinjama, čak
je napravio i mini-elektranu, nju vuku daljine i nove avanture…
Dva
motiva se sama nameću, jedan je apokalipsa kakvu smo viđali po
filmovima, drugi je fantazija o samodostatnosti i izgradnji
civilizacije za sebe koja datira još od romana Daniela Defoea kojeg
smo svi pročitali u školi ili van nje. Veza između njih je skladna
i zapravo moderna, ukorenjena u savremenom sve ubrzanijem i sve
stresnijem svetu u kojem je sve teže snaći se, pa su fantazije o
seoskoj idili i izgradnji nečeg samo svojeg sve učestalije. Stavka
u kojoj se Köhler pokazuje kao izuzetno vispren autor je apsolutno
napuštanje dogme o nužnosti pozadinske priče o uzrocima
apokalipse, tako da nema ni toga, kao što nema ni klasičnih
dramaturških rešenja u vidu virusa, zombija, mutanata i
natprirodnih opasnosti koje vrebaju iza ugla.
To,
naravno, ne znači da je film slabo dizajniran. Promene u odnosu na
naš svet su možda minimalne, ali nisu neprimete (recimo trgovački
centri koji propadaju, napušteni automobili, vrećice sa
namirnicama, ostatak tehnike koji se može prenameniti), dosta toga
se uklapa u prirodno okruženje i prema prirodi se može upratiti i
protok vremena. Uhvaćeno kamerom autorovog stalnog saradnika
Patricka Ortha, sve izgleda zaista dojmljivo.
Köhlerova
namera je, međutim, pre svega studiranje odnosa između dvoje ljudi
i njihovih karakternih razlika. Obilju referenci uprkos, In My
Room nije storija o Adamu i Evi ili potopu, već o ljudima,
sličnostima i razlikama, spajanju i razdvajanju, potrebama, slobodi,
izvorima, životnim putevima. Film dosta zavisi od glumaca, a Hans
Löw i Elena Radonicich su veoma raspoloženi i hemija među njima je
primetna.
Autor
Urlich Köhler, inače predstavnik takozvane Berlinske škole, doduše
njenog novog vala, narečene koncepte vešto spaja, provlačeći kroz
njih povremeno diskretni, nenaglašeni humor, a ponekad se čak
upuštajući u bizarnost nivoa Toni Erdmann. Rezultat svega
toga je možda i najveselija slika apokalipse koju možemo videti na
ekranu.
No comments:
Post a Comment