kritika objavljena na XXZ
2017.
režija:
Abdellatif Kechiche
scenario:
Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix (prema romanu Françoisa
Bégaudeaua)
uloge:
Shain Boumedine, Ophélie Bau, Salim Kechiouche, Alexia Chardard, Lou
Luttiau, Hafsia Herzi, Delinda Kechiche, Kamel Saadi, Hatika Karaoui
Sve
što znamo i sve što bi trebalo znati o Abdellatifu Kechicheu
razvidno je iz njegovih filmova. Znamo da voli žene i mladost,
naročito mlade žene, te da je spreman polako i staloženo duboko
ući u portret nečega, bila to sredina, osoba ili koncept poput
ljubavi i hedonizma. Takođe, poznato nam je da Kechiche ima praksu
otkrivanja novih glumaca, a naročito glumica, a posebno njihovih
talenata. Njegovu školu prošle su Sara Forestier (L’esquive),
Hafsia Herzi (La graine et le mulet), i Adele Exarchopoulos
(La vie d’Adele), a novo otkriće zove se Ophélie Bau i
jednako je privlačna i talentovana kao i njene prethodnice. Znamo
takođe da je sa La vie d’Adele Kechiche privukao i
neželjenu pažnju pored one željene, da se s Leom Seydoux
raspravljao po medijima i da se njegove metode smatraju
eksploatatorskim, sadističkim i zlostavljačkim. Pitanje je šta
uopšte može postići sa svojim novim filmom trojezčnog
neprevodivog naslova Mektoub, My Love: Canto Uno.
Razložimo
prvo naslov. Mektoub je arapska reč koja označava sudbinu, nešto
zapisano, božju volju. My Love u tom kontekstu znači potragu za
ljubavlju, a italijanski dodatak Canto Uno podseća na renesansne
spevove i otvara mogućnost nastavka, što distributerima verovatno
zvuči kao noćna mora s obzirom da ovaj prvi deo traje oko tri sata.
Canto Due je najavljen za ovu godinu, ali je festivalska premijera do
sada izostala, možda će ga pustiti direktno u bioskopsku
distribuciju, premda sumnjam.
Reč
je inače o vrlo labavoj adaptaciji autobiografskog romana Françoisa
Bégaudeaua poznatog još i po tome da je u nagrađenom Entre les
murs napisao izvorni roman i odigrao fikcionaliziranu varijantu samog
sebe. Kechiche je, međutim, piščecu autobiografiju dosta promenio,
unoseći verovatno elemente svoje vlastite. Milje je tako pomeren sa
predominantno belačke atlantske obale u rasno mešanu i tuniskom
kulturom obojen rediteljev rodni grad Sete na Azurnoj obali. Vreme
je, pak, prebačeno iz druge polovine 80-ih obeleženih černobilskom
katastrofom u 1994. godinu, zlatno doba neke vrste kada je bilo posla
i novca za provod. Takođe, protagonista Amin, a ne François, kojeg
igra novajlija Shain Boumedine očit je rediteljev alter-ego, ne samo
zbog odrednica vremena, mesta i etničkog porekla, kao i činjenice
da je ulogu njegove majke reditelj dodelio svojoj vlastitoj, već i
zbog interesa – Amin je u procesu odustajanja od studija medicine,
bavi se fotografijom i pisanjem filmskih scenarija.
On
je u priči bazično tihi posmatrač koji na svoj način traži
ljubav i smisao u životu. Predmet njegovog interesa je Ophélie
(Bau), prijateljica iz detinjstva, zaručena za odsutnog vojnika
stacioniranog na nosaču aviona, koja se, pak, petlja sa Aminovim
rođakom Tonyjem (Kechiouche), a koji opsesivno ganja ženske u
određenom tipu sličnom Ophélie. Njegova nova srećica je
turistkinja Charlote (Chardard) koja je tu došla na odmor sa
prijateljicom Céline (Luttiau) i njih dve ulaze u mešanu
francusko-tunisku ekipu u gradiću na obali. Mladi ljubuju, izlaze po
diskotekama, plešu, proživljavaju moralne i ine dileme, a stariji,
majke, tetke, stričevi i ujaci, govore i ogovaraju jer kako
drugačije prektatiti leto…
I to
je, uz par digresija i dugih sekvenci, sva radnja filma. Iako
Kechiche film praktično otvara sa hiper-realističnom scenom
eksplicitnog seksa između Tonyja i Ophélie koju Amin posmatra kroz
prozor, a koja zasigurno neće umiriti njegove kritičare, reditelj u
nastavku filma izbegava eksplicitnost te vrste, što je dobra odluka
u smislu izbegavanja senzacionalizma i udvaranja gledalačkim niskim
strastima, ali slika koju vidimo je svejedno gotovo fetišistička,
posebno u scenama plesa, a oskudno obučena tela se predaju iskrenim
užicima kroz simulaciju seksa kroz pokret. Eksplicitnost, pak,
dobijamo na sasvim drugom i neočekivanom mestu u dugoj sekvenci
ovčijeg poroda koji Amin snima, za čim ja lično možda nisam
uvideo neku naročitu potrebu.
Međutim
i to je deo Kechichove potpisnog stila integralnog portretiranja
životnih situacija. Potpuno isto pristupa i scenama plesa, provoda,
izlazaka, obedovanja i naročito razgovora koje autor pušta da idu u
digresije i da se odvijaju do kraja. Upravo kroz razgovor se, kao i
kroz sliku, diskretno pojavljuju detalji perioda pre mobilnih
telefona, interneta i žestokih socijalnih i političkih tenzija.
Suština mladosti je ista, sa tehničkim pomagalima i bez njih, isto
važi i za roditeljske brige i slično. Neke stvari su nepromenjive.
Izbor
glumaca je izuzetan, bili oni više ili manje iskusni. Možemo reći
da je Kechiche opet ponovio uspeh sa otkrićem talenata. Fotografija
Marca Graziaplene u kojoj ručno nošena kamera postaje gotovo
aktivni subjekt, te ritmična montaža su sjajni aspekti filma, što
se ne može reći za izbor muzike koji luta od onovremenih klupskih
hitova i arapskog folk-popa (sasvim opravdano) preko country-rock
klasika (koji se doimaju nakalemljenim) do klasike (koja u priči
deluje naprosto pretenciozno).
Problem
je, međutim, što nam Kechiche ovim svojim novim filmom ne govori
ništa posebno novo o odrastanju, hedonizmu, ljubavi, već nas vodi
na panoramsku turu svoje mladosti ili svoje vizije mladosti. Sve to
je gledljivo, intrigantno i atraktivno, samo pomalo bespoentno,
naročito u datom trajanju i formatu. Zamislite, recimo, da se ona
jednočasovna ekspozicija iz La vie d’Adele dodatno raširila
u smislu likova, a da se iz nje nije razvila konkretna ljubavna
priča. U redu je, od melodrame klinačkih zabluda nema prostora za
dramu, ali zamah je širok, bez preterane dubine. Možda se to bude
popravilo sa drugim “pevanjem” ili nekim od sledećih ako bi se
ovaj “magnum opus” još više raširio.
No comments:
Post a Comment