kritika objavljena na XXZ
2021.
Režija:
Valdimar Jóhannsson
Scenario:
Valdimar Jóhannsson, Sjón
Uloge:
Noomi Rapace, Hilmir Snaer Gudhnason, Björn Hlynur Haraldsson
Za
svoju veličinu, Island ima izuzetno razvijenu kinematografiju i zastupljenost
na filmskim festivalima. Islandska kinematografija dosta često pati od
auto-egzotizacije koja je ponekad produkt snažne folklorne tradicije, a ponekad
ekonomske strategije i u nekim drugim privrednim granama, pre svega turizmu.
Iako polovina stanovništva te severne ostrvske zemlje živi u glavnom gradu
Rejkjaviku, radnja isladnskih filmova se uglavnom odvija na selu ili na
izolovanim farmama, a skoro svaki od njih skoro pa obavezno sadrži barem po
jednog najčešće ćutljivog, stoički nastrojenog depresivnog bradonju obučenog u
tradicionalni džemper.
Ko
je pogledao bar nekoliko islandskih filmova, primetio je taj trend novopečenog
kinematografskog folklora. Upravo će predstava o folkloru gledaoca navesti na
krivi trag u filmu Lamb, rediteljskom prvencu majstora specijalnih efekata na
radu u Hollywoodu Valdimara Jóhannssona. Lamb je premijerno prikazan u programu
Un certain regard na festivalu u Cannesu, gde je pokupio nagradu za
originalnost i Pseću Palmu, a zaigrao je i u takmičarskom programu Zagreb Film
Festivala.
Za
početak, Lamb je atmosferična horor-drama, a tek pred kraj postaje „creature
feature“. Etiketa „folklornog“ koja mu se lepi ima više veze s
kinematografskim, nego s pravim folklorom, a film se zapravo više bavi odnosima
među ljudima pod pritiskom unutrašnjih i vanjskih faktora, nego ovcama i
naslovnim jaganjcima. Jóhannsson je, pored toga što je majstor efekata, što u
filmu dolazi do izražaja na jedan fini, suptilni, krajnje ne-hollywoodski
način, reditelj školovan pod mentorstvom velikih autora poput Gusa Van Santa,
Carlosa Reygadasa, Apichataponga Weeresethakula i Béle Tarra pod čijim je
mentorstvom bio na postdiplomskim studijama u Sarajevu i koji je potpisan kao
producent filma.
Postavka
za Lamb je, međutim, depresivna kao kod Larsa von Triera. María i Ingvar
(Gudhnason) su par koji uglavnom u tišini živi na izolovanoj farmi ovaca. Iako
uglavnom ne razgovaraju, nešto ih očito tišti, što ćemo videti kada konačno
progovore i prokomentarišu zanimljivost s radija da je putovanje kroz vreme
teoretski moguće. On će lakonski odgovoriti da mu je i sadašnjost u redu, dok
će ona izraziti želju da se s teoretskog pređe na praktično, ne zbog
budućnosti, nego zbog prošlosti. Njihov život se menja kada na njihovoj farmi
na svet dođe jedno posebno jagnje.
Jóhannsson
je tu posebno lukav u poigravanju s našim očekivanjima i dotično jagnje neće
prikazati celo u kadru do polovine filma, već nas navodi na jedan od tragova.
María i Ingvar, naime, jagnje odvajaju od majke i uvode ga u svoju kuću, što ne
mora biti naročito čudno jer farmeri imaju običaj da odgajaju i othranjuju
slabašne primerke koje majke napuste. Davanje imena i neke druge
personifikacijske prakse (spavanje u kolevci, recimo) već stvar podižu na novi,
prilično začudan nivo, ali objašnjenje za to, od toga zašto je ovčica dobila ime
Ada, pa do toga zašto je drže kao bebu možemo pretpostaviti.
Stvar
postaje malo kompleksnija kada se u priči pojavi i drugi bradonja, Ingvarov
brat Pétur (Haraldsson) koji se vraća odnekud, sudeći po odeći iz nekakve
gradske avanture, posle dužeg vremena. Njegova reakcija („WTF?“) i sjajno
pozicionirani kadar koji nam Adu prikazuje u punom obimu (suviše dragocen da bi
se otkrio, ali svakako majstorija od kombinacije vizuelnih i specijalnih
efekata na kojoj će se film dalje „voziti) otkriva nam o čemu se tu zapravo
radi, dok reditelj svoj fokus pomera na pred-istoriju trojca i na izgradnju
odnosa između Ade i „strica“ Pétura. Opet, priroda ili ono natprirodno će pre
ili kasnije doći po svoje...
Mnoštvo
faktora, psiholoških, socijalnih i inih u odnosu između ovo troje ljudi i
jednog, recimo to tako, bića, meša se u atmosferu izuzetne neprijatnosti u
kojoj se ono svakodnevno i ono bizarno smenjuju. Scnario koji potpisuje pisac i
pesnik Sjón (po čijem delu i scenariju majstor modernog horora Robert Eggers snima
svoj najnoviji film The Northman) dosta je štedljiv na dijalozima i
objašnjenjima kroz njih, ali zato obiluje detaljima koje Valdimar Jóhannsson
izvrsno pakuje u jedno celovito i potentno filmsko iskustvo.
Na
glumačkom planu, sinergija između globalne zvezde Noomi Rapace (čije je znanje
islandsog jezika dovoljno da prevari stranca) i dvojice islandskih glumaca,
Gudhnasona (101 Rejkyavik, Woman at War) i Haraldssona (serija The Borgias)
funkcioniše sjajno, premda su likovi uglavnom osmišljeni prilično rudimentarno.
Na tehničkom planu se, naravno, ističu izuzetno vešti efekti, ali i dizajn
zvuka koji potpisuje Björn Viktorsson, dok je mutnjikava fotografija u tamnim
tonovima uglavnom podrazumevana za ovakav tip filma.
Lamb
možda nije lak film za gledanje i možda se čak može nazvati i predvidljivim i u
smiaslu crnila koje za sobom ostavlja i u smislu pojedinih dramaturških
rešenja, ali je svakako nešto za šta treba izdvojiti malo vremena i pažnje. Ako
ni zbog čega drugog, a onda zbog kraja koji je jedan od najefektnijih
završetaka ove godine.
No comments:
Post a Comment