2015.
režija:
Jake Schreier
scenario:
Scott Neustadter, Michael H. Weber (po romanu Johna Greena)
uloge:
Nat Wolff, Cara Delevigne, Austin Abrams, Justice Smith, Halston
Sage, Jaz Sinclair
Očito
je da su trendovi u američkoj teen kinematografiji kompleksniji nego
što se to na prvi pogled čini. Eto, nema više ni vukodlaka ni
svetlucavih vampira, distopijske SF avanture se još nekako drže na
aparatima. Nešto nema više toliko ni sportista, navijačica,
dosetljivih spadala i njihovih čarki. Jedan od novih trendova su
realistični teen filmovi, nastali po realističnim knjigama koje ne
vređaju inteligenciju ni starijih čitalaca.
Majstori
tog zanata su scenaristi Scott Neustadter i Michael H. Weber (500
Days of Summer, The Spectacular Now, The Fault in Our
Stars), sposobni da izaberu knjigu i napišu scenario.
Produkcijske kuće onda pronađu mladog, “up and coming”
reditelja, kao što je to u ovom slučaju Jack Schreier (njegov
prethodni film Robot & Frank je pobudio interesovanje
kritike i publike). Ove godine je, kao i prošle, na tapetu John
Green, ali umesto plakalice o dvoje simpatičnih klinaca sa smislom
za humor koji umiru od raka, sada imamo jednu malo običniju, ako ne
i sasvim običnu priču o odrastanju.
Naš
junak i narator je Quentin zvani Q (Wolff), potpuno običan maturant
štreber koji gruva gradivo i sanja o karijeri oftalmologa i svoje
slobodno vreme provodi sa dvojicom, pa, veoma tipskih drugara. Malo
“creepy” belac Ben (Abrams), zvani Krvavi, serijski laže o
svojim seksualnim avanturama, dok “nerdy” crnac Marcus zvani
Radar prvi od njih trojice ima “ozbiljnu” devojku (Sinclair).
Međutim,
Q već godinama gaji “crush” na curu preko ceste, Margo Roth
Spiegelman (Delevigne). Oni su se jako družili kad su bili klinci,
ali su se kasnije udaljili. Q je postao najdosadniji štreber, dok
je Margo super-cool cura, popularna, “born to be wild”, ma živa
legenda Orlanda i okoline. To se ogleda u iznenadnim noćnim
posetama, nestancima da prati band na turneji, “random”
upotrebi velikih snova, alternativnim društvenim teorijama, cenjenju
klasika književnosti i muzike, igranju igara pogađanja i,
poslednje, fascinacijom naslovnim gradovima na papiru, namernim
kartografskim greškama za zaštitu od falsifikatora.
Jedne
noći tako Margo posle X godina upadne Quentinu u sobu i pozove sa
sobom u akciju. U pitanju je osveta bivšem dečku i bivšoj ekipi,
elaborirana shema u 9 koraka za koje joj treba partner i vozač. Q
na to pristaje, nema frke, za stara dobra vremena i plamen koji se
nikad nije ugasio. Međutim, posle akcije, proslave, plesa i
intimnog razgovora, Margo nestaje u nepoznatom pravcu umesto da našem
štreberu padne u zagrljaj. Ali za sobom ostavlja tragove, a
Quentin pristaje na igru detektiva, skuplja ekipu kojoj se
priključuje i Margoina nepravedno optužena, zgodna, ali ne i tako
glupa prijateljica Lacey (Sage). Njih petoro se onda potrpa u auto i
kreće u najveću avanturu svog života...
Okej,
super, možda je to avantura na koju bi se tek retki odlučili ili za
to imali mogućnosti, ali nakon iskustva gledanja teen i “coming of
age” filmova, njihova avantura se čini običnom, kao i njihovo
međusobno sparivanje, kao i nauk koji će Quentin izvući iz cele
te priče. Da ne pričamo da su svi likovi osim glavnog para samo
skice u par poteza. Muški su tu još i dobro prošli, jer su makar
koloritni (hajdemo reći), iako kao da su sastavljeni iz sastavnih
delova, starih anegdota i urbanih legendi. Cure nisu bile te sreće,
obe su svedene samo na po dve-tri osobine.
Srećom
pa su makar replike napisane tako da zvuče kao da stvarno dolaze iz
usta klinaca, što je i Greenov “trademark”, ali i potpisna
stvar u scenarijima tandema Neustadter-Weber. To je bilo posebno
uočljivo u The Spectacular Now, gde su se sjajno uklopile u
impozantnu karakterizaciju likova, i to je ono što je od
“festivala suza” The Fault in Our Stars načinilo jedan
od većih letnjih kino-hitova prošle godine.
Drugi
razlog tome su bili glumci. Shailene Woodley je već tada bila
ogromna zvezda u nastajanju, a Ansel Elgort ju je u stopu pratio. Kod
Paper Towns stvari ne stoje toliko sjajno. Cara Delevigne ima
pozu i prisustvo na ekranu, posebno efektno u The Face of an
Angel, ali se sa dijalogom ne snalazi najbolje. Izgovaranje
rečenica nikad nije na mestu, od podglumljivanja do šmire. Sa
monolozima se još i snalazi, ali puno monologa u teen filmu deluje
kao preseravanje. Odnosno, mi ćemo nju “kupiti” kao cool, ali
samo dok ne otvori usta iz ovog ili onog razloga. Opet, moguće
je da će ova bivša manekenka savladati veštinu glume u budućnosti,
makar do nekog srednjeg nivoa.
Nat
Wolff je jedan od interesantnijih mladih glumaca, a pažnju na sebe
je skrenuo baš u maloj, ali vrlo živahnoj epizodi u The Fault
in Our Stars, gde je igrao slepog i duhovitog šaljivdžiju koji
visi sa centralnim parom. Međutim, njegov debi u velikoj ulozi u
velikom filmu nije prošao kako treba. Razlog za to treba tražiti
u liku koji je jednostavno toliko običan da je prosto neuverljiv.
Paper Towns pokušava da kapitalizira na njegovoj običnosti,
ali to ne uspeva, nikad u punoj meri. Naprosto, u Quentinu je
teško naći išta specifično i zanimljivo.
Kada
se podvuče crta, Paper Towns je film koji je lakše gledati
od prethodnika sa kojim će poređenja biti neminovna, barem zbog
toga što niko ne umire od raka. Ali “lakši” ne znači nužno
“bolji”, niti zanimljiviji, niti inovativniji. Paper Towns
je, kao i svoj protagonista, suviše običan. Rekao bih čak i da je
papirnat.
kritika originalno objavljenja na monitor.hr
No comments:
Post a Comment