kritika originalno objavljena na fak.hr
2015.
režija:
Branko Schmidt
scenario:
Josip Mlakić
uloge:
Nada Đurđevska, Ivo Gregurević, Goran Bogdan
Može
to biti bilo gde i bilo kada, ali u ovom slučaju, to je negde u
Slavoniji, sada. Dvoje staraca se vraćaju svojoj kući, pomalo
derutnoj, sa kraćeg ili dužeg odsustva. Je li u pitanju rat ili
elementarna nepogoda, na njima je da obnove kuću i gazdinjstvo i da
tu provedu ostatak života. Selo je pomalo pusto i blatnjavo, a oni
su ostareli i prepušteni samima sebi. On, Slavko (Gregurević) još
je, reklo bi se, u snazi i donekle je spreman za težački život,
ali je ona, Kata (Đurđevska) već načetog zdravlja i, očito,
načetog uma. Mi ćemo ih pratiti u kratkim, hronološki
postavljenim, ali ne nužno povezanim slikama iz života kroz četiri
godišnja doba, počevši od jeseni.
Uostalom,
znate kako je, kod ljudi čelične volje i tankih živaca te fore sa
zaboravnošću ne nailaze na dobar prijem, pa se ne treba čuditi
Slavkovim grubim reakcijama. “Šta baba sad izvodi?”, zaboravlja
da skuva kafu ili u jelo doda šećer umesto soli. Pa dobro,
zaboravlja koje je ime deda dao kravi (ili mu namerno tera kontru),
brka imena dvojice majstora (obojica su Bosanci), ali vrlo dobro zna
da u voćnjaku želi jednu sadnicu višnje, jer joj treba za kolače.
Deda i to vidi kao hir. Tek kada njena demencija eskalira, Slavko će
promeniti svoj grubi stav. Prekasno.
Nama
je jasno iz filmova, a nažalost i iz života, da Kata ne izvodi
gluposti i da ne zaboravlja namerno. Jasno nam je i da povratka nema,
da je bolesna i da joj neće biti bolje, čak iako je još fizička
snaga nije izdala. Gledali smo Still Alice i videli šta
bolest u kratkom roku može učiniti od briljantne intelektualke.
Gledali smo i Amour, sa kojim će mnogi porediti Imena
višnje, i videli ljubav dugovečniju od fizičkog tela.
Principijelni
problem sa Amour bio je to što je sama tema starosti i
bolesti, u konačnici i umiranja od starosti i bolesti nefilmična
jer je u pitanju ne-događaj. Schmidt kroz nevezane scene i uvođenje
drugih likova sa strane, ne samo sina Marka (Bogdan), nego i ostalih
(bosanskih majstora i retkih suseljana), taj problem izrazito
elegantno rešava. Imena višnje nije ni u kom trenutku dosadan film
i ne čini se prazan. Kao i Hanekeov film, i Imena višnje
dosta ovisi o izvedbama dvoje glavnih glumaca i oboje su svoj posao
napravili fantastično.
Problem
sa Schmidtovim filmom je druge prirode. U Puli nagrađen scenario
možda drži pažnju, ali ima svojih nelogičnosti i nedorečenosti
koje ga dosta ograničavaju. Recimo, teško je za poverovati da
Slavko i naročito Marko koji relativno dolazi u posetu ne primećuju
da Katino zaboravljanje nije samo obična staračka rasejanost, nego
bolest zbog koje se, u najmanju ruku, ide kod lekara. Uz to, Slavko i
Kata se ne čine kao obični, prosti seljani, čak za to imamo i
dokaz u filmu kada se prisećaju svojih austrijskih dana. To je moglo
biti rešeno relativno elegantno sa samo jednom scenom, ali to bi
možda narušilo koncept filma.
Od
Branka Schmidta smo navikli na filmove življeg ritma i sa nekakvim,
uslovno rečeno, političkim i socijalnim angažmanom. Imena
višnje je sasvim drugi tip filma, komorna drama na svega
nekoliko međusobno povezanih lokacija, kućom, okućnicom, obližnjim
puteljkom i šumom. Schmidt se pokazao veštim sa tom tematikom i sa
tim “settingom”. Imena višnje je sasvim solidan film
izrazitog emotivnog naboja. Hrvatskoj kinematografiji su potrebni
takve intimne drame o malim ljudima i njihovim životnim mukama.
No comments:
Post a Comment