kritika originalno objavljena na monitor.hr
2014.
režija: Ole Giaever, Marte Vold
scenario: Ole Giaever
glavna uloga: Ole Giaever
Mogu reći da sam jedan od onih koji ne kapiraju
baš najbolje celu tu fascinaciju prirodom. Mislim, nemam ništa
protiv prirode kao takve, volim ponekad otići na izlet ili se
prošetati s psom nekoliko sati, jedno popodne ili tako nešto, čak
i prespavati u nekom kampu ili u automobilu ako baš moram. Samo u
glavi moram imati da mi je civilizacija relativno blizu i da ću se u
nju sasvim sigurno vratiti. Prosto, o civilizaciji i određenom nivou
tehnologije sam ovisan, moj život je tako ustrojen i to je to.
Uostalom, bez toga ne bih mogao da pišem svoje filmske kritike kod
kojih se trudim da održim kontinuitet.
Evo, recimo, ovaj sada tekst pišem u graničnom
području između civilizacije i prirode, na filmskom festivalu u
Motovunu. Stvar je takva da signal na mobitelu moram loviti jer se
pojavljuje tek tu i tamo (anti-reklama za jednog od hrvatskih
operatera ili možda za jednog od kineskih proizvođača mobitela,
ili za oboje), a interneta, neophodnog da pošaljem tekst svom
uredniku, ima tek na određenim mestima. Ni festivalski život sam po
sebi nije pesma, jer zahteva organizaciju i stvara stres. U gradu sa
infrastrukturom se to sve nekako da izvesti, ali oni mali, zabačeni
festivali u prirodi nas privlače zbog svoje atmosfere. E, sad, kako
do njih doći, koliko ostati i kako otići su druge neke stvari koje
zahtevaju još organizacije i podrazumevaju još stresa. Jedino što
sigurno znam je da mi posle trećeg za redom treba odmor.
U toj situaciji preferiram veoma pasivni odmor
koji se sastoji uglavnom od spavanja i aktivnosti koje možemo
nazvati žvakom za mozak - gledanja glupavog TV programa, recimo
serija. I tako barem nekoliko dana dok se ne oporavim. Neki u tim
slučajevima savetuju prirodu i tu se slažem, reka ili šuma ne bi
bile na odmet, čisto zbog mira i tišine. Međutim ima i onih
genijalaca kojima mirno sedenje, sabiranje misli i gledanje u jednu
tačku nisu dovoljni, pa onda prelaze po nekoliko desetina kilometara
dnevno lupajući svojim nordijskim štapovima, bicikliraju po
prometnim cestama, gube se po šumama i veru po planinama. To
ventilira stres, kažu.
Možda to ventilira stres, ali i blejanje u prazno
ga savršeno čisti, o spavanju na duge staze da i ne govorim, pa ne
vidim neki hype oko toga. Uostalom, možda smo pod različitim
stresom oni i ja. Možda je moj stres prijatniji jer radim najbolji
posao na svetu, a možda kod njih nije u pitanju stres nego
frustracija jer provode po 8 sati dnevno u nekakvoj kancelariji, što
nikako nisu želeli, pa jedino kroz aktivnost mogu biti nasamo sa
mislima. Možda nisu ni probali da budu sami sa sobom, a okruženi
ljudima, možda jesu, ali im ne odgovara.
Raspisao sam se o svojim glupostima, ali za to ima
razloga. Naime, Out of Nature,
drugi film Ole Giaevera je upravo jedan od onih introspektivnih
filmova u kojem je glavni glumac zapravo više narator svojih i
autorovih meandrirajućih misli nego kakav aktivan lik. Martin, kojeg
igra sam Giaever, je jedan od onih korporativnih dronova koji ne voli
svoj posao i koga žena i dete kod kuće smaraju, pa jedinu utehu
nalazi u fizičkim aktivnostima, ponajviše u vikend-odlascima u
prirodu. Postavlja se samo pitanje je li to dovoljno da smiri njegovo
nezadovoljstvo ili će ga svako odstupanje od plana (kao kad ga lovac
omete u, da prostite, drkanju) gurnuti preko ruba provalije.
Ono u čemu je ovaj film efikasan je kontrast koji
postiže između tog unutarnjeg haosa Martinovih misli i idilične,
stabilne i nepokolebljive priroda. U tom smislu su kadrovi
prolećno-letnje Norveške sa svim tim šumama, brdima, planinama i
potocima apsolutno impresivni i čak primamljivi i meni, skeptičnom
prema bespućima. Takođe, makar u ranoj fazi Out
of Nature je nabijen humorom i manično
montiran što gledanje nečega što je bazično monodrama (doduše u
pokretu i sa ponekim prolaznikom) čini prihvatljivim i širokoj
publici.
Problem se, međutim, skriva u tome što osim par
bazičnih crtica tu nema puno toga, svakako ne materijala za
dugometražni film, čak ni za tih 80 minuta koliko traje. Druga
stvar je što introspekcija na filmu možda zvuči sjajno, ali je
prokleto teška za izvesti. S tim u vezi, Martinova priča nam je
itekako poznata, ali u jednom drugom, primerenijem formatu. Knjiga se
zove Doppler,
autor je Erlend Loe i savetujem čitanje. Plus-minus par detalja,
film i knjiga se preklapaju, a u tom srazu pobeđuje onaj stariji.
Out of Nature je
podigao puno prašine, ne svojom zaslugom, kada je uvršten na
ovogodišnji FMFS i time razvukao granicu Mediterana, kako bi cinici
primetili. Pa ipak, publika ga je primila dobro i po hrvatskoj se
stvorio hype. Ja sam ga uhvatio u Puli i mogu reći da nisam
impresioniran. Već sam to čuo, video, čitao, doživeo. Čak ni tih
egzistencijalnih ili bolje rečeno egzistencijalističkih pitanja ne
manjka na filmu. Neki drugi naslovi imaju i malo više stava, a malo
manje “gimicka”.
I za iskupljenje obećavam da ću sledeći tekst
biti manje introspektivan i da će biti o novom Terminatoru
kojeg sam uhvatio na pravom mestu za takav spektakl, u pulskoj Areni.
No comments:
Post a Comment