2015.
režija:
Rupert Goold
scenario:
Rupert Goold, David Kajganich (po knjizi Michaela Finkela)
uloge:
Jonah Hill, James Franco, Felicity Jones, Gretchen Mol, Betty Gilpin,
John Sharian
Ako
ćemo iskreno, i James Franco i Jonah Hill su imali svojih ozbiljnih
uloga. Što se Franca tiče, pomenimo Long
Beach
sa Robertom De Nirom, ako već ne idemo na zicere tipa 127
Hours.
I sada Franco pokušava da bude ozbiljan, uglavnom u besmislenim
narcisoidnim projektima koje piše (adaptira) i režira, dok tu i
tamo zna odraditi tuđi film, nekad loše, nekad pristojno, retko
dobro. Jonah Hill, valjda zbog svoje prirodne konstitucije, po
pravilu dobija komične “sidekick” uloge čak i u ozbiljni(ji)m
filmovima, i upravo su mu Moneyball
i The
Wolf of Wall Street
dofurali dve nominacije za Oscara.
Međutim,
zajedno su ova dvojica glumaca (i drugara) uglavnom igrali u
(ćoravim) komedijama, najčešće sa Sethom Rogenom. True
Story
onda u tom smislu treba posmatrati kao nekakav mentalni eksperiment:
mogu li njih dvojica, zajedno, jedan nasuprot drugog, odigrati 100%
ozbiljne uloge u 100% ozbiljnom filmu, pa to još u adaptaciji jedne
ozbiljne nefikcijske knjige koja je ozbiljno uzdrmala američku
javnost po pitanju novinarske etike i večitog odnosa između
reportera i osumnjičenog ubice, pa još u režiji veterana londonske
teatarske scene koji po prvi put režira celovečernji film. Bez
potrebe za posebnim isticanjem, nije naročito uspeo. Zamislite
Čkalju i Miju u ozbiljnom filmu. Ne ide, očekujete da se smejete.
Ako
ćemo pravo, Jonah Hill je u ulozi Michaela Finkela još i nekako
održao tu štrebersku blesavost, onako dežmekast i skriven iza
debelih naočara. O uverljivosti se da raspravljati. Sa druge strane,
James Franco kao ubica Christian Longo ni u kom slučaju nije na
visini zadatka, ma koliko se trudio. Odnosno, u prvoj polovini filma
se upire da potisne njegovo tipično “kurčenje” kojem zdušno
pribegava, da bi jednom kad suđenje počne počeo da namiguje i
šmira, jednom rečju preteruje, glupira se i naravno da na kraju
upropasti sve.
Iako
je priča relativno poznata američkoj javnosti, evo kratkog
pregleda. Finkel je uhvaćen bilo sa nepotpunim beleškama, bilo u
konstrukciji kompozitne priče koja mu je donela naslovnicu Sunday
Timesa
i puno publiciteta. Njegovi motivi su možda bili ispravni, ali
njegov postupak je u svakom slučaju bio upitan. Usled toga se sa
svojom devojkom (Jones) punom razumevanja povukao na malo imanje u
Montani. Iz “tihovanja” ga je preneo poziv portlandskog novinara
koji ga je pitao za komentar kako to da se ubica Christian Longo
skrivao pod njegovim imenom.
Sad,
umesto da se jednostavno ogradi od cele priče, Finkel to vidi kao
priliku da se vrati u “igru”, ma koliko bio parija u datom
trenutku. Njegov plan je da prati suđenje, jer Longo možda i
nije tako kriv, i da o tom slučaju napiše knjigu. Longo mu nudi
ekskluzivu u zamenu za uslugu da ga ovaj poduči pisanju. Suština
svega je da je Longo slatkorečivi manipulator, a da je Finkel, po
običaju najpametniji dasa u sobi, ipak nedovoljno pametan da
sakrije da to misli. Finkelova i Longova ambicija se nalaze na udaru
realnosti.
U
principu, True
Story
donekle funkcioniše kao duo-drama između te dve ambicije i
manipulacije, jer nijedan od njih dvojice nije cvećka. Međutim,
iskustvo nam nalaže da se upitamo: ima li taj slatkorečivi
ljigavac, ubica svoje žene i svoje troje dece, svog advokata.
Zašto novinar ne pregovara s njim o poslu sa knjigom (jer to
advokati rade, nema razlike između ubica u popularnim slučajevima i
sestara Kardashian)? Gde je tu policija? Tužilaštvo? Naravno, svi
oni će se pojaviti u ključnom trenutku i okrenuti priču ovamo
ili onamo. Nažalost, ne dalje od ustaljenih klišea i opštih
mesta.
I
to je šteta, jer je ovo mogao biti čak i dobar film. Možda su
Hill i Franco umislili da će makar jednom od njih dvojice ovaj film
biti ono što je Capote
bio za pokojnog Philipa Seymoura Hoffmana. To nije bio slučaj. Niti
je Goold kalibar za to, niti je Kajganichev scenario zalazio dublje
od pojavnog i površnog. True
Story
ne ide nikuda, ni u dubinu, ni u širinu. Nema tu propitivanja
novinarske etike. Nema tu istraživanja fenomena popularnosti
karizmatičnih kriminalaca. Nema tu ni nekog dubokog odnosa između
jednog i drugog. Svega toga je moglo biti u nekom drugom, boljem
filmu. Sa primerenijim glumcima kojima je stalo do nečega drugog
osim kupovine kredita ozbiljnosti. True
Story
je traćenje potencijala dobre priče i gledateljskog vremena.
No comments:
Post a Comment