2014.
scenario i režija:
Noah Baumbach
uloge: Ben Stiller,
Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried, Maria Dizzia, Adam
Horovitz, Peter Yarrow, Charles Grodin
Noah Baumbach je ime
koje možemo povezati sa mumblecore kinematografijom, ali ne bih se
zaustavljao samo na etiketi. Mumblecore priča nije baš tako
jednostavna i dogmatična, iako se tako na prvi pogled čini (obični
ljudi u običnim situacijama, improvizacija je tu važnija od
scenarija, tako da čvrstog scenarija uglavnom i nema, snimljeni
trenirano obično i naivno, uz puno “šuma” u slici i zvuku), a
Baumbachova (The Squid and the Whale, Margot at the
Wedding, Frances Ha) specijalnost su životne prekretnice
i generacijski skokovi, u skladu sa modernom teorijom o produženom,
čak celoživotnom odrastanju. Baumbach ima potrebu da digne
mumblecore na novi nivo i ovom prilikom čini nešto slično onome
što je Joe Swanberg pokušao sa Drinking Buddies – film se
oslanja na poznate glumce, izgleda profesionalnije i više u indie
konvencijama, a mumblecore je prisutan samo u tragovima.
Dok je u Drinking
Buddies taj eksperiment bio samo polovično uspešan, While
We're Young je skoro pa briljantan film. Smešten u New York i
fokusiran na različite generacije i različita ponašanja u okviru
iste generacije, While We're Young se dosta oslanja na komiku
karaktera i u tome podseća na Woodija Allena u najboljem izdanju,
ali prilagođenog novom vremenu i temama koje se čine aktuelnim, ali
su zapravo dugotrajne, ako ne i večite.
Centralni par su
Josh (Stiller), autor dokumentarnih filmova u perpetualnoj kreativnoj
krizi (jer ni sam ne zna šta bi rekao sa svojim novim filmom, samo
snima, snima i snima još materijala i meandrira u temi sa ambicijom
da film bude sveprožimajući), i Cornelia (Watts), producentica koja
radi za svog oca, proslavljenog dokumentaristu i Joshovog bivšeg
mentora Leslieja (Grodin). Njih dvoje su u svojim četrdesetima, bez
dece i sa polovično realizovanim ambicijama i potencijalima.
Upoznajemo ih u sceni sa njihovim prijateljima, Marinom (Dizzia) i
Fletcherom (Horovitz) koji su upravo postali roditelji i time
otvorili novo poglavlje u svom životu. Josh i Cornelia nisu u stanju
da ih prate iz više objektivnih i subjektivnih razloga.
Umesto toga, njih
dvoje počinju da se druže sa mladim parom koji su slučajno
upoznali. Jamie (Driver) gaji ambicije prema dokumentarnom filmu i
Josha uzima za svog mentora jer je slučajno nabasao na njegov
opskurni, a ipak kultni film. Darby (Seyfried) je živahna i ima
svoju liniju domaćih sladoleda. Naravno, oni su puni energije i
hipsteri koji se furaju na “vintage” pozerske stvari. To Joshu i
Corneliji izrazito odgovara, puni ih energijom i čini da se osećaju
mlađe. Oni oduševljeno pristaju da im pomognu sa debitantskim
filmom. Ali Darbine i naročito Jamiejeve namere nisu baš tako čiste
i nevine kao što se to na prvi pogled čini...
Prve dve trećine
filma su izuzetne. Savršeno ritmično i u konstantnom tempu Baumbach
se hvata raznih tema koje ulaze i izlaze iz fokusa tačno kad i kako
treba, pritom ne zaboravljajući da prvenstveno priča priču. Ima
tu i odrastanja i starenja, prihvatanja odgovornosti, produžene
mladosti, opsesije i žala za mladošću, različitih životnih faza
i stilova, odgoja kroz generacije, američke političke misli (pevač
Peter Yarrow kao cenjeni filozof, “stand in” za Chomskog ili već
nekog drugog mudrijaša) i, naravno, hipsteraja. Te teme nisu samo
haotično nabacane jedna na drugu, već su obrađene kratko i sa
stilom, kroz uverljive i zabavne likove, istovremeno simpatične i
antipatične. Ni komedija i humor nisu klišeizirani i prizemni.
Znao sam i ranije da
je Ben Stiller versatilan glumac i pre svega izvrstan komičar koji
se može transformirati od uloge do uloge i nije osuđen na
“typecast”. Znao sam i da je Naomi Watts ne samo neverovatni
talenat, već i glumica od integriteta koja se daje 100% u svakom
filmu i unosi se u svaku ulogu. Ovde su oboje savršeni svaki za sebe
u granicama koliko im to dopuštaju likovi. Josh je malo koloritniji,
ali Cornelia je nijansiranija. Ono što posebno upada u oči je
njihova međusobna hemija i komplementarnost. I ostali likovi su
pametno napisani, a glumci sjajno odabrani i raspoloženi. Amanda
Seyfried uspeva sjajno pogoditi “žicu” mlade hipsterke, dok se
Adam Driver sam nameće kao izbor zbog uloge u hipsterskoj seriji
Girls.
Lagani problem,
odnosno disonanca nastaje u trećem činu kada umesto pronicljive
komedije dobijamo lagano “caper” obrat. Ni on sam za sebe nije
loš niti nespretan, a ni teme kojih se dotiče nisu nebitne i
trivijalne (tu fokus prelazi na snimanje dokumentarnih filmova i
različite pristupe koji su uslovljeni razlikama u generaciji i
odgoju, te makijavelizam koji obeležava “milenijumsku”
generaciju podignutu na tome da je sve moguće i dozvoljeno, a da su
ideali samo dobra maska), ali ton filma se jednostavno menja do
neprepoznatljivosti. U tome najviše stradaju likovi i posledično
glumci. Umesto realističnog i nijansiranog Stillera dobijamo njega u
standardnom modusu brbljivog i neurotičnog tipa u problemima, a
Driverov Jamie postaje lagano karikaturalan u svojoj ljigavoj
ignoranciji, dok ženske uglavnom ispadaju iz fokusa. Cornelia je
svedena na “glas razuma”, a Darby na “plot device”.
Međutim, to je
nešto što će primetiti samo poslovično sitničavi kritičar poput
mene. Ostalima će to biti zabavno kao i prve dve trećine, što je
valjda i najbitnije. U tom smislu While We're Young je vrlo
dobar film koji svoje resurse koristi pametno i pravilno, slažući
pametnu priču u zabavan i gledljiv film. A mumblecore je tu samo
začin, upotrebljen kada i koliko treba. Nikad spoj između
mumblecora i konvencionalne kinematografije nije bio tako vešto
izveden. Rekoh već, kao Woody Allen u najboljim danima. Preporuka se
podrazumeva.
No comments:
Post a Comment