2014.
režija:
Andrew Hulme
scenario:
Andrew Hulme, Martin Askew
uloge:
Frederick Schmidt, Martin Askew, David Spinx, Aymen Hamdouchi,
Claire-Louise Cordwell
Zamislite
kako izgleda to kada se kompleksne stvari kao što je proces snimanja
filma uhvate ljudi koji o tome blagog pojma nemaju, ali sanjaju
velike snove. Kao da je film partija fudbala ili karata ili neko pivo
u kafiću. Dogovorimo se tako nas trojica i snimamo film, šta
kurac. Eto tako, može nam se. Mislim, ok, zezanje za zezanje, možda
se od toga nešto i nauči, ali kapiram da bih pretrnuo kad bih se sa
tako napravljenim uratkom pojavio pred profesionalnim kritičarima.
Takav sam čovek, jebiga.
Dobro,
imao sam jednog kolegu na faksu koji je tako voleo da snima filmove
sa svojim drugarima. Kratki metar, srednji metar, amaterizam, štap i
kanap. Nismo studirali režiju, montažu, ma bilo šta tog tipa na
akademiji. Studirali smo menadžment, najviše nas je drkao neki
selja iz informatike. Elem, taj moj drugar je snimao filmove, priče
iz života i sub-kulture, pokušaj žanra tu i tamo, i pokazivao ih
nama, svojim drugarima, kolegama, poznanicima, bez pretenzija da se
gura tamo gde mu nije mesto. I, okej, to je bilo vidljivo amaterskog
nivoa, na početku čak i “borderline” diletantski, ali, gle
čuda, on je napredovao iz filma u film, gledao puno filmova koje su
snimali profesionalci, kupio fore i fazone. Na kraju je našao šljaku
da režira sapunice i u tome nije bio ni bolji ni lošiji od svojih
kolega sa više stručne spreme.
On
je radio kako treba, a Snow in Paradise je primer kako ne
treba da se radi. Film je to koji u ova digitalna doba izgleda i
zvuči kao da je snimljen kućnom kamerom kupljenom na akciji u “Big
Bangu”. U kome se gluma svodi na težinjanje, izgovaranje rečenica
bez razumevanja, šmiranje i preseravanje. Koji traje skoro dva sata,
dva sata čiste tupljavine. Koji je snimljen u Londonu, ali izgleda
kao da je mogao biti snimljen i u Sisku i u Smederevu ili u
Pardubicama, da nije tog “cockney” govora i jednog situacionog,
ničim izazvanog totala. Koji čak ni naslov nije ukačio kako treba,
jer se raj pominje u nekom levom kontekstu, a sneg možda figurira
kao sleng za koks. Upravo u Londonu, čuo sam, ima nekoliko desetina
hiljada nezaposlenih školovanih glumaca koji ne bi odbili ulogu u
filmu, makar i za siću.
Da
ne tupim puno sa pričom, reći ću samo da je gangsterska, o tipu
koga stric gura uz kriminalnu lestvicu, ali koji pomoću jednog
gangstera-šmekera, prijatelja Arapina i njegove škvadre iz džamije,
kada ovaj pogine, pokušava da mu se odupre, dok svejedno šmrče i
trese matoru kuravu u Istočnom Londonu. Film je jako “talky” i
prepun preglumljenih pretnji i pseudo-filozofskog naklapanja, akcije
nema ni za lek, čak ni običnog pesničenja. Ispaljena su dva hica
iz pištolja i propraćena efektima u “Paintu”, sve u svemu jako
amaterski.
Možete
li onda, dragi moji, zamisliti moj šok kada sam otkrio da su na ovom
filmu bili angažovani sve sami profesionalci. Ne samo to, imao je
premijeru prošle godine u Cannesu, u Un certain regard selekciji,
kao i, na primer, Force Majeure. Istini za volju, reditelj je
debitant, ali je zanat pekao kao montažer i to ne na potpuno
beznačajnim projektima. Takođe, scenarista je ujedno i glavni
negativac u filmu i priča je, navodno, bazirana na njegovom iskustvu
iz mladosti. A bio sam ubeđen da su to snimili neki “random”
ortaci iz kraja, za blizu nula funti i furajući se na lajne koje su
pokupili iz američkih “dark & gritty” gangsterskih filmova.
Možda,
samo možda, to ima i nekog smisla, a amaterski, prljavi štih
figurira kao kontra napucanim filmovima Guya Ritchieja ili kao neka
nemušta posveta ranom Scorseseu (Mean Streets ili čak Who's
That Knocking on My Door) ili De Palmi. Samo, utisak me drži da
je to rađeno bez talenta, bez mozga i bez osećaja za detalje i
perfekcionizam. Onako, preko kurca. Istini za volju, u tom
amaterskom stilu ume da pukne poneki atraktivni kadar,
gangster-šmeker ume da ispuca glupavu lajnu teksta šmekerski, da ne
trepne, a glavni baja ponekad ume da uhvati pozu kao mladi Tom Hardy.
I to bi bilo to.
Ostatak
je zanimljiv možda kao udžbenički primer šta ne valja i zašto ne
valja. Možda nekom ambicioznom budućem filmašu to posluži kao
dragoceni vodič kroz greške. Običnom gledaocu će to biti čisto
gubljenje vremena. Stvarno, svakakvih sranja ima na ovom svetu...
No comments:
Post a Comment