kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015.
režija:
Alan Taylor
scenario:
Laeta Kalogridis, Patrick Lussier (prema likovima Jamesa Camerona i
Gale Anne Hurd)
uloge:
Arnold Schwartzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke, Jay Courtney,
J.K. Simmons, Matt Smith, Dayo Okeniyi, Courtney B. Vance, Byung-hun
Lee
Za
mene je priča o Terminatoru efektivno bila završena još sa
drugim (meni lično najboljim) nastavkom franšize, onim koji je
nosio naslov Judgement Day i u kojem je Arnold Schwartzenegger
ispalio sve one ikoničke “one-linere” koji će postati obavezni
citati pop-kulture. Dobro, i prvi deo je svakako bio dobar, čim je i
dobio nastavak, ali u njemu se mogla iščitati tek oživljena
B-filmska formula po kojoj monstrum van našeg vremena i mesta (iz
prošlosti, budućnosti, pakla, svemira ili čega god) juri našeg
junaka, odnosno junakinju, u nameri da je ubije. Začkoljica je bila
u tome da je T1 savršeno otvarao mogućnosti za ovakve ili
onakve nastavke, a T2 je na tome savršeno kapitalizirao, uveo
vremensku petlju i reprogramirao robota-ubicu u robota-zaštitnika
koji nenamerno ispada duhovit, ili bolje rečeno smešan, dok
svejedno “šutira dupeta”.
Priznajem,
i trećem delu sam dao šansu i pokajao sam se. Bio je to
sub-standardan, kalkulantski film koji je u svakom smislu preterao sa
trashom, i u smislu vratolomne, ali retardirane akcije (trčanje u
štiklama po mrežastoj platformi, jebote), i u smislu usiljenog
humora i rafalnog ispaljivanja “one-linera”. Ponavljam po ko zna
koji put: usiljenost i štreberska upornost su prirodni neprijatelji
humora, nema tu utešne nagrade za hrabrost, nema poena za pokušaje.
Producenti, međutim, još nisu odustali od svoje “krave-muzare”,
pa su smislili da naprave još jedan nastavak, pod imenom Salvation,
bez Schwartzeneggera koji je tada imao pametnijeg posla (gospodin
guverner, je li), kao mogući začetak nove trilogije. Njega sam
slatko propustio, i po svemu što sam pročitao, bio sam potpuno u
pravu.
Sličnu
sudbinu sam namenio i petom nastavku pod imenom Genisys. Nije
mi se dalo ponovo se uključivati u serijal, ponavljati gradivo ili
usred letnje festivalske gužve gledati Salvation. Ali
nagovoriše me kolege da odem na noćnu projekciju u Areni (pravo
mesto za spektakl) i evo nas sada tu, mene za monitorom, vas za
ekranom. Reći ću samo da se nisam pokajao, i da su kolege bile u
pravu sa tvrdnjom da je (za sada) poslednji nastavak (upitno hoće li
ih biti još jer se Genisys bori da pokrije budžet) u suštini
posveta prvom i drugom delu, iako ima narativnih elemenata i iz
kasnijih, kao i nekakvog ironijskog odmaka prema kultnosti celog
serijala.
Ne
bih gnjavio sa pričom, zauzelo bi previše prostora, pa evo samo
osnovnih kontura. Godina je 2029. i vodi se odlučujuća bitka između
ljudi i mašina. John Connor (Jason Clarke) je vođa pokreta otpora,
Kyle Reese (Courtney) njegov najverniji pratilac, nesvestan toga da
mu je, usled vremenske petlje, otac. Ljudska vrsta je na pragu
pobede, ali Skynet se setio ultimativnog džukačkog trika: da
jednostavno “restarta” sve (kao varanje u kompjuterskim igricama)
i opet pošalje terminatora u 1984. godinu i ubije Johnovu majku Saru
(Emilia Clarke). Prošlost, međutim, nije onakva kakvu je pamtimo iz
prvog filma, a Sarah nije konobarica u nevolji, nego više nalik na
ženu-majku-ratnicu iz drugog. A sa njom skupa je i prva
(reprogramirana) edicija Terminatora (Schwartzenegger), “star, ali
ne i zastareo”, na čemu se insistira u filmu, koga ona zove Pops,
iliti “Ćaća”.
Nekoliko
kultnih scena će biti ponovo oživljenih i odigranih, i sve će to
izgledati kao naklon originalima. Priča nas onda vodi kroz nekoliko
vremenskih perioda i setova likova, a naši će junaci morati da se
izbore sa naprednijim Terminatorom (Lee) koji menja oblik i spasu
svet i pobedu u budućnosti, po ustaljenoj formuli 1/3 priče, 2/3
akcije, uz gomilu začina nadahnute i humoristične nostalgije.
Upravo ona boji ceo film i ne referira samo na prva dva dela, već
pomalo zalazi na teritoriju možda najpoznatije trilogije o putovanju
kroz vreme Back to the Future. Naši junaci će naletati na
različite prošle/buduće verzije sebe i sve to je izuzetno zabavno,
ma kako delovalo zapetljano.
Za
ljubitelje referenci na sadašnji svet, ima i toga, kroz
sinhronizaciju podataka i umrežavanje. Upitno je koliko je ta
tehnofobna potka iskrena u filmu koji je napunjen stilizovanim i cool
efektima, pre svega kompjuterskim, ali o tome se može razmišljati
tek posle filma. U međuvremenu, na nama je da se dobro zabavimo
akcijom, referencama, humorom i vraćanjem dalje u Terminatorovu
hronologiju.
Istini
za volju, ovaj film ćete pogledati samo zbog jednog razloga, onog
koji se zove Arnold Schwartzenegger i koji se vratio nakon opravdanog
odsustva. I ljudima u mojoj generaciji, onoj koja je odrasla na
njegovim akcionim filmovima i akcionim filmovima ostalih asova, to će
biti sasvim dovoljno. Problem je u tome što je za vreme njegovog
guvernerskog mandata stasala jedna nova generacija filmske publike
kojoj naša nostalgija ne znači ama baš ništa. U tome treba videti
razlog propasti većine Arnoldovih novih filmova kod publike. Nema
veze što se on razvio kao glumac, makar to samo značilo da je
otkrio auto-ironiju na svoje godine i status akcionog heroja, i nema
veze što su njegovi novi filmovi sasvim solidni. Schwartzenegger i
mlađe generacije govore različitim jezicima, i pritom ne mislim na
njegov “austrijski”.
Što
se mlađih glumaca u filmu tiče, oni su tu verovatno da bi se
prevladao taj generacijski jaz i u tom poslu su samo delimično
uspešni. Jason Clarke i Jay Courtney su poprilično bezlični kao
John Connor i Kyle Reese, ali ta dvojica jednostavno nikad nisu bili
dovoljno jaki likovi da bi nosili i pojedinačne filmove, a još
manje serijal. Zato su sve nade uprte u Saru Connor i originalnog
(starog, ne i zastarelog) Terminatora. Schwartzenegger je solidan i
samo njegovo prisustvo je lekovito, ali Emilia Clarke (Game of
Thrones) ima težak zadatak da zameni Lindu Hamilton. Uglavnom je
solidna, ponekad čak i dobra, ali to jednostavno nije to. Epizodisti
su sasvim pristojni, Lee je sasvim solidan novi Terminator, a J.K.
Simmons pruža potrebno osveženje u, za njega atipičnoj ulozi
rasejanog ludog naučnika.
Šta
će biti dalje, videćemo. Sve ovisi o proceni finansijskih
stručnjaka i producenata isplati li se držati franšizu u životu,
i u kom obliku. Genisys je među solidnijim nastavcima i ne
baca senku na kultna prva dva filma. Ako ništa drugo, zabavili smo
se. Ja, međutim, ostajem pri tome da je ovo bio samo pokušaj da se
priča vrati na pravi trag i da, kao i u slučaju prethodna dva
nastavka, nije to trebalo dirati jer se neke stvari ipak ne mogu
doseći. Ali dobro, šta sam očekivao, ovo je još i jako dobro
ispalo.
No comments:
Post a Comment