2015.
Režija: Pavle Vučković
Scenario: Pavle Vučković, Jelena Vuksanović
Uloge: Slaven Došlo, Jovana Stojiljković, Miloš Pjevac,
Tamara Dragičević, Jelisaveta Orasanin
Znamo šta su teme u savremenom srpskom filmu. Sa jedne
strane, imamo limunade, populističke komedije i kostimirane drame namenjene pre
svega domaćoj publici, a sa druge imamo festivalske filmove. Oni već znaju biti
raznorodni, a u poslednje vreme uglavnom se bave zabludelom / izgubljenom
omladinom i (potpuno krivim) potpornim tačkama koje ti mladi ljudi nalaze u
društvu koje se raspada na sastavne delove, kao što su to Šišanje (Stevan Filipović, 2010), Tilva Roš (Nikola Ležaić, 2010), Varvari (Ivan Ikić, 2014) i novi, ovogodišnji Filipovićev Pored mene. Možda najprominentniji film
iz tog vala je (za sada) Klip (Maja
Miloš, 2012) koji je nagrađen na festivalu u Rotterdamu.
Panama se upravo naslanja na Klip, ali samo u najgrubljim crtama. Tema se čini sličnom, film se
bavi seksualnošću i seksualiziranošću kod mladih i kulturom društvenih mreža i
instant-komunikacije koja dovodi do instant-sparivanja, ali je milje potpuno
drugačiji i potpuno atipičan za srbijanski film. Umesto očekivane socijale i
jalove tlapnje o moralu i vrednostima, Pavle Vučković nam sa Panamom donosi univerzalne stvari:
psihologiju i urbanu ljubavnu priču koja se može dogoditi i ponoviti uvek i
svugde u našem vremenu i našem globalnom svetu. Zbog toga je Panama izuzetno značajan film za srpsku
kinematografiju, a o tome da li je dobar se da raspravljati.
Naš protagonista je Jovan (Došlo), tipičan predstavnik beogradske
više srednje klase (da, to postoji), pomalo blazirani student arhitekture koji
se vratio sa pauze (verovatno iz inostranstva), i koji vreme provodi blejeći
okolo, po gradu, na kompjuteru i na smartfonu, i koji stalno gleda kako da
povali nešto. Posao i fakultetske obaveze otaljava, ozbiljna veza ga ne zanima,
samo površne seksualne avanture. U tom smislu ima letnju opkladu sa svojim
nezrelim prijateljem Milanom (Pjevac), svojevrsno mužjačko takmičenje u
zavođenju. Ima i nekakvu kao devojku koja ga smara, Sandru (Dragičević), ali
prema njoj je hladan i neprijatan.
Njegova situacija će se izmeniti kada u njegov život uđe
Maja (Stojiljković), naoko fina devojka iz „stare beogradske porodice“ koja
radi u knjižari i Jovana želi samo za sebe. Iako Maja pršti od seksualne
energije, isprva se čini da Jovan manipulacijama i emocionalnim ucenama stvari
drži pod kontrolom. Međutim, stvari nisu tako jednostavne. Maja možda nije tako
fina kako se čini, niti tako monogamna i zaljubljena kako priča. I to će
postati misterija i „mindfuck“ za Jovana, a psihološka igra natezanja s njom će
ga voditi u opsesiju i ludilo...
Ukratko, film bi se mogao opisati rečenicom: „Frajer se
tripuje da ga riba vara.“ I to ne bi bio ni pogrešan ni nedostatan opis, to je
to što vidimo. U krajnjoj liniji, nebitno je da li ga zaista vara ili ga samo
tripuje tragovima koje nemarno ili namerno ostavlja na svojim društvenim
mrežama, jer zapravo pratimo kako se frajerov do tog momenta savršeno uređen,
iako besadržajan život raspada na sastavne delove. I naslov filma, ime
centralnoameričke države, doći će na naplatu tek pred kraj filma i biće možda
prevara nad prevarama i iluzija nad iluzijama.
U psihološkom smislu, svi smo kroz to manje ili više prošli
tokom odrastanja. Neko bi nam zavrteo mozak i ostavio nas u bunilu. Uporniji od
nas i više puta. Sa distance se takve stvari čine beznačajnim i trivijalnim,
ali onda je to bio naš ceo svet. Ako su neki imali sreće da kroz takvu
situaciju ne prolaze, ne znači da ih ona neće pogoditi u zrelom dobu kad su
ulozi veći, da ne pričamo o tome da se takve persone samozavaravaju da su na to
imune. U tom smislu, Panama me je vratila
u trenutke moje mladosti (i relativnog blagostanja, što je pomalo „besides the
point“), kada mi se činilo da je ceo svet moj ili da će to postati.
Istini za volju, Panama
ima dosta tipski scenario i dosta tipske likove, iako se Vučković kune da mu je
većina toga došla nesvesno. Ta tipskost donekle olakšava posao glumcima jer se
uglavnom zna šta se od njih očekuje i oni to odrađuju korektno. Njihovi zadaci
su postavljeni precizno, što eliminiše mogućnost krupnih grešaka, ali
istovremeno im smanjuje prostor da zablistaju. Vučković je, sa druge strane,
dosta bolji reditelj nego pisac, i to dolazi do izražaja u pojedinačnim
scenama i u igrarijama sa formatima. Ne treba smetnuti s uma da je on majstor kratkog filma i da već ima
nagrade iz Cannesa, što je Panami
omogućilo poprilično atraktivno mesto za svetsku premijeru. Međutim, Panama je kao celina dosta slabija nego
što je to po delovima.
U konačnici, ovo je potreban, ali tek osrednji do korektan
film koji nikad ne udara dovoljno jako i ne ostavlja dovoljno jak utisak.
Njegov problem nije, što će mu srpska publika zameriti, nedostatak specifično
srpskog (ili beogradskog) konteksta. To mu je čak i jača strana i razlog zašto
je potreban i inovativan u jednoj maloj kinematografiji. Njegov problem je što
jednostavno nije poseban, ili makar dovoljno poseban po pitanju tih
univerzalnih tema kojima se bavi.
No comments:
Post a Comment