kritika originalno objavljena na fak.hr
2015.
Režija: Radu Jude
Scenario: Radu Jude, Florin Lazarescu
Uloge: Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Toma Cuzin, Alexandru
Dabija
Za razliku od drugih siromašnih, real-socijalističkih i
istočnoevropskih kinematografija, onovremena rumunska kinematografija se dosta
oslanjala na naivne istorijske spektakle koji su pucali od kuknjave i
samo-viktimizacije. To je, valjda, odgovaralo Vođi i pacifikovalo narod koji je
navikao da trpi da istrpi još malo, pa još malo i tako iz godine u godinu. Očekivano,
onovremena kinematografija se nije bavila mračnim tajnama iz istorije,
ponašanjem prema susedima i manjinama ili ne baš junačkom pozicijom Rumunije u
Drugom svetskom ratu i prema Jevrejima. Te teme će tek dolaziti na dnevni red.
Naravno, od autora kao što je Radu Jude (The Happiest Girl
in the World, Everybody in Our Family) očekujemo subverziju i izvrtanje na
apsurd ma koje se teme uhvati. I Aferim! to i jeste, i to ne samo na više
nivoa, od čisto filmskog i žanrovskog do kontekstualnog, istorijskog, pa čak i
univerzalnog. U prethodnom njegovom filmu videli smo kako se pristojan i dobar
čovek pretvara u monstruma kada ga nepredviđene okolnosti gurnu preko ruba, a
Aferim! će nam pokazati kako nastaje nacija takvih „pristojnih“, „dobrih“ i
„krotkih“ ljudi koji su spremni na monstruoznosti.
Godina je 1823, a mesto radnje je Vlaška, u to doba pod
turskom okupacijom, ali pod ekonomskom vlašću lokalnih feudalaca. Naši junaci
su stari žandar Costandin (Corban) i njegov sin i pomoćnik Ionita (Comanoiu).
Upoznajemo ih na zadatku, pri početku potrage za odbeglim Ciganinom Carfinom
(Cuzin), robom koheg moraju vratiti lokalnom vlastelinu Iordachetu (Dabija). Za
mene je to nov podatak, da je tamo postojao elaborirani robovlasnički sistem,
ne mnogo različit od onog na američkom Jugu, da se Ciganima trgovalo kao stokom
i da su čak postojale pijace robova i da je u tome učestvovala čak i tamošnja
pravoslavna crkva.
Aferim! tu tematiku tretira na jedan prilično svež, u
evropskoj kinematografiji čak revolucionaran način, kroz žanrovsku odrednicu
crnohumornog anti-westerna, bez imalo patetike. Struktura je jednostavna: do
pola filma imamo potragu, od pola povratak na imanje obavljenog posla. Ceo film
se može podeliti na kratke crnohumorne vinjetice u kojima se Costandin i Ionita
susreću sa raznim ljudima: sveštenicima, seljacima, Turcima, trgovcima na
pijaci i gostima u krčmi. Kroz razgovor sa njima upoznajemo i našu dvojicu
junaka, saznajemo da je Constandin tipičan primer sitne duše, ali u svojoj
iskrenosti čak i simpatičan, a da je Ionita premekan za karijeru koju mu je
otac namenio.
Kroz njih dvojicu, Carfinovu pozadinsku priču koju će sam
ispričati i slučajne prolaznike mi zapravo ulazimo u suštinu „balkanštine“ i
poganog mentaliteta. Po tom mentalitetu je normalno i poželnjo voleti i ceniti
samo sebe, svoju naciju i svoju klasu, a sve druge mrzeti, slabije gaziti, a jačima
se ulizivati i naivnije i neupućenije od sebe varati na svakom koraku. Tako će
sveštenik na cesti iznositi rasne teorije o Ciganima i Jevrejima prema kojima
Hitlerove baljezgarije deluju suzdržano. Tako će i Costandin imati da kaže koju
o susednim i dalekim narodima, o turskim i ruskim osvajačima, o veleposednicima
i sirotinji, o robovima koje pogrdno naziva „vranama“, da opsuje, prokune
(„neka živi još tri dana, počev od juče“), sve to protera zalogajem, zalije
jeftinim vinom i začini jeftinom kurvom.
Znate ono po kome je svako moćniji od nas sadistički kreten,
a svako slabiji nesposobna budala. Costandin takvu logiku dovodi na novi nivo i
to samozavaravanje postaje njegov „credo“. Štos je u tome što je on kroz sve to
beskrajno simpatičan, čak simpatičniji od svog mekanog sina koji će možda
razviti senzibilitet za ljudsku patnju. U njemu vidimo onu svakodnevnost i
prostodušnost i zbog njega Aferim! postaje i ostaje izuzetno uspešna „deadpan“
crna komedija kakve na ovim verovatno nismo gledali otkako je Dušanu Kovačeviću
ponestalo inspiracije.
Aferim! ne samo da je pratljiv i pamtljiv kroz te svoje
vinjetice i ne samo da tera na smeh kroz suze, jer se smejemo samima sebi, nego
je i tehnički i stilski savršeno upeglan film. Snimljen crno-belo i analogno na
35 mm, uz obilje statičnih i širokih kadrova koji se smenjuju sa krupnijim,
Aferim! još bolje ističe kontraste, podvlači razlike i slika ljudsku bedu, često
materijalnu, još češće duhovnu.
Sve u filmu je pod strogom kontrolom, od strukture,
scenarija, dijaloga do odlične glume, režije i tehničke realizacije. Ovaj komad
inteligentne i poučne zabave je možda i ponajbolji od ovogdišnje festivalske
„berbe“ (Srebrni Medved u Berlinu za režiju) i zaslužuje moju preporuku zbog
svoje preciznosti, jednostavnosti i filmske inteligencije. Ovo nije rumunski
film kao i svaki drugi, ovo je film za više gledanja.
No comments:
Post a Comment