2015.
Režija: Takashi Miike
Scenario: Yoshitaka Yamaguchi
Uloge: Hayato Ichihara, Yayan Ruhian, Lily Franky, Riko
Nayumi, Pierre Taki, Denden, Reiko Takashima, Mio Yuki, Sho Aoyagi
Upornost u snimanju filmova je hvale vredna osobina za
mladog autora koji se tek probija, za autora u najboljim godinama koji pokazuje
da još ima strasti i za veterana koji na taj način pokazuje da je još svež i
živahan. Tvrdoglavost u snimanju filmova je skoro pa patetična osobina i za
mladu netalentovanu neznalicu i za sredovečnog smarača i za starca koji ne zna
kada je vreme da ode u penziju. Sa žaljenjem mogu da konstatujem da je Takeshi
Miike sa svojim poslednjim filmom vrlo blizu patetičnom prizoru vrednom
žaljenja.
I to je šteta iz dva razloga. Prvo, zato što je Takashi
Miike i vešt zanatlija i autor koji ima ideju i zapravo jako vredan i poduzetan
tip. Njegove žanrovske intervencije su nešto čemu se radujem i što me drži
budnim čak i kad je jasno da on taj neki film samo odrađuje. Volim taj njegov „mash-up“,
volim raznolikost njegovih filmova i volim to što mu nije stalo samo do love,
ali izgleda da je i on samo čovek koji ostaje bez ideja...
Drugi razlog je to što Yakuza Apocalypse ima sasvim dobro
polazište. U pitanju je priča o unutar-klanskom i izvan-klanskom ratu japanskih
mafijaša koji, eto, nisu samo obični ljudi od krvi i mesa, nego su neki od njih
čak vampiri, a ima i drugih monstruma. Film čak i fino počinje i polako izlaže
situaciju, krijući natprirodnu komponentu dovoljno dugo da ona dođe kao
iznenađenje, dok nam podastire druge bizarnosti. Recimo glede kodeksa koji se u
jednim situacijama poštuje, a u drugima krši. Recimo, neki se tetoviraju, drugi
ne. Neki su hrabri, drugi ne. Neki pričaju o zaštiti civila, ali ih drže
zatvorene u podrumu na kursu štrikanja...
Za glavnog „bossa“ Kamiuru (Franky) otkrivamo da je vampir
tek kad on padne žrtvom zavere i u okviru klana i van klana, čini se i van
normalnog sveta. Njemu presude tip koji govori na engleskom, obučen u „halloween“
kostim sveštenika i njegov pomoćnik koji izgleda kao štreber (zvezda borilačkih
filmova Garretha Evansa, Yayan Ruhian), ali ne pre toga što Kamiura svoju moć
prenese na svog omiljenog pomoćnika Kagayamu (Ichihara). To, naravno, dovodi do
rata između običnih i vampirskih yakuza koje se eksponencijalno razmnožavaju. U
tom ratu su, međutim, i bizarnija čudovišta od toga: neko antropomorfno biće sa
kljunom koje ubija smradom i nekakva žabolika maskota...
Ako ste shvatili da je u pitanju trash, u pravu ste. Miike
tu nije nimalo suptilan, čini se niti ozbiljan, iako početak možda više
sugerira njegovu posvetu video-produkciji i nostalgično sećanje na njegove dane
u njoj. Jednom kada shvatimo, u trenutku ubistva, kakve je sorte zapravo Yakuza
Apocalypse kao film, povratka nema. Nije mi problem što je to trash, dokle god
drži pažnju, ritam i tempo i dokle god nekako komunicira sa publikom širom od
dvojice autorovih drugara. Problem je kada je taj trash nekoherentan i kada
deluje nabacano i zbrda-zdola, lenjo i nepromišljeno.
Ne volim da se osećam glupavo kad gledam film jer prosto
nisam takav tip. Ne volim kad mi nit filma pobegne koliko god pozorno gledao.
Ne volim kad imam osećaj da me autor zeza. A najmanje od svega volim kad film
koji ima materijala za 90 minuta traje preko 120. Sorry, Takashi, drag si mi,
ali si zabrljao. Nadam se da će tvoj sledeći film biti bolje osmišljen. Možda
će moji drugari navučeni na „japanizam“ naći nešto za uživanje u ovom filmu,
ali meni to nije uspelo...
No comments:
Post a Comment