2017.
scanario i režija: Trent Haaga (prema romanu
Bryana Smitha)
uloge: Matthew Gray Gubler, AnnaLynne McCord,
Alisha Boe, Sheila Vand, Sam Eidson
Znamo za teoriju “Fuck Off Money”, odnodno da
je svakome neka količina dovoljna da po potrebi stera sve i svakoga
u kurac ako mu se nešto ne svidi. Za neke se ta granica računa u
milijardama, za neke u milionima, ali teško je poverovati da će
nekome par desetina hiljada dolara, u ovom slučaju 68, pomoći da iz
korena promeni svoj usrani život i živi bezbrižno do kraja istog.
Razmislite dobro: da li biste za svotu od koje teško možete kupiti
stan bilo gde u zapadnom svetu postali ubica? Višestruki?
Chip (zvezda serije Criminal
Minds Matthew Gray Gubler) je serijski
gubitnik, šmokljan i papučar čiji je primarni izvor prihoda
čišćenje tuđih septičkih jama. On je tako jadan, bedan i kukavan
da nam dođe da se zapitamo kako je uopšte mogao da osvoji devojku
kakva je Liza (AnnaLynne McCord
iz re-boota serije Beverly
Hills) koja, ako ništa drugo, izgleda
kao da se ne bi petljala sa takvim tunjavim likovima. Zapravo, neće
nas začuditi činjenica da se ona jebe sa drugim likovima (uglavnom
za pare), ali to nije najveći Chipov problem s njom. Ne, Liza je
smislila plan da opljačka svog sponzora, a njihovog stanodavca za
“veliku svotu”, tih 68 hiljada.
Međutim, kako to obično biva kad zločin
planiraju i izvode osobe upitnih intelektualnih kapaciteta, stvari
polaze po zlu. Matori prdonja i njegova žena dobijaju po metak, a
naš fantastični duo završava sa zarobljenicom (i potencijalnom
svedokinjom), Violet (Boe), u prtljažniku svoje karakteristične
krntije. Liza ima ideju da je “prodaju” njenom ludom bratu
(Eidson) za “njegov hobi”. I to propada, pa Chip i Violet moraju
da beže sa “vrućom” lovom i od policije i od Lize i od svakog
potencijalnog znatiželjnika, recimo sablasne cure (Vand) koja radi
na benzinskoj pumpi.
Ne očekujte naročitu realnost, nalazimo se na
terenu potencijalno zabavnog južnjačkog trilera koji istovremeno
sjajno funkcioniše kao crna komedija. Eksploatacija je reč koju
tražimo. Krećemo se u svetu idiota, ludaka i ljigavaca, moramo
prihvatiti njihovu logiku. Metiljavi Chip mora povratiti svoju
muškost tako što će se izboriti sa ženama koje ga zlostavljaju.
Ili, prošireno gledano, pošto tu nisu samo žene, on se mora ponovo
osećati kao čovek (ako se ikada tako osećao) tako što će se
suprotstaviti svima koji ga guraju, vuku, ponižavaju, guraju u
zločin da bi ga ponudili kao žrtvu.
Naravno, sa škakljivom pozadinom izvrtanja rodnih
uloga (obično se žena sveti muškarcima), 68 Kill je podigao par
kritičarskih obrva po feminističkoj liniji, a argumentacija se
svodila na halabuku kako su u filmu žene, a naročito Liza,
portretirane kao čisto zlo. Nije to pitanje za raspravu, ali su dame
i gospoda promašili ceo fudbal: žene u 68
Kill su zle, ali u tome potpuno
osveštene, snažne i sa slobodnim izborom. Ergo, makar za razliku od
većine filmova sličnog tipa, nisu pasivne glupače koje mogu biti
opisane sa po jednim epitetom kao “lepe”, “lude” ili “cool”.
Problem, i to mnogo veći, skriva se na sasvim
drugom mestu. 68 Kill
je vrlo retko “mesnat” u svom pulpu, naročito na početku.
Kasnije se stanje nešto popravlja, ali ostaje utisak da su seks,
nasilje, ludosti i nepodopštine u ovom filmu bačene u drugi plan.
Umesto toga likovi brbljaju, brbljaju i brbljaju, veoma glasno ako
smem dodati, čak i kada su se uputili da nekome provale u kuću i
pokradu mu pare. Pritom to brbljanje nije ni izbliza promišljeno i
napisano kao, na primer, kod Tarantina čiji su rani i najbolji
radovi svakako poslužili Haageu kao inspiracija. Haage koji režira
po drugi put, a veteran je pisanja scenarija za “direct to video”
i TV filmove iz Troma miljea, jednostavno nije taj kalibar. Toliko da
stičem utisak da mu se scenario za Katzov Cheap
Thrills nekako potkrao.
Ono što vadi film je casting. Glumci su izabrani
pažljivo i protiv uobičajenog tipa uloga. Matthew Gray Gubler je
svoju personu knjiškog mekušca okrenuo u potpuno drugom smeru i bez
rezerve odigrao glupaka koji služi kao vreća za udaranje kroz veći
deo filma da bi se razvio u osvetnika, recimo. Karijera u indie
filmovima, naročito sa žanrovskim šmekom, mu se smeši. AnnaLynne
McCord je briljantna kao “white trash” ludača i sasvim je moguće
da će joj karijera krenuti u tom pravcu. Meni do sada nepoznata
Alisha Boe može biti dovoljno slatkasta da bi dobijala angažmane u
tom smeru, ali u tome pokazuje i dovoljno integriteta potrebnog za
ozbiljnije stvari. Sam Eidson je više nego solidan kao psihopata.
Međutim, otkrovenje filma je Sheila Vand (A
Girl Walks Home Alone at Night) koja
ovom po minutaži skromnom, ali izrazito mesnatom ulogom psihotične
darkerke efektivno razbija etnički ključ za dodelu uloga. Zbog njih
se isplati gledati 68 Kill.
No comments:
Post a Comment