kritika originalno objavljena na DOP-u:
Jedan lik kojeg gledamo sve vreme. Jedan zatvoren
prostor. Razgovori koji su pitanje života ili smrti (hm, makar
relativno ugodne egzistencije) odvijaju se preko telefona ili kroz
zatvorena vrata. Zvuči kao štos već jednom doveden do perfekcije,
u pitanju je bio film Locke
Stevena Knighta
u kojem smo sve vreme gledali Toma
Hardyja kako vozi, telefonira i svađa
se sa neumrlim duhom pokojnog oca. Može li jednostavna varijacija na
temu uspeti, a ne završiti kao bleda kopija?
Kollektor,
dugometražni prvenac ruskog sineaste (inače lekara po struci)
Alekseja Krasovskog,
stigao je u Pulu nakon dugačke festivalske turneje na kojoj je
pokupio dobre kritike i reakcije domaće i strane publike zbog
jednostavnog koncepta koji je realiziran sa impresivnom sigurnošću.
Reč je o filmu koji sjajno i bez kompleksa pogađa ruski kontekst
(finansiran je nezavisno, bez državnih fondova), a opet je izuzetno
komunikativan sa vanjskim svetom ponajviše zbog svoje glavne zvezde
Konstantina Habenskog,
veterana ruskih blockbustera i sa dojmljivim popisom (manjih) uloga u
Hollywoodu koji ne samo da ima odgovarajuću “njušku”, nego je
sposoban da fiksira pažnju gledalaca. Reditelj Krasovskij
ima osećaj za ritam i tempo i sa zgodnim formatom od 75 minuta ne
guši publiku. U tome se jako oslanja i na odzivnu, energičnu kameru
Denisa Fristova
koja vrlo lepo hvata enterijer moskovske kancelarije u visokoj
poslovnoj zgradi i gradski “skyline”, kao i na povremeno
raskošno-orkestralni, ali najčešće “birdmanovski” soundtrack
kojim dominiraju jazzerske solaže na bubnjevima.
Međutim, poređenja sa Lockeom
su neizbežna i za Kollektor
ne uvek laskava. Obojica naslovnih likova moraju telefonskim putem
rešiti stvari u svom životu, ali njihovi psihološki profili ne
mogu biti drugačiji. Dok je britanski inženjer - specijalista za
beton čvrst kao armatura i spreman je da upropasti svoj život kako
bi uradio moralno ispravnu stvar, ruski (polu-legalni, Eos-Matrix
tip) uterivač dugova imena Artur je od početka do kraja baraba koju
je stigla karma i čini sve što čini ne bi li sačuvao svoju kožu.
Sa takvim likom je nešto teže saživeti se, kamo li za njega
navijati, ali Krasovskij
pre svega uspeva da nas zaintrigira misterijom smešta li našem
uterivaču igru, ko to čini i zašto. Kriminalno-korporativni žargon
kojim se Artur i svi oko njega u većoj ili manjoj meri služe takođe
pomaže, ubacujući izvesnu Glengarry
Glen Ross notu dok je pokušaj infuzije
ljudskosti preko pod-zapleta sa povređenim psom kojeg je on pokupio
i odvezao veterinaru uglavnom neuspeo i deluje kao kliše.
Takođe, ograničenja prostora, vremena i likova
su vidljivija nego u Knightovom
filmu. Krasovskij
sa prostranom kancelarijom i balkonom s pogledom ne uspeva postići
isti efekat kontrasta skučenosti naspram širine kao Knight.
Takođe, intervencije u protoku vremena su osetnije, dok Locke više
deluje kao “real time” film. A i, ako ćemo pravo, Habenskij
ipak nije Tom Hardy.
Konačno, i kraj koji će svakako ostaviti jak dojam svejedno deluje
pomalo prigodno.
Poređenja kao takva nisu fer, premda ih je teško
izbeći ako se pojavi određen šablom. Locke
je remek-delo, Kollektor
to nije, ali je više od tek solidnog filma, zapravo je dobar, ali će
ostati u senci boljeg. Dobra vest u celoj toj priči je da i pred
Krasovskim
i pred njegovim glumcem Habenskim
stoji dosta vremena, pa remek-dela, glumačke bravure i zvezdani
status nisu isključeni u budućnosti. Potencijal je već tu!
No comments:
Post a Comment