2016.
scenario
i režija: Bryan Bertino
uloge:
Zoe Kazan, Ella Ballentine, Aaron Douglas, Scott Speedman, Chris Webb
Zvuči
kao kliše, isti onaj koji vidimo iz napeto namontiranog trailera:
majka i kćerka u pokvarenom autu, u kišnoj noći na putu kroz šumu
kojim skoro niko nikad ne ide. I napada ih monstrum. Tu su još
sablasne uspavanke i navodno vesele dečije pesmice sa vintage
snimaka da zvuče još sablasnije, ako je to ikako moguće. Međutim,
The Monster je sve samo ne običan, “run of the mill”
horor film.
Prvo,
ime njegovog autora bi trebalo značiti nešto. Bryan Bertino nije
neki štancer, već žanrovski inovator. Majstor režijskog zanata je
svakako, a uz to i sposoban producent i vrlo siguran scenarist.
Njegov film The Strangers (2008) dao je jedno novo, dublje i
karakternije čitanje “home invasion” pod-žanra. Mockingbird
(2014) je bio pokušaj da to isto učini sa “found footage”
postupkom koji, uparen sa jeftinom varijantom psiho-trilera, nije u
potpunosti uspeo. The Monster je, hm, “monster movie”, ali
od one sorte u kojoj je manje reč o monstrumu i teroru koji isti
čini, već o likovima koji nisu baš nevine žrtve.
Uostalom,
nakon uvodne kartice teksta i naracije, radnja filma počinje upravo
fokusom na likove i njihovu međusobnu dinamiku. Kathy (Kazan) je
majka, alkoholičarka i gubitnica koja spava izvaljena na kauču sa
kojeg je budi kćerka Lizzy (Ballentine), besna što majka nije
ispoštovala dogovor čak ni kad im je poslednji zajednički dan.
Naime, Lizzy će preći da živi kod oca i Kathy, ma koliko
neodgovorna i sjebana bila, ne može sakriti nezadovoljstvo takvim
razvojem događaja. Nakon svađe koja eskalira, na putu do tamo im se
desi nesreća da udare u vuka koji se pojavio niotkuda i oštete
auto. Monstrum se, pak, pojavljuje u zgodnim momentima kad na lice
mesta dođe majstor i hitna pomoć.
Ključ
priče se, pak, krije u “flashback” sekvencama zgodno
raspoređenim po filmu. One se bave odnosom između majke i kćeri sa
poentom da to što je Kathy starija i ima poziciju autoriteta ne
znači da je zapravo odraslija od svoje kćeri, dok Lizzy, iako
sticajem okolnosti prerano sazrela, nije nužno imuna na ispade besa
i slične emocionalne reakcije. U tom odnosu snaga, naslovni monstrum
je očito metafora koja jednako vešto gađa i pogađa neodgovorno
roditeljstvo sa jedne strane i (pred-)tinejdžerski angst sa druge.
Neki
slično ambiciozan, ali slabije izveden film bi skliznuo na jednu
stranu i demonizirao jednu od njih dve, svejedno koju, ali ovde to
nije slučaj. Uz detaljno napisane likove i sjajno vođenje iz
rediteljske fotelje, Zoe Kazan i mlada Elle Ballentine uspevaju da
iznesu odlične uloge potpuno van klišea. Za Zoe Kazan bi se moglo
reći da je u The Monster odigrala svoju do sada najbolju
ulogu u karijeri, dok u slučaju Elle Ballentine nije teško
pretpostaviti da joj se smeši karijera. Još važnije od toga,
njihova zajednička hemija je besprekorna i vrlo ubedljiva.
Što
se monstruma tiče, osvežavajuće je to da nemamo kompjutersku
kreaturu, već živog čoveka u kostimu koji se kreće sasvim
prirodno. Takođe, i efikasnost sa kojom Bertino dozira njegovo
pojavljivanje na ekranu je za svaku pohvalu. U filmu u suštini
umerenog, skoro meditativnog tempa sa ispadima akcije i momentima
prepada, monstrum čije nam je prisustvo poznato, ali ga ne vidimo
uvek i svugde je više nego efektna pretnja.
Problem,
međutim, predstavljaju one žanrovske konvencije kojih se Bertino
drži i čak ih koristi kao strukturu na koju kači svoje
intervencije. Jedan od primetnijih problema je nedorečenost u
motivaciji: otkud monstrum baš tu na putu, zašto se baš njima
dvema to događa, koja je njegova pozadinska priča? Drugi je
generalno predvidljiva žanrovska dramaturgija koja, naročito prema
kraju, vodi od jedne tipske akcione scene do druge. One su, doduše,
urađene dobro, ali uplovljavanje nazad u sigurnu luku žanrovskih
klišea je lagano razočaravajuće nakon podignutih očekivanja.
Problem sa The Monster se svodi na to da je samo dobar film,
ne i odličan, iako je to mogao biti.
No comments:
Post a Comment